نقدی بر نبود سامانه متمرکز آموزش‌ قرآن
کد خبر: 3971748
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
خاکساری‌هرندی مطرح کرد:

نقدی بر نبود سامانه متمرکز آموزش‌ قرآن

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی قرآن و عترت استان اصفهان با بیان اینکه یکی از چالش‌های مؤسسات، نداشتن سامانه آموزش‌ متمرکز قرآنی است، گفت: مؤسسات در فضای مجازی جداگانه و جزیره‌ای کار می‌کنند و کنترل و نظارتی بر آن نیست.

میزگرد نمایشگاه مجازی قرآن با عنوان «حملات کرونا بر پیکره فعالیت‌های قرآنی با نگاه ویژه به وضعیت مؤسسات کشور» از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری ایکنا برگزار شد. حسین خاکساری‌هرندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی قرآن و عترت استان اصفهان، در این میزگرد پاسخگوی سؤالاتی بود که این روزها مؤسسات را با خود درگیر کرده است.

ایکنا ـ از حیث آسیب‌های مادی چه نوع مؤسساتی و با چه ویژگی‌هایی بیشترین آسیب را دیدند؟ این آسیب‌ها در چه بخش‌هایی از فعالیت مؤسسات محسوس بود؟

مؤسسات فرهنگی ـ قرآنی استان اصفهان همچون سایر مؤسسات، فرصت‌ها و آسیب‌هایی داشتند. البته می‌توانیم آسیب‌ها را هم تبدیل به فرصت کنیم. در زمینه فرصت‌ها همدلی مؤمنانه را داشته‌ایم و پیرو تأکید مقام معظم رهبری، مؤسسات در شرایط کرونا ابتدا به تولید ماسک و وسایل بهداشتی و سپس توزیع کمک‌های معیشتی پرداختند. همچنین وضعیت بهداشتی بعضی مؤسسات مطلوب نبود که برای آنها تدابیری اندیشیدند و خیرانی به منظور بهبود وضعیت بهداشتی کمک‌‌حال آنها شدند.

یکی از آسیب‌ها کاهش قرآن‌آموزان حضوری بوده، زیرا 90 درصد برنامه‌ها حضوری است و الان هم در این وضعیت، تقریباً کلاس‌ها تعطیل هستند و مؤسسات با بودجه دولتی اندک مشکل دارند. علاوه بر این، زیرساخت‌های فضای مجازی فراهم نیست. اینترنت برای حوزه‌های علمیه و معلمان رایگان شد، اما برای مؤسسات قرآنی هزینه‌بر است و تاکنون موفق به دریافت تسهیلات نشده‌ایم.

نکته دیگر اینکه سامانه آموزش‌های قرآنی متمرکز در کشور وجود ندارد. سامانه شاد برای دانش‌آموزان است و الان اکثر ادارات و نهادهای قرآنی سامانه دارند. سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاددانشگاهی و ... ولی هنوز سامانه‌ای مرتبط با آموزش‌های قرآنی نداریم و هرکسی جداگانه و جزیره‌ای کار می‌کند.

ایکنا ـ آیا رفع مشکلات مادی مؤسسات در کوتاه‌مدت میسر است؟

یکی از عمده‌ترین مشکلات مادی مؤسسات اجاره‌بهای مکان‌ است، بسیاری از مؤسسات مستأجر هستند و چون قرآن‌آموز ندارند و شهریه‌ای دریافت نمی‌شود، مشکلات زیادی دارند. در استان اصفهان، چهار مؤسسه به همین دلیل نبود مکان، تعطیل شدند. در کوتاه‌مدت، کمک‌های مردمی هست ولی دولت باید همچنان که برای اهالی سینما، تئاتر و ورزش کمک‌ می‌کند به این مورد نیز توجه داشته باشد. در بحث کرونا در استان اصفهان هیچ‌گونه کمکی از نهادهای قرآنی و غیر قرآنی و مسئولان دریافت نکردیم، همین باعث شده مشکلات این قشر بیشتر شود، چون این قشر محجوب هستند و خودشان را عرضه نمی‌کنند. در کوتاه‌مدت، دولت باید بودجه‌ای از همان بودجه مساعدت کرونا برای مراکز فرهنگی مخصوصاً مراکز قرآنی قرار دهد که این مشکل حل شود.

