اهم و مهم شرکت در انتخابات
کد خبر: 3977888
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد؛

اهم و مهم شرکت در انتخابات

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با بیان اینکه شرکت در انتخابات بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن درست انتخاب کردن است، گفت: مشارکت گسترده در انتخابات باعث می‌شود که در عرصه‌های بین‌المللی هم حرفی برای گفتن داشته باشیم و جایگاه ملی خود را در جهان پیدا کنیم.

مکرم محمدنیا، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار افتخاری ایکنا با تأکید بر اهمیت شرکت در انتخابات، گفت: بحث انتخاب به این معناست که من آزادم، اختیار دارم و در مسیر زندگی تلاش می‌کنم که خوب بفهمم و این آگاهی و شناخت به من کمک می‌کند که در مسیر زندگی راهی را برگزینم که مرضی رضای خداست. در بحث انتخاب می‌توان گفت که این خودمان هستیم که با اختیار، قدرتمندی خود را بروز می‌دهیم حال یا به موفقیت یا به شکست منجر می‌شود.

کارشناس آموزش خانواده و علوم قرآنی با اشاره به اهمیت انتخاب درست از منظر قرآن کریم، بیان کرد: خداوند قدرت عقل و اختیار را به انسان عطا کرده که کمک می‌کند انسان در زندگی به‌دنبال معیارهای درست و حیات طیبه برود. حال حیات طیبه ما در انتخابات این است که با معیارها و مبنای انتخاب اصلح، درست انتخاب کنیم. اگر این انتخاب درست نباشد ما در شقاوت خود و جامعه تأثیر می‌گذاریم و اگر درست باشد مسیر سعادت برای همه باز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی شرکت در انتخابات بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن درست انتخاب کردن است، گفت: دین اسلام کامل‌ترین دین و کتاب قرآن سند هویت ما مسلمانان، شناسنامه امت اسلامی و جهان‌بینی ماست. در انتخابات می‌توان به معیارهای انتخاب اصلح در قرآن توجه کرد. بهتر است مدیری را انتخاب کنیم که اهل ایمان و متقی باشد؛ چون اگر تقوا نباشد ممکن است فرد در شیوه‌های مدیریتی خود دچار تزلزل شود و با تأثیر از عوامل بیرونی زر و زور از مسیر درست خارج شود.

محمدنیا ادامه داد: مدیر باید متخصص و قدرتمند باشد و با قاطعیت در تصمیم‌گیری توانایی‌های خود را در جامعه پیاده کند و هرجا نیاز به تشویق یا تنبیه بود آن‌را اعمال کند؛ البته این قدرت باید کنترل شده و قابل انعطاف باشد و تبدیل به استبداد و قدرت لجام گسیخته نشود همان‌طور که خداوند در معرفی پیامبر(ص) می‌فرماید او با مؤمنان بسیار مهربان و با کفار سرسخت و شدید است. مدیر اصلح باید در گفتار و رفتار امانتدار باشد و بداند که مردم و حکومت امانت هستند. مشورت با افراد خبره و آگاه و انتخاب کارگزاران شایسته و عدالت‌گستری از دیگر ویژگی‌های یک مدیر صالح است.

کارشناس آموزش خانواده و علوم قرآنی با اشاره به اینکه شرکت یا عدم شرکت در انتخابات بر سرنوشت ما تأثیرگذار است و حال اگر بتوانیم کیفی‌تر، قوی‌تر و مؤثرتر انتخاب کنیم شاهد تأثیرات مثبت آن خواهیم بود، افزود: مشارکت گسترده در انتخابات باعث می‌شود که در عرصه‌های بین‌المللی هم حرفی برای گفتن داشته باشیم و جایگاه ملی خود را در جهان پیدا کنیم.

وی با اشاره به این آیه از قرآن کریم که می‌فرماید ما سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهیم مگر آنکه خودشان تغییر دهند، اظهار کرد: این یک قانون کلی، سرنوشت‌ساز و هشداردهنده است که بیان می‌کند انسان‌ها بر اساس شایستگی‌ها و لیاقت خود می‌توانند فیض و رحمت الهی را به‌دست آورند. خداوند نعماتی را برای همه فراهم کرده حال می‌توان با اراده درست از آن‌ها بهره برد و یا با تصمیم اشتباه آنها را تبدیل به نقمت کرد.

زینب میرزاجانی
انتهای پیام
captcha