انبساط در حکومت و مدیریت و گشودن گره‌ها و عقده‌ها
کد خبر: 3972068
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
یادداشت/

انبساط در حکومت و مدیریت و گشودن گره‌ها و عقده‌ها

كينه‌ها همچون گره‌هايى است كه روابط انسانى و مديريت بر قلب را تباه مى‌سازد‌ و لازم است با انبساط در حكومت و مديريت، آنچه از كينه و نفرت وجود دارد، زدوده شود‌.

به گزارش ایکنا، مصطفی دلشاد تهرانی یادداشتی با عنوان «انبساط در حکومت و مدیریت و گشودن گره‌ها و عقده‌ها» به رشته تحریر درآورده که متن آن از نظر می‌گذرد؛

امیرمؤمنان علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر دربارۀ انبساط در حکومت و مدیریت و گشودن گره‌ها و عقده‌ها، نکته‌ای اساسی را آموزش داده است؛

«أَطْلِقْ عَنِ النَّاسِ عُقْدَةَ كُلِّ حِقْدٍ، و اقْطَعْ عَنْکَ سَبَبَ كُلِّ وِتْرٍ‌؛ گره هر كينه‌اى را از دل مردمان بگشاى، و رشته هر انتقام و دشمنى را از خودت بِبُر».

روابط انسانى در حكومت و مديريت، و ارتباط قلبى ميان زمامداران و مردمان با وجود كينه، يا دامن زدن به آن چه موجب كينه مى‌شود، معنا نمى‌يابد.

كينه‌ها همچون گره‌هايى است كه روابط انسانى و مديريت بر قلب را تباه مى‌سازد؛ و لازم است با انبساط در حكومت و مديريت آن چه از كينه و نفرت وجود دارد، زدوده شود‌. بسيارى از مشكلات در عرصه هاى مختلف ريشه در كينه هاى درونى دارد و بدون توجّه به آن ها نمى توان مشكلات را به درستى حل كرد. از اين روست كه امام على (ع) به گشودن گره هر نوع كينه اى فرمان داده و اين كار را چنين مهم برشمرده است.

گذشته از گشودن گره كينه‌ها، لازم است از زمينه‌سازى براى پيدايش كينه‌ها به شدّت پرهيز كرد و در صورت پيدايش آن، براى زدودنش تلاش نمود. آن چه در زمامدارى و اداره انسانى مهم است اين است كه ريشه‌ها و سبب‌هاى كينه و دشمنى به درستى شناسايى گردد و خردمندانه زدوده شود؛ و زمينه ها و علل پيدايش چنين امورى ريشه‌كن گردد.

براى زدودن ريشه‌ها و سبب‌هاى كينه و دشمنى گذشته از شناسايى درست آنها و از ميان برداشتن عوامل ايجادكننده و دامن زننده، لازم است از خود آغاز نمود و با دلى بى‌كينه، زمامدارى و مديريت كرد، چنان كه امام على(ع) اين گونه بود و بدين فرا مى‌خواند. در حکمت ۱۷۸ نهج‌البلاغه، مطابق نسخۀ دکتر صبحی‌صالح، حضرت چنین فرموده است‌: «اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِکَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِکَ؛ با بركندن شرّ و بدى از سينه خود، آن را از سينه ديگران درو كن.»

انتهای پیام
captcha