یک سال فرصت‌سوزی برای معرفی میراث فرهنگی کشور به مردم
کد خبر: 3972056
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
ایکنا گزارش می‌دهد؛

یک سال فرصت‌سوزی برای معرفی میراث فرهنگی کشور به مردم

امکان بازدید آنلاین از موزه‌های کشور به صورت دائم پس از گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا به طور جدی محقق نشده است؛ این در حالیست که بازدید مجازی از موزه‌ها در شرایط کرونایی هم می‌تواند به ساعات فراغت خانواده‌ها رونق بخشد و هم فرصتی برای آشناتر شدن آنان با میراث فرهنگی کشور باشد.

سوزاندن فرصت‌هایی که کرونا برای آشنایی با میراث فرهنگی ساختبه گزارش ایکنا، در حالی که ویروس کوچک کرونا تمام دنیا را دربرگرفته است و مرزی برای خود قائل نیست، بسیاری از فعالیت‌هایی که مردم می‌توانستند به صورت عادی انجام دهند، کنار گذاشته شده یا انواع ایمن‌تر، جایگزین‌ فعالیت‌های مدنظر شده‌اند. در این میان فناوری‌های ارتباطی نیز به مدد آمده تا شهروندان بتوانند زندگی خود را امن‌تر پیش ببرند. خرید اینترنتی، دیدوبازدید‌های آنلاین خانوادگی، دوستانه و گروهی، جلسات ویدئوکنفرانس و... همگی نشان از این وضعیت دارد.

از جمله اموری که شهروندان در روز‌های عادی انجام می‌دادند، مسافرت، بازدید‌های فرهنگی و هنری به ویژه از موزه‌های مختلفی بود که در هر شهری وجود دارد. شیوع کووید ۱۹ موجب شد که این امکان از مردم گرفته شود و در موزه‌ها به روی مردم بسته شود. به همین دلیل نیاز بود که راهکاری جایگزین بازدید حضوری شود؛ بدین جهت مقرر شد که در ایران نیز همچون سایر مناطق جهان به صورت مجازی، امکان بازدید از موزه‌ها برای شهروندانی که این روز‌ها در خانه‌ هستند، فراهم شود.

در این بین موزه‌ها هم سعی کردند از این قافله جا نمانند و از این فناوری برای بازدیدکنندگان خود استفاده کردند. اگرچه تاریخ دقیقی برای درک این موضوع، که برای نخستین بار تور مجازی در کدام یک از موزه‌های جهان آغاز شد، وجود ندارد، اما در حال حاضر بسیاری از موزه‌های جهان از این فناوری استفاده می‌کنند و ضمن داشتن عکس‌های پانورامایی از موزه‌های خود، تصاویری هولوگرامی از تمامی اشیای گران‌ قیمت و ارزشمند خود را به بیننده عرضه می‌کنند. با گسترش فناوری اینترنت این امکان برای برخی از موزه‌ها در ایران نیز فراهم شد تا بتوانند از تور‌های مجازی استفاده کنند.

ضرورت استفاده از تور‌های مجازی برای موزه‌ها در دورانی که کرونا وارد زندگی تک‌تک شهروندان شد، بیشتر به چشم آمد. در ایران نیز مسئولان میراث فرهنگی ضرورت این موضوع را دریافتند.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همزمان با روز جهانی موزه، در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با سرنوشت بازدید مجازی مردم از موزه‌های کشور به ویژه در شرایط کرونایی موجود، اظهار کرد: فراهم کردن شرایط و زمینه بازدیدها و تورهای مجازی برای مخاطبان و علاقه‌مندان چه در دوران شیوع کرونا و چه در شرایط عادی کشور، وظیفه و رسالت اصلی ماست.

کارگر با بیان اینکه همواره مشغول فراهم کردن چنین شرایطی برای تمامی موزه‌های کشور بوده و خواهیم بود، ادامه داد: امسال نیز بسیاری از تورهای مجازی را به صورت آنلاین برگزار کردیم و در حال حاضر نیز فعالیت‌های بسیار خوبی در رابطه با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بازدید اینترنتی مردم از تمامی موزه‌های زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفته است.

سوزاندن فرصت‌هایی که کرونا برای آشنایی با میراث فرهنگی ساخت

وی در ادامه سخنان خود در این زمینه بیان کرد: برگزاری تورهای مجازی مختلف و استفاده از فرصت بازدیدهای اینترنتی از موزه‌های مختلف کشور، همواره در دستور کار تمامی موزه‌های وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: در این راستا تلاش شده است تا بتوانیم از تمامی امکانات موجود در فضای مجازی استفاده کرده و نسبت به معرفی اشیا و موزه‌های مختلف کشور اقدام کنیم. همچنین، تقویت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ویژه موزه‌های مختلف نیز در دستور کار قرار دارد تا مردم بتوانند از سایت‌ها نیز برای بازدید از موزه‌های کشور استفاده کنند. البته در این زمینه هنوز به نقطه ایده‌آل مطلوب نرسیده‌ایم و در حال تلاش برای دستیابی به این مهم هستیم.

کارگر با اینکه امروز بسیاری از موزه‌های کشور توانسته‌اند امکان بازدید اینترنتی را برای مردم فراهم کنند، تصریح کرد: علاوه بر این مخاطبان و علاقه‌مندان می‌توانند بسیاری از فضاهای موجود در موزه‌های کشور را از طریق سایت آپارات دریافت و مشاهده کنند. سایت آپارات مربوط به بازدیدهای آنلاین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که مردم عزیز ایران اسلامی می‌توانند برای بازدید از موزه‌‌های مورد نظر بدان مراجعه کنند.

وی در ادامه به تمهیدات وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای شرایط کرونایی اشاره و اظهار کرد: طبق اعلام ستاد ملی کرونا، موزه‌های کشور فقط در شرایط کرونایی آبی و زرد می‌توانند نسبت به خدمت‌رسانی به مردم اقدام کنند.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: فقط با کاهش شیوع بیماری کرونا در کشور و تبدیل شرایط قرمز و نارنجی به شرایط آبی و زرد است که امکان بازدید حضوری از اماکن قدیمی و موزه‌های کشور فراهم می‌شود.

کارگر در پایان سخنان خود در این زمینه اظهار کرد:‌ البته زمانی که در موزه‌های کشور به دلیل شرایط سخت کرونایی به روی مردم بسته است، کارکنان و پژوهشگرانی که نیاز به تحقیق و بررسی اشیا و موزه‌‌ها دارند، در محل موزه‌‌ها و اماکن تاریخی حاضر شده و خدمات خود را همچون سابق ارائه می‌دهند.

سوزاندن فرصت‌هایی که کرونا برای آشنایی با میراث فرهنگی ساخت

به گزارش ایکنا، امکان بازدید آنلاین از موزه‌های کشور به صورت دائم پس از گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا به طور جدی محقق نشده است. این موزه‌ها صرفاً وبسایت‌هایی دارند که می‌توانند اطلاعات محدودی را به علاقه‌مندان ارائه دهند؛ در حالی که بسیاری از موزه‌های جهان این امکان را برای افراد فراهم کرده‌اند که به صورت زنده بتوانند از آن‌ها بازدید کنند.

مدیریت بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع صرفاً با اعلام توصیه در خانه بمانیم امکان‌پذیر نیست و باید به صورت جدی و عمقی به تعریف زیرساخت و عواملی که می‌تواند به در خانه ماندن خانواده‌ها منجر شود پرداخت. از جمله این عوامل تعریف ساز و کارهایی برای سرگرمی و مدیریت اوقات فراغت خانواده‌هاست. بازدید مجازی از موزه‌ها در شرایط کرونایی هم می‌تواند به ساعات فراغت خانواده‌ها رونق بخشد و هم فرصتی برای آشناتر شدن آنان با میراث فرهنگی کشور باشد، پس شایسته است هر چه بیشتر در راستای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها گام برداشت و فرصت‌سوزی نکرد.  

انتهای پیام
captcha