موفقیت 322 نفر در آزمون طرح ساماندهی داوران / برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت
کد خبر: 3977868
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
احمد حاجی‌شریف خبر داد:

موفقیت 322 نفر در آزمون طرح ساماندهی داوران / برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت

مسئول کمیته فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن از پایان یافتن آزمون مرحله سوم طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن خبر داد و گفت: در پایان این مرحله 322 نفر، موفق به دریافت حد نصاب‌های لازم شدند. این افراد در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت حضور خواهند یافت.

موفقیت 322 نفر در آزمون طرح ساماندهی داوران / برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدتاحمد حاجی‌شریف، مسئول کمیته فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه این کمیته برای ارتقا و هماهنگی داوران مسابقات قرآن در سال گذشته طرح ساماندهی داوران را در دستور کار خود قرار داد، گفت: مرحله اول این طرح سنجش و ارزیابی داوران بود. در همین راستا سال گذشته فراخوان این طرح اعلام و طی بازه زمانی 24 دی تا 24 بهمن‌ماه 99 ثبت‌نام صورت گرفت و در این مرحله هزار و 700 نفر ثبت‌نام کردند.

وی افزود: اولین آزمون این طرح 24 اسفندماه سال گذشته به صورت کتبی در سراسر کشور با حضور هزار و 200 نفر برگزار شد. محتوای آزمون شامل سؤالاتی پیرامون آیین‌نامه داوری و سؤالاتی از ترجمه و مفاهیم جزء یک و دوم قرآن کریم بود. همچنین برای آیتم‌های مختلف داوری مجموعه سؤالات تخصصی در دو سطح استانی و کشوری طراحی شد. در نهایت 710 نفر به مرحله دوم راه پیدا کردند.

مسئول کمیته فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور تصریح کرد: مرحله دوم این آزمون نیز 19 فروردین‌ماه 1400 برگزار شد، این مرحله شبیه‌سازی مسابقات قرآن برای متقاضیان بود، یعنی در این آزمون برای داوران به تعداد مسابقات قرآن، تلاوت برای شرکت‌کنندگان در آیتم‌های مختلف پخش شد تا نمرات هر تلاوت را همچون یک رقابت رسمی در فرم داوری ثبت کنند. در این آزمون تلاش شد تا تمام شرایط مسابقات حضوری فراهم شود؛ شرکت‌کنندگان به صورت حضوری در دو بازه زمانی یک‌ونیم ساعته با نیم ساعت استراحت بین دو بخش، به تلاوت‌ها نمره دادند.

حاجی‌شریف اظهار کرد: بعد از بررسی فرم‌های داوری حدود 412 نفر به مرحله سوم که مصاحبه علمی بود، راه پیدا کردند. این مرحله طی بازه زمانی سوم تا بیستم خردادماه برگزار شد. در این مرحله شرکت‌کنندگانی که در استان‌ها بودند با استقرار در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خود به صورت ویدئوکنفرانسی به سؤالات مطرح شده پاسخ دادند. در این مرحله 322 نفر موفق شدند، حد نصاب لازم را کسب کنند و طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن را با موفقیت پشت سر بگذارند.

وی بیان کرد: در ادامه برای افراد پذیرفته شده دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال پذیرفته‌شدگان در بخش صوت به چهار گروه تقسیم شدند که یک گروه از آنها روز 24 خردادماه دوره آموزش خود را سپری کرد، گروه دوم 29 خرداد‌ماه، گروه سوم 31 خرداد و گروه چهارم نیز دوم تیرماه دوره خود را سپری می‌کنند. در بخش وقف و ابتدا نیز افراد پذیرفته شده در دو گروه دسته‌بندی شدند که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 26 و 27 خردادماه در دوره آموزشی خود حضور می‌یابند. در بخش لحن نیز دو گروه هستند که روز اول تیرماه در دوره آموزشی خود حضور خواهند یافت. در بخش تجوید نیز شرکت‌کنندگان در چهار گروه از آموزش‌های لازم بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: بعد از این مرحله اسامی افراد به استان‌ها معرفی می‌شود تا در مسابقات شهرستانی سازمان اوقاف و امور خیریه که از نیمه دوم تیرماه شروع می‌شود، به داوری بپردازند. در ادامه نیز فرم‌های داوری این افراد در مرکز مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا پس از آن سطح‌بندی نهایی اعلام شود.

حاجی‌شریف با اشاره به اینکه از اسفندماه که مرحله اول برگزار شده این افراد تحت پوشش بوده‌اند، گفت: اعتقاد داریم این افراد حتی بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل نیز باید تحت پوشش باشند، چرا که در امر مهم قضاوت باید حضور داشته باشند. ضمن اینکه یک داور باید به‌روز باشد و نسبت به تغییرات آیین‌نامه‌ها اطلاعات کافی داشته باشد.

مسئول کمیته فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور یکی از مشکلات مسابقات را سلیقه‌ای بودن داوری برشمرد و گفت: این موضوع باعث ناراحتی شرکت‌کنندگان نیز می‌شد، شرکت‌کنندگان مجبور بودند، اجرای خود در هر دوره را مطابق با سلیقه داوری که در همان دوره حضور دارد، انجام دهند. امیدواریم برخی مشکلات با این طرح رفته رفته برطرف شود.

حاجی‌شریف در پایان با اشاره به اینکه در آزمون مرحله سوم 322 نفر حد نصاب لازم را کسب کردند، اظهار کرد: تمام افرادی که پذیرفته شده‌اند، سابقه داوری خوبی دارند و بسیاری از آنها بیش از 15 تا 20 سال در امر داوری حضور داشته‌اند. ضمن اینکه سطح‌بندی داوران براساس شهرستانی، استانی و کشوری نخواهد بود و به احتمال زیاد بر اساس سطح مسابقات اعم از درجه یک، دو و سه خواهد بود.

انتهای پیام
captcha