ایکنا ـ خبرها حاکی از آن است که جسته و گریخته ارقامی از سوی نهادهای قرآنی یا اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به مؤسسات پرداخت شد. آیا شیوه پرداخت این کمک‌ها مشکل‌گشایی کرد؟

خیر، بعد از اینکه اتحادیه شکل گرفت، برای مساعدت یک میلیون تومان به مؤسسات دادند که دردی را دوا نکرد و مؤسسات بزرگ و کوچک هم یکسان دیده شدند. کمک دیگر طرح‌های آموزشی بود. اتحادیه از شش میلیارد تومانی که در اختیارش بود، سه میلیارد را بین مؤسسات تقسیم کرد، سه میلیارد دیگر را به طرح‌های آموزشی مثل طرح آموزش عمومی، طرح توانمندسازی مدیران و طرح‌های تولیدات مجازی اختصاص داد، یعنی برای کرونا کاری نشده، بلکه اینها مواردی بوده که قبلا برای مؤسسات انجام می‌شد.

ایکنا ـ برای جلوگیری از تکرار این آسیب‌ها در شرایط بحرانی می‌توان چه پیشنهادهایی را به مؤسسات ارائه داد؟

اولاً باید در سطح کلان فکری شود، چون اگر استان‌ها بخواهند این کارها را انجام دهند، سلیقه‌ای می‌شود. در سطح کلان اینترنت را رایگان و سامانه متمرکز ایجاد کنند. همچنین مجلس و دولت برای کمک به مؤسسات بودجه‌ای را اختصاص دهند. وقتی این بودجه در اختیار اتحادیه استان‌ها قرار بگیرد، می‌دانیم که کدام مؤسسات بیشتر آسیب دیده‌اند و عادلانه به آنها تخصیص می‌یابد.

ایکنا ـ به هر حال در کنار آسیب‌های مالی و مادی، شاهد ریزش زیاد قرآن‌آموزان مؤسسات بودیم که جبران آن پس از عادی شدن شرایط سخت به نظر می‌رسد. این آسیب با وجود فعالیت‌ مؤسسات در فضای مجازی، چقدر جبران شد و مجازی چقدر جایگزین فعالیت فیزیکی مؤسسات شد؟

بعد از برطرف شدن کرونا، باید علاوه بر فعالیت حضوری، در فضای مجازی هم فعال باشیم، چون با آن انس گرفته‌ایم. به طور مثال آموزش‌ حضوری صوت و لحن و روخوانی و روان‌خوانی مؤثرتر است و سامانه‌های آموزشی کارایی لازم را ندارد. باید آموزش تلفیقی داشته باشیم تا هر قشری را جذب کنیم. در بحث کودکان فضای مجازی کمتر کارایی دارد و سال‌هاست که مؤسسات بسیاری مهدهای قرآنی دارند.

ایکنا ـ چقدر مؤسسات توانستند خود را به امکانات و دانش استفاده از فضای مجازی مجهز کنند؟

در این زمینه بسیار فعال شده است، اما راه‌اندازی کانال و گروه نمی‌تواند آموزش را به خوبی منتقل کند، چون گذرا هستند. البته سایت هم هزینه دارد و این کارها اصولی نیست، اما با اینترنت رایگان و سامانه متمرکز می‌توانیم این نواقص را برطرف کنیم.

ایکنا ـ در ایام شیوع کرونا مؤسسات چه دستاوردهایی داشته‌اند؟

یکی از فرصت‌ها، همدلی مؤمنانه بود. همچنین از مراسم‌محوری و مناسک‌محوری گذر کردیم و نیز جلسات خانگی بسیاری برگزار شد و اهمیت دادن به خانواده افزایش یافت و خدمت‌رسانی و روحیه جهادی تقویت شد. مورد دیگر آموزش‌های مجازی بود که ترویج یافت و در هزینه‌ها صرفه‌جویی شد.

ایکنا ـ سخن پایانی.

مشکلات بارها مطرح شده است و حداقل یکی دو مورد برطرف شود تا بتوانیم به 502 مؤسسه و خانه قرآن استان اصفهان بگوییم که نمایشگاه مجازی امسال چه دستاوردی داشت. ضمن اینکه مؤسسات و مراکز قرآنی از بن خرید بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha