تأکید بر افزایش تعامل با دستگاه‌ها در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن / افزایش صرفه‌جویی و میزان جوایز در دوره آینده
کد خبر: 3972059
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
حجت‌الاسلام مهدی خاموشی بیان کرد:

تأکید بر افزایش تعامل با دستگاه‌ها در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن / افزایش صرفه‌جویی و میزان جوایز در دوره آینده

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم تجلیل از دستگاه‌هایی که در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، سازمان اوقاف و امور خیریه را یاری کرده‌اند، گفت:‌ در سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، نوع مطلوبی از تشریع مساعی و تعامل بین دستگاه‌ها شکل گرفت که می‌تواند در ادوار آینده مسابقات نیز ادامه یابد.

تأکید بر افزایش تعامل با دستگاه‌ها در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن / افزایش صرفه‌جویی و میزان جوایز در دوره آینده

به گزارش ایکنا؛ مراسم تجلیل از دستگاه‌های همکار در برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، ‌صبح امروز 27 اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والملسمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای سخنان خود به روایتی در مورد فضیلت قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در روایت آمده است که فضیلت قرآن بر سایر کلام مانند فضیلت خدا بر سایر مخلوقات است. این مضمون بسیار بلندی است. کلام‌هایی که بار معنایی دارند، محتاج قرآن هستند، نسبت قرآن به سایر کلام‌ها نسبت فقر مطلق به نیاز مطلق است.

وی در ادامه به آیه شریفه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» اشاره کرد و افزود: قرآن هدایت به یک راه و مسیری می‌کند که استحکام دارد، معنای آن این است که فقط قرآن می‌تواند این کار را انجام دهد و کسی نمی‌تواند بگوید راهی را معرفی می‌کند که از قوام برخوردار است.

خاموشی بیان کرد: قرآن از مقوله قرائت است؛ یعنی آنچه بر قلب پیامبر(ص) وحی شده، خوانده شده و از خوانش پیامبر(ص) قرآن شکل گرفته است. «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ...» به همین جهت خداوند می فرماید راه علم‌آموزی از قرآن می‌گذرد. ‌بدانید اگر کسی بر قرآن مسلط نباشد، تعقل صحیح فهم راه هدایت ندارد، چون قرآن فرموده است «وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ». قرآن برای علم‌آموزی و نظام تشریع آمده است و اگر کسی در محضر قرآن بنشیند، امید هست که بتواند تعقل صحیح برای فهم راه خدا داشته باشد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به حملات این روزهای رژیم صهیونیستی به مردم غزه اشاره و با طرح این سوال که این مهاجمان چه افرادی هستند؟ اظهار کرد: در قرآن بیان شده است «ان أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ»،‌ سرزمین غزه در ابعادی کمتر از نصف تهران مردمانی دارد که از هر چیزی محروم هستند و فقط مبادی ورودی آذوقه از سرزمین اشغالی دارند. قرآن برای همین است که خطاب به همه ما می‌فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»،‌ عزت یک ملت در این است که استعدادهای خود را مهیا کند. اگر ما بخواهیم راه صلاح و فلاح بشریتی که خدا برای او ترسیم کرده است، بفهمیم،‌ جز مکتب قرآن راه دیگری نیست.

وی افزود: امروز این بحث وجود دارد که با نظام سلطه و استکبار باید چه کار کرد. یکی از قاعده‌های قرآن «نفی سبیل» است. در قرآن آمده است «وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا». «لن» نفی ابد است؛ یعنی خدا برای کفار دست بالا بر مسلمین را قرار نداده است. این مکتب قرآن است. اینکه رهبر معظم انقلاب همیشه با صلابت حرف می‌زنند، چون در این مکتب علم آموخته است و به همین دلیل است که کشتی انقلاب را در دریای طوفان زده به خوبی به پیش می‌برند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین بیان کرد: قرآن می‌فرماید،‌ قرآن نازل قرآن ناطق می‌خواهد که قرآن ناطق همان ولایت‌الله است و اوست که سکانداری می‌کند. علامت آن فرمانده چیست؟ قرآن می‌فرماید «آيَةَ مُلْكِهِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ». یعنی میراث معنایی آل موسی و آل هارون در یک تابوت و جعبه که ملائکه آن را حمل می‌کنند، قرار دارد. «فیه سکینه من ربکم» منظور از این تمسک به ولایت کلی الهی است. اگر مسلمین هر کدام تبعیت از ولایت می‌کردند، الان وضعیت به این شکل بود و الان قدرت اول دنیا نبودند؟

