شایستگی ارائه‌ کنندگان خدمات سلامت معنوی بررسی می‌شود
کد خبر: 3972245
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶

شایستگی ارائه‌ کنندگان خدمات سلامت معنوی بررسی می‌شود

سومین وبینار سلامت معنوی با موضوع «شایستگی ارائه کنندگان خدمات سلامت معنوی» پنجم تیرماه با حضور مینو اسدزندی، عضو کارگروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی برگزار می‌شود.

سلامت معنوی به گزارش ایکنا، کرسی نظریه‌پردازی مطالعات میان رشته‌ای علوم انسانی سلامت و کارگروه سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) سلسله وبینارهای سلامت معنوی را با موضوع «شایستگی ارائه‌کنندگان خدمات سلامت معنوی» برگزار می‌کند.

سومین نشست از این مجموعه سلسله وبینارها طی پنجم خردادماه از ساعت 10 تا 12 با حضور مینو اسدزندی، عضو کارگروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای حضور در این وبینار می‌توانند در روز و ساعت اعلام شده از لینک‌های b2n.ir/e28336  و vc.bmsu.ac.ir/rwjnf3xk8pfi استفاده کنند.

به گزارش ایکنا، مینو اسدزندی، عضو کارگروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص اهمیت بررسی شایستگی ارائه‌کنندگان خدمات سلامت معنوی و جمع‌بندی مطالب دو نشست گذشته، گفت: سومین وبینار از سلسله مباحث سلامت معنوی و ادامه آسیب‌شناسی خدمات سلامت معنوی در ایران در رابطه با شایستگی ارائه‌کنندگان خدمات سلامت معنوی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در وبینارهای قبلی مطرح شد که یکی از مشکلات در ایران کپی‌برداری و تقلید خدمات سلامتی است که در جهان ارائه می‌شود، در حالی که خدمات سلامت باید جامعه‌نگر و متناسب با ارزش‌ها و فرهنگ هر جامعه‌ای ارائه شود.

اسدزندی ضمن هشدار نسبت به اینکه از دیدگاه مسیحیت کاتولیک و یهود در لوگوتراپی ویکتور فرانکل و یا استراتژی ریچارد رز یا نظریه یونگ در معنویت درمانی کپی‌برداری می‌کنیم و این با فرهنگ و ارزش‌های جامعه ما سازگاری ندارد، گفت: یکی از آسیب‌هایی که در این زمینه وجود دارد این است که همکاران ما برای اینکه خدمات سلامت معنوی را ارائه کنند به سنجش دین‌داری اقدام و برای این کار از مدل گلاک و استارک استفاده می‌کنند در حالی که این اندیشمند در سال 1965 این کار را انجام داد اما با مخالفت سازمان‌های بین‌المللی در نقض حریم خصوصی مواجه شد.

وی اضافه کرد: علی‌رغم این مخالفت ما همچنان از انجام این تست و یافته‌های علمی سال‌های 1960 تا 1965 پیروی می‌کنیم،‌ ضمن اینکه انجام این کار بر مبنای دیدگاه مسیحیت کاتولیک مجاز است اما در دیدگاه دین اسلام اجازه نداریم در باور قلبی مسلمانان کنکاش و در امور شخصی و عبادی آنها که در سطح جامعه نیست و پنهان است جست‌وجو کنیم.

این عضو کارگروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی افزود: آیات و روایات مکرری در این زمینه وجود دارد که علاوه بر شواهد علمی دنیا در دومین وبینار ارائه شد.

شایستگی‌های ارائه کنندگان خدمات سلامت معنوی سنجیده نمی‌شود

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که براساس دیدگاه اسلام کارگزاران هر کاری باشد شایستگی خدمت بر مردم را داشته باشند و اظهار کرد: باید شایستگی افراد در هر کاری کاملاً سنجیده شود در حالی که ما این عمل را اصلاً انجام نمی‌‌دهیم. یعنی شایستگی‌های ارائه کنندگان خدمات سلامت معنوی به هیچ عنوان سنجیده نمی‌شود و هر فردی به خودش اجازه می‌دهد بدون اینکه آموزش کافی دیده باشد و شایستگی‌های حرفه‌ای وی سنجیده شده باشد، وارد این حوزه شود.

اسدزندی اعلام کرد: آسیب‌های مربوط به عدم تخصص و عدم بررسی تخصص ارائه کنندگان خدمات سلامت معنوی را در نشست پنجم تیرماه بررسی خواهیم کرد و تأکید می‌کنیم که به فرمایش امام صادق(ع) كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ باید در سلامت معنوی مدنظر قرار گیرد و ارائه کنندگان خدمات سلامت باید منتورهای معنوی باشند و شایستگی‌های حرفه‌ای ارائه خدمات را به دست بیاورند.

ارائه خدمات سلامت معنوی بر اساس دیدگاه مسیحیت کاتولیک/ لزوم بررسی شایستگی ارائه‌کنندگان سلامت معنوی

انتهای پیام
captcha