برنامه‌ریزی و کار جهادی‎؛ رمز موفقیت امام محله
کد خبر: 3981031
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
گفت‌وگو با امام جماعت نمونه کشور

برنامه‌ریزی و کار جهادی‎؛ رمز موفقیت امام محله

حجت‌الاسلام محجوب‌زاده که در رویداد «نشر خوبی‌ها»، به عنوان امام محله برتر کشور قدردانی شد، عامل موفقیت امام محله را برنامه‌ریزی دقیق برای بهره‌مندی از نیروها و مجاهدت و روحیه جهادی برای به ثمر نشستن فعالیت‌ها دانست.

برنامه‌ریزی و کارجهادی‎؛ رمز موفقیت امام محله/ گفت‌وگو با امام جماعت نمونه کشوربه گزارش ایکنا از خوزستان، در مراسم چهلمین سالگرد تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی از حجت‌الاسلام مصطفی محجوب‌زاده، امام جماعت مسجد شهدای کربلای دزفول و مسئول هیئت روضه الزهرا(س) به عنوان امام محله برتر کشور قدردانی شد. متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با این امام جماعت درباره عنوان کسب شده است:

ایکنا ـ‌ درباره عنوان کسب شده، یعنی «امام محله برتر»، توضیح بفرمایید، امام محله چه وظایفی دارد و ملاک‌ها در انتخاب برتر چیست؟

همایش ملی نشر خوبی‌ها به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه هنری تهران برگزار شد. در این همایش ملی، چندین نفر از کل کشور در زمینه‌های مختلف عرصه تبلیغ، تقدیر شدند و حقیر به عنوان امام جماعت نمونه در این همایش معرفی شدم.

امام محله، امام جماعتی است که کارش در اقامه نماز و تفسیر و مناسک دینی خلاصه نمی‌شود، بلکه کسی است که بتواند نسبت به اقتصاد اعضای محله، اشتغال آنها، ازدواج جوانان،‌ آسیب‌های اجتماعی محله و حتی جریانات سیاسی محله مثلا تلاش برای مشارکت اعضا در انتخابات، دغدغه داشته باشد. اینها از وظایف یک امام محله هستند.

ملاک‌ها متعدد و مفصل هستند، اما ملاک اصلی در این انتخاب، فعالیت و مستمر بودن کار تبلیغی و فرهنگی و کنار خدمات اجتماعی است. 

ایکنا ـ‌ طرح امام محله از چه زمانی اجرا شد؟ آیا پیش از این نبود؟ چه خلأهایی را پر کرد و چه ثمراتی در محله شما داشت؟

می‌توان گفت پیشینه امام محله، به صدر اسلام و حتی پیش از آن برمی‌گردد. دینداری در کنار خدمت به مردم سرلوحه کار تمام پیغمبران بوده است. در اسلام نیز به صورت ویژه پیغمبر خدا(ص) چنین بودند و در تاریخ ذکر شده است که پل‌ها و جاده‌هایی به تناسب شرایط زمان خود ایجاد کردند.

برنامه‌ریزی و کارجهادی‎؛ رمز موفقیت امام محله/ گفت‌وگو با امام جماعت نمونه کشور

در کشور ما، با انتصاب حجت‌الاسلام‌و المسلمین قمی، به عنوان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، این طرح به صورت ویژه تدوین شد و خلأهای زیادی در کل کشور و در محله ما پر کرد. طرح امام محله خلأهای مختلف اقتصادی، فرهنگی، جهادی، سیاسی، تبلیغی و دینی، تفریحی و هنری را به قدر توان در محله ما مرتفع کرده است، اگرچه همچنان باید تلاش کرد و برای اعتلای محله، شهر و کشور کوشید.

ایکنا - این طرح برای فراگیر شدن چه موانعی پیش رو دارد؟

شرط فراگیر شدن این گونه طرح‌ها و ایده‌ها، رسانه‌ای شدن و دیده شدن این کارها است. درباره موانع طرح، تشکل‌های دینی که در مسجد حاکم هستند مثل بسیج، کانون فرهنگی هنری، کانون‌های مهدویت، هیئت‌های مذهبی، حلقه‌های تربیتی و ... همه باید با هم متحد شوند و با محوریت امام جماعت مسجد کار کنند. اگر اتحاد باشد مانعی برای اجرای طرح امام محله نیست. دو چیز در کار امام جماعت مهم است، یکی برنامه‌ریزی دقیق است، یعنی مسئولان در مسجد و در رأس آنها امام جماعت، برنامه‌ریزی دقیقی برای نیروها و مجموعه خود داشته باشند. نمی‌توان سلیقه‌ای کار کرد و آن را پیش برد. کار مدون و برنامه ریزی شده همراه با مشورت صاحب‌نظران نکته مهمی برای کار کردن است.

عامل مهم دیگر، مجاهدت فوق‌العاده در این مسیر است. اگر برنامه‌ریزی انجام شود با روحیه جهادی می‌توان کار را جلو برد. همانطور که مقام معظم رهبری نیز تأکید دارند مجموعه‌هایی که جهادی هستند می‌توانند حرکت‌هایی را شروع کنند و از آن نتیجه بگیرند.

اگر روحیه جهادی حاکم شد امام جماعت می‌تواند قله‌های بزرگی را فتح و اعتماد مردم را نیز به خود جلب کند.

ایکنا ـ‌ قدری درباره فعالیت‌های مسجد شهدای کربلای دزفول توضیح دهید.

این مسجد در زمینه‌ فعالیت‌های قرآنی، برنامه‌هایی چون آموزش حفظ، تجوید، روخوانی و روانخوانی قرآن را دنبال می‌کند. فعالیت‌های تربیتی مسجد با ایجاد حلقه‌های تربیتی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال انجام می‌شود و فعالیت ویژه قسمت بانوان در زمینه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، تفریحی، قرآنی و سیاسی نیز بخش دیگری از برنامه‌های مسجد است. فعالیت گروه‌های جهادی مسجد به صورت ویژه در زمینه ساخت و ساز منازل مسکونی و تهیه تجهیزات برای خانواده‌های نیازمند از دیگر کارهای مسجد است. مسجد امسال موفق شد سه منزل برای ایتام و خانواده‌های بی سرپرست بسازد و در اختیارشان قرار دهد.

انجام مناسک دینی در مناسبت‌های مختلف با جمعیت‌های پرشور و دعوت از مداحان و سخنرانان مطرح کشور، برپایی نمایشگاه های کتاب و صنایع دستی از جمله دیگر فعالیت‌های مسجد است. در ایام عید غدیر تا قربان، ویژه برنامه اطعام و جشن ده روزه در مسجد برگزار می‌شود.

حضور در زلزله کرمانشاه و سیل‌های اخیر، حضور ویژه در بیمارستان و ارائه خدمات جهادی در مبارزه با کرونا و ایجاد کارگاه تولید ماسک و گان پزشکی اقداماتی است که در این مسجد انجام شده است. با اتحاد هرچه بیشتر مومنان در مسجد می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

انتهای پیام
captcha