غفلت از آموزش رسم‌الخط‌ها به دانشجویان رشته‌های قرآنی
کد خبر: 3972101
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳

غفلت از آموزش رسم‌الخط‌ها به دانشجویان رشته‌های قرآنی

دانشجوی شرکت‌کننده در دوره آموزشی دانشجومعلم سازمان دانشگاهیان کشور گفت: در دانشگاه به آموزش تفاوت رسم‌الخط‌ها توجهی نمی‌شود، در حالی که در این دوره، این مهم مورد توجه قرار گرفت.

غفلت از آموزش رسم‌الخط‌های قرآن به دانشجویان رشته‌های قرآنیزهرا کرمی، 22 ساله و دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم قرآنی کرمانشاه در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با حضورش در دوره آموزشی مجازی دانشجومعلم سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: رشته‌ تحصیلی‌ام علوم قرآنی بود. در این دوره، مباحث قبلی برایم مرور شد، همچنین مطالب جدیدی فرا گرفتم، مطالبی که در سه سال‌ونیم دانشگاه به هیچ‌وجه مطرح نشده بود و برایم عجیب بود که این مباحث در دانشگاه مطرح نمی‌شود. آموزش فصیح‌خوانی، روش تدریس و سبک زندگی در دوره دانشجومعلم تدریس شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا صرفاً سرفصل‌ها با دروس دانشگاه متفاوت بود یا روش تدریس؟ اظهار کرد: این دوره از روخوانی و روان‌خوانی آغاز و سپس فصیح‌خوانی مطرح شد. این دروس را در دانشگاه فرا گرفته بودیم، اما روش تدریس استاد این دوره، خانم صدیقی، متفاوت‌ و به‌روز بود، با اینکه شاید سابقه تدریسشان کمتر از اساتید دانشگاه باشد، اما روشی که برای تدریس روخوانی، روان‌خوانی و فصیح‌خوانی به کار بردند، عالی بود.

کرمی ادامه داد: در دانشگاه اصلاً به آموزش تفاوت رسم‌الخط‌ها توجهی نمی‌شود به ویژه خط عثمان طه که پایه هر تدریسی است. در این دوره بسیار به این خط توجه شد و از همان ابتدا تأکید شد که اگر قرآن به خط عثمان طه نداریم، حتماً تهیه کنیم. قبل از حضور در این دوره، وقتی قرآن می‌خواندم عمل به مباحثی که یاد گرفته بودم، فراموش می‌کردم، مثلاً وقتی نون ساکن به حروف حلقی می‌رسید، فراموش می‌کردم که باید چه کار کنم، باز برمی‌گشتم و مطالبم را یک بار دیگر مرور می‌کردم، اما با نکاتی که در خط عثمان طه آموزش دیدم، باعث شد که فراموش نکنم و کاملاً مباحث را آموختم. سال گذشته در آزمون استخدامی حتی نتوانستم یک خط از روی قرآن عثمان طه را به راحتی بخوانم با اینکه تمام قواعد را می‌دانستم، چون به خط فارسی و رایانه‌ای عادت داده بودند. الان علاقه‌مند هستم، صرفاً از رسم‌الخط عثمان طه استفاده کنم.

این دانشجوی علوم قرآن و حدیث اظهار کرد: اوایل فراگیری خواندن رسم‌الخط عثمان طه سخت به نظر می‌رسید، ولی بعد دیدم چقدر مفید است و باید از همان ابتدا که وارد دانشگاه شدم، آموزش می‌دیدم؛ اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد، واقعاً احساس کردم که طی چهار ماه، به اندازه سه سال‌ونیم دانشگاه آموختم.

وی در پاسخ به این سؤال که ممکن است کسی دانشجوی علوم قرآنی باشد و در انتها مشکل روان‌خوانی و فصیح‌خوانی داشته باشد؟ گفت: بله، در دانشکده علوم قرآنی در زمان فارغ‌التحصیلی آزمونی به‌صورت آنلاین اخذ می‌شود، صفحه‌ای تعیین می‌شود و دانشجویان باید از روی آن بخوانند، دانشجویان بعضاً از این آزمون نمره 2 و 3 می‌گرفتند، به همین دلیل دوره روخوانی، روان‌خوانی و تجوید را گذاشتند و هر ترم این دوره تکرار می‌شود، چون می‌دانستند دانشجویان خیلی ضعیف‌اند. متأسفانه دانشجویان خیلی در این مورد مشکل داشتند، شش ساعت در هفته تجوید داشتیم که مفید بود ولی مطالب این دوره کاربردی‌تر بود.

کرمی در پاسخ به این سؤال که برپایی این دوره‌ها را چقدر مفید می‌دانید و اینکه تا چه اندازه به اهداف آموزشی‌شان دست پیدا کرده‌اند؟ اظهار کرد: دوره‌های دیگری مثلاً دوره روان‌خوانی یا دوره دیگری زیر نظر دانشگاه قم، دوره استخدامی نیز زیر نظر دانشگاه امام صادق(ع) شرکت کردم، در این مدت سه سال، در هفت دوره شرکت کرده‌ام، اما این دوره با همه دوره‌های گذشته متفاوت‌ بود، واقعاً جامع و کامل بود. در ابتدا فکر نمی‌کردم که در مدت یک ترم دوره بتوان این حجم از مباحث را آموخت، اما سرفصل‌ها پشت سر هم بارگذاری و امتحانش برگزار می‌شد.

وی در پایان با بیان اینکه آنچه که در این دوره از اساتید یاد گرفتم خدمت خالصانه بود، گفت: یاد گرفتم که در هر شرایطی با هر مشغله زندگی و هر مشکلی، وظیفه خودم را درست انجام دهم. انگیزه و انرژی خاصی دارم که اگر معلم شوم به این صورت باشد.

انتهای پیام
captcha