بررسی دلایل به حاشیه رفتن خانه‌های قرآن
کد خبر: 3975849
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸

بررسی دلایل به حاشیه رفتن خانه‌های قرآن

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشمر گفت: طی چند سال اخیر، آموزش و پرورش و بهزیستی از حق آموزشی خود دفاع کردند که این پیگیری دقیق ادامه فعالیت را برای خانه‌های قرآن سخت کرد و سبب شد که بسیاری از فعالان قرآنی کار در خانه‌های قرآن را رها کنند.

علت به‌ حاشیه رفتن خانه‌های قرآن چیستحجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صداقتی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: روند ثبت و انجام فعالیت‌های قرآنی در مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، دقیق‌تر و گسترده‌تر از خانه‌های قرآن است.

وی اضافه کرد: رشد و گسترش خانه‌های قرآن در سطح کشور بیشتر از طریق روستاها انجام و با هدف روی آوردن به راه‌اندازی مهدقرآنی در سطح روستاها آغاز شد و به منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی و درآمدزایی از این طریق ادامه پیدا کرد.

تشکیل مؤسسه قرآنی، رویکردی منسجم و تخصصی

صداقتی بیان کرد: آن دسته از افرادی که پیگیر راه‌اندازی مؤسسات قرآنی بودند توان مالی بیشتری در اختیار داشتند و به طور طبیعی گستره فعالیت بیشتر مؤسسات قرآنی و طیف مخاطب وسیع‌تر و نیز کار تخصصی بیشتری دارند. رشد فعالیت‌ها و گسترش مؤسسات قرآنی استقبال مخاطب را به دنبال داشت، البته به طور مسلم رویکرد و پیشنهاد ما هم به فعالان قرآنی تشکیل مؤسسه است زیرا از چارچوب منسجم‌تر نسبت به خانه‌های قرآن برخوردار هستند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشمر با بیان اینکه در مؤسسات قرآنی نیاز به کار گروهی و تیمی منسجم وجود دارد، گفت: جامعه قرآنی کاشمر، یک جامعه قرآنی غنی از جهت داشتن چهره‌های قرآنی است و ما اعتقاد داریم که فعالیت‌های قرآنی در سطح کاشمر باید در بعد مردمی باقی بماند و متولیان قرآنی و نهادها باید بیشتر رویکردهای موجود در این جریان مردمی را راهنمایی و هدایت کنند. اساتید و فعالان قرآنی سطح شهرستان کاشمر روحیه کار مؤسساتی ندارند و به همین دلیل باید تخصصی‌تر به حوزه فعالیت جلسات قرآن ورود کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه محور در امور قرآنی شهر کاشمر ادامه داد: پیشنهاد تشکیل و راه‌اندازی یک مؤسسه قرآنی برای اساتید قرآنی به منظور بالا بردن سطح کیفی آموزش آنها را ارائه کردیم تا در این مؤسسه با برگزاری آموزش‌ها و دوره‌های ارتقاء سطح با حضور اساتید کشوری انجام شود و سطح کیفی فعالیت‌های قرآنی بالاتر رود، البته بحث برگزاری محافل تخصصی قرآنی هم یک نیاز است تا در این محفل به طور ویژه به بحث حفظ، قرائت و تفسیر قرآن پرداخته شود.

صداقتی تصریح کرد: خانه‌های قرآن در نوع خودشان یک تشکل لازم و ضروری هستند و کارایی این تشکل‌های قرآنی بسته به فعالیت مسئولان خانه‌های قرآن متفاوت می‌شود، البته نگاه درآمدی به فعالیت در خانه‌های قرآن کار را به جایی نمی‌رساند و اگر بخواهیم این تشکل‌های قرآنی را با مجموعه‌هایی مثل مهدهای قرآنی قیاس کنیم، قطعاً خانه‌های‌ قرآنی در حاشیه قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: در رابطه با فعالیت خانه‌های قرآن یک گره قانونی وجود دارد. در یک دوره زمانی فضای رقابتی برای تشکیل خانه‌های قرآنی به وجود آمد و در شرایطی که گرفتن مجوز آموزش و پرورش و بهزیستی برای راه‌اندازی یک تشکل قرآنی سخت بود، خانه‌های قرآن صرفاً برای برگزاری‌های کوتاه‌مدت آموزش قرآن مجوز دریافت کردند.

خانه‌های قرآن و انجام کار موازی در حوزه آموزش

صداقتی گفت: طی چند سال اخیر آموزش و پرورش و بهزیستی از حق آموزشی خود دفاع کردند و یک پیگیری دقیق از سوی آموزش و پرورش، کار ادامه فعالیت را برای خانه قرآن سخت کرد و سبب شد که تعداد بسیاری کار در خانه‌های قرآن را رها کنند و وضعیت اکثر خانه‌های قرآن در حالت غیرفعال قرار گیرد. طبق تصمیم اولیه برای تشکیل خانه‌های قرآن، هریک از این تشکل‌ها می‌توانست حدود دو ساعت در روز یک کودک را در حوزه قرآن آموزش دهد، اما فعالیت این تشکل‌ها به نوعی در طول روز و ایام هفته ادامه پیدا کرد و کاری موازی مهدهای قرآنی و مدارس انجام شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشمر ادامه داد: با مباحث و مسائلی که در رابطه با هزینه مهدهای قرآن و آموزش کودکان به وجود آمده است، کار خانه‌های قرآن در روستاها هم صرفه‌ای ندارد و از طرفی نبود حمایت مالی برای برنامه‌های جدید نوعی ضعف در مؤسسات قرآنی ایجاد کرده است.

صداقتی بیان کرد: هدف‌گذاری و تشکیل موقوفات قرآنی در شهرها و روستاها و همچنین دعوت از خیران محلات و روستاها برای حل مشکلات خانه‌های قرآن یک راهکار است و چنان که در شهرستان کاشمر ۱۰ موقوفه قرآنی به همین منظور ایجاد شد می‌توان با پیگیری این راهکار، مشکلات خانه‌های قرآن و حتی مؤسسات قرآن را از جهت پشتیبانی مالی به حداقل رساند.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی و فعالیت مجدد خانه‌های قرآن در روستاها می‌تواند یکی از اهدافی باشد که از طریق درآمد موقوفات قرآنی پیگیری شده و به سرانجام برسد.

انتهای پیام
captcha