خاموشی تصریح کرد: امروز مسلمین در یمن، افغانستان، غزه، سوریه و ... به خاک و خون کشیده می‌شوند و این اتفاق با پول و هزینه مسلمانانی رخ می‌دهد که از مسلمانی فقط نام آن را دارند و در واقع مسلمانان منافق هستند. همین‌ها می‌خواهند برای سیاست،‌ اقتصاد و فرهنگ تعیین تکلیف کنند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی امروزه برگرفته از مضامین قرآنی شکل گرفته است، گفت:‌ قرآن می‌فرماید اگر ما پیامبری در هر قومی برگزیدیم، دو پیام داشت که یکی «عبادت الهی» و «مبارزه با طاغوت» بوده است. امروز طاغوت بزرگ به میدان آمده است که به شیطان درس خباثت می‌دهند. انقلاب اسلامی با این دو خصیصه شکل گرفت و تا انتها هم ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنان خود از دستگاه‌هایی که در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه را یاری کرده‌اند، قدردانی کرد و گفت: جایگاه قرآن صدر است و این در صدر قرار گرفتن فقط برای احترام نیست، بلکه مضامین آن نیز باید در صدر قرار بگیرد. امروز افتخار صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران داشتن شبکه قرآن و رادیو قرآن است و در سایر دستگاه‌ها هم همینطور است.

خاموشی با اشاره به اینکه اگر تربیت قرآنی توسعه پیدا کند، همه معضلات برطرف می‌شود،‌ گفت: ما در تربیت قرآنی فاصله معناداری داریم. اگر آمار طلاق بالا و اعتیاد زیاد شده است و اگر در جامعه ظلمی وجود دارد، همه به خاطر دوری از قرآن است و باید تربیت قرآنی در جامعه بیشتر شود تا این اتفاقات کمتر رقم بخورد.

وی به برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره و بیان کرد: برگزاری مسابقات به شکل مجازی تجربه بسیار خوبی بود و مقاطعی از آن در آینده قابل استفاده خواهد بود، گرچه فضا و آرایش صحنه‌ای در مرحله نیمه‌نهایی و نهایی بسیار مهم است. تجربه به دست آمده قابلیت این را دارد که به سایر کشورها نیز ارائه شود. ما آماده هستیم این را به سایر کشورها و سایر نهادها ارائه دهیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: ‌جریان کرونا ما را با نوع دیگری از زندگی آشنا کرد. مشخص نیست کرونا آخرین پدیده به وجود آمده باشد، اما این فضای مجازی خود یک نوع زندگی جدید است. برخی به دنبال این هستند که کمتر از این فضا استفاده کنند، اما این امر شدنی نیست و در آینده توسعه بسیار بیشتری هم پیدا خواهد کرد. پس ما باید استفاده بیشتری از این موضوع برای کسر هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری داشته باشیم. در نظام اجرایی کشور، برای رسیدن به پیشرفت باید صرفه‌جویی در تمام هزینه‌ها داشته باشیم. امروزه صرفه‌جویی دستورالعمل نیست، بلکه یک الزام اجرایی است. در مسابقات آینده قول صرفه‌جویی بیشتر و افزایش میزان جوایز را خواهیم داشت.

خاموشی اظهار کرد: همکاری دستگاه‌ها در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، نوع جدیدی از تعامل و تشریک مساعی جمعی بود که جا دارد بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد. در تعامل با دیگر دستگاه‌ها، دست خودمان را دراز می‌کنیم و خواستار این تعامل هستیم.

وی در ادامه به فعالیت 457 دارالقرآن در مجموعه سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت:‌ ما می‌توانیم به این درالقرآن‌ها برنامه ارائه دهیم تا در همین تعداد نقطه از کشور، برنامه قرآنی اجرا شود. چندین هزار امامزاده در کشور داریم که می‌توانند میزبان کرسی‌های تلاوت باشند تا قرآن و عترت در کنار هم تحقق یابد. بر همین اساس و با همین رویکرد، امسال کرسی‌های تلاوت و ترتیل‌خوانی ادامه پیدا کرد. ضمن اینکه امسال بخش تفسیر را نیز اضافه کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha