رونق چشمگیر گردشگری حلال در ترکیه
کد خبر: 3983652
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲

رونق چشمگیر گردشگری حلال در ترکیه

با افزایش شمار مسلمانان در سراسر جهان، استفاده از صنعت گردشگری حلال در برخی کشورهای اسلامی از جمله ترکیه رونق گرفته است.

به گزارش ایکنا، کشور ترکیه، یکی از مهمترین کشورها در زمینه ترویج اندیشه گردشگری حلال محسوب می‌شود. این نوع گردشگری عبارت است از هتل‌هایی که خدمات گردشگری را بر اساس شریعت اسلام ارائه می‌دهند. این کشور شامل سواحل و محل‌های شنای رو بسته و سرپوشیده از چهار طرف برای بانوان و همچنین محل‌های شنای رو باز برای مردان است.
 
دولت ترکیه نشست‌های بسیاری برای آشنایی با خدمات جدید گردشگری و خدمات اسلامی که در نوع گردشگری حلال ارائه می‌شود، برگزار کرده است. این بخش از گردشگری ترکیه در دوران اخیر با رشد و استقبال قابل ملاحظه‌ای روبرو بوده است، چرا که تسهیلات خوبی به خانواده‌های مسلمان ارائه می‌دهد. همین امر موجب استقبال شمار زیادی از مسلمانانی شده است که از سراسر جهان به ویژه جهان عرب به این کشور سفر می‌کنند.
 
سواحل آلانیا؛ محلی برای گردشگری اسلامی
 
در طول بیش از 800 سال، شهر آلانیا در ترکیه توانسته است با بهره‌گیری از موقعیت ممتاز خود در سواحل ترکیه مشرف به دریای مدیترانه، جایگاه خود را به عنوان یک مکان خوب گردشگری تقویت کند. این شهر اکنون به نظر می‌رسد که در آستانه به دست آوردن یک بازار جدید یعنی گردشگری در سواحل اسلامی است که بر مفهوم گردشگری حلال تکیه دارد.
 
این گردشگری بر اساس احکام اصلی دین اسلام چون حرام بودن مشروبات الکلی، استفاده از غذای حلال، فراهم کردن مساجد برای مسلمانان و شنای زنان با لباس پوشیده بنا شده است. به طوری که به هر خانواده مسلمانی که به این سواحل خصوصی و آزاد می‌آید اجازه می‌دهد ورزش‌هایی را انجام دهد که در اماکن دیگر امکان انجام دادن آنها وجود ندارد.
 
گردشگری حلال در بسیاری از شهرهای ترکیه و کشورهای عربی و اروپایی رواج دارد و هتل‌هایی که خدمات این نوع گردشگری را ارائه می‌دهند در تعطیلات در حال پذیرایی از خانواده‌ها متناسب با احکام دین اسلام در سواحل دریا هستند.
 
اخیراً شمار این هتل‌ها به 75 هتل رسیده است که خدمات گردشگری حلال را ارائه می‌کنند. 9 هتل در شهر آلانیا و 9 هتل دیگر در یالوا هستند اما سایر هتل‌ها در سایر شهرهای گردشگری ترکیه مانند بدروم، فتحیه، استانبول و آنکارا توزیع شده‌اند. همچنین اکثر راهنماهای این هتل‌ها از ساکنان محلی ترک و عرب کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.
 
گردشگری حلال در سواحل اسلامی ترکیه / گزارش

مسافران زیادی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، یا کشورهای شمال آفریقا مانند الجزایر و تونس به دلیل نزدیک بودن فاصله جغرافیایی و همچنین به این دلیل که ترکیه کشوری دارای اکثریت مسلمان است، به این کشور سفر می‌کنند.
 
ترکیه دارای میراث دینی و آثار باستانی است که موجب جذب گردشگر می‌شود. همچنین دستیابی به غذای حلال را تسهیل کرده و به بانوان محجبه و دارای پوشش نقاب، تعرض نژادپرستانه انجام نمی‌شود.
 
اصطلاح گردشگری اسلامی برای مسلمانان مسافر یا مقیم در کشورهای دیگر فرصتی را فراهم می‌کند تا در فعالیت‌هایی که ناشی از انگیزه‌های دینی است شرکت کنند. این گردشگری شامل هتل‌های حلال، حمل و نقل حلال، رستوران‌های حلال، ارائه گردش‌های اسلامی و سرمایه گذاری حلال بدون ربا است.
 
ویژگی‌های هتل حلال
 
«هتل حلال» نیز مکانی عمومی است که محل‌هایی برای نماز همراه با علامت‌هایی برای مشخص شدن قبله در آنها وجود دارد و غذای حلال در آنها سرو می‌شود. در این هتل‌ها مشروبات الکلی ممنوع است و بین مردان و زنان فاصله قرار داده شده است. همچنین سجاده‌ها و قرآن‌هایی در اتاق‌های هتل قرار داده شده است، به اضافه اینکه در سقف اتاق هتل علامتی برای نشان دادن قبله دیده می‌شود.
 
این هتل‌ها بر اساس احکام دین اسلام ساخته شده و طبق سیستم هتل‌های عربستان سعودی، کشورهای شمال آفریقا و بخشی از هتل‌های اندونزی و مالزی فعالیت می‌کنند.
 
«غذای حلال» یکی از مهمترین بخش‌های گردشگری اسلامی محسوب می‌شود. چرا که دستیابی به غذای حلال در خارج از کشور برای مسلمانان موجب نگرانی و اضطراب است. لذا قانون مشخصی برای حمایت از مصرف کنندگان مسلمان خارج از کشور به دلیل عدم تمایل بسیاری از دولت‌ها برای مشارکت در امور دینی وجود ندارد. به طوری که غذای حلال محدود به مغازه‌هایی است که متعلق به مسلمانان است و این امر موجب پیچیدگی امور می‌شود.
 
در حمل و نقل حلال هم شرکت‌های هواپیمایی و راه‌آهن، وعده‌های غذایی حلال را به دست مسلمانان می‌رسانند.
 
شاید یکی از مهمترین هتل‌هایی که خدمات گردشگری حلال را ارائه می‌دهد، هتل «ماوی دنیز» باشد که در خلیج مارماریس تورونچ واقع شده و به گردشگران اجازه می‌دهد تا در آغوش طبیعت سحرآمیز و سواحل نرم شنی که امواج دریا آنها را حرکت می‌دهد، به گشت و گذار بپردازند.
 
گردشگری حلال در سواحل اسلامی ترکیه / گزارش
هتل ماوی دنیز

این هتل همچنین امکان انجام تفریحات مختلف مانند شنا، اسکی روی آب و موج سواری را برای گردشگران فراهم می‌کند و برای بانوان نیز مربیان شنا و نجات غریق‌هایی وجود دارد که به طور دائمی برای مواقع اضطراری در ساحل دریا حضور دارند.
 
هتل «ومی دلوکس»؛ از چشم اندازهای اسلامی در آنتالیا
 
گردشگری حلال در ترکیه رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است به عنوان مثال هتل «ومی دلوکس» (Wome Deluxe) که در مساحت 120 هزار کیلومتر مربع در سواحل آنتالیا ساخته شده است، با پله‌های مارپیچ و آسانسورهای شیشه‌ای و لوسترهای بزرگ، همچنین سالن پذیرایی عظیم خود که شامل یک حیاط مرکزی با صندلی‌ها، فروشگاه‌ها و فواره‌های آب است، در این منطقه می‌درخشد.
 
گردشگری حلال در سواحل اسلامی ترکیه / گزارش
هتل ومی دلوکس

چنین هتل‌هایی نمونه‌ای از نسخه جدید هتل‌های ساحلی به شمار می‌رود که تحت نام گردشگری حلال در ترکیه رواج یافته است.
 
صنعت گردشگری حلال برای کشورهایی چون ترکیه که شمار زیادی از گردشگران مسلمان به سوی آنها سرازیر می‌شوند، به یک تعهد تبدیل شده است.
 
رستوران‌های هتل ومی دلوکس بهترین نوع غذای حلال را همراه با شیرینی‌جات و سالادها سرو می‌کنند و این هتل دارای استخرهای مجزا، نمازخانه و سواحل سرپوشیده برای بانوان است.
 
در این هتل، از مشروبات الکلی در تفریحات استفاده نمی‌شود و بیش از نیمی از مسافران آن را مسلمانان اروپایی از کشورهای فرانسه، بلژیک، آلمان، هلند، و ... تشکیل می‌دهند.
 
فریده، یکی از مسافران این هتل که به قصد گردشگری حلال به ترکیه سفر کرده است، می‌گوید: «ما تمایل بسیاری برای سفر به یک کشور مسلمان داشتیم و این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت بود. چون می‌دانیم که این نوع هتل‌ها به فرهنگ ما مسلمانان احترام می‌گذارند و همچنین امکان شنا و استفاده از این فضا به همراه فرزندان بدون نگرانی فراهم است.»
 
شهروندان اروپایی که از محدودیت‌های کشورهای خود برای مسلمانان به تنگ آمده‌اند، برای گذراندن اوقات فراغت در محیطی اسلامی به ترکیه سفر می‌کنند.
 
گردشگری حلال در سواحل اسلامی ترکیه / گزارش

فریده در این باره می‌گوید:‌ «سال گذشته ما در فرانسه از پوشیدن لباس شنای پوشیده منع می‌شدیم به همین دلیل پس از اینکه پوشیدن لباس شنای مخصوص اجباری شد، ما دیگر نمی‌توانستیم در سواحل دریا به شنا بپردازیم.»
 
طیبه، بانوی انگلیسی که در کشور خود به دلیل حجابش در تنگنا قرار دارد، می‌گوید: «در کشور ترکیه که دارای اکثریت مسلمان است، همه افراد دارای فهم بالایی از دین اسلام و مسلمانان هستند و از این جهت مشکلی وجود ندارد.»
 
طیبه عقیده دارد که ساحل ویژه بانوان یکی از نشانه‌های ترقی و پیشرفت است و این سواحل ویژگی‌های خاصی که تنها مختص هتل‌های پنج ستاره است، را دارا هستند.
 
در سواحل ترکیه بانوان مسلمان لباس شنای پوشیده بر تن می‌کنند و استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی ممنوع است. همین امر موجب شده است که این محل از آرامش خوبی برای خانواده‌های مسلمان برخوردار باشد.
 
آماری از تعداد مسلمانان جهان
 
بر اساس پایگاه اطلاع رسانی (Research) شمار مسلمانان جهان در سال 2010 میلادی به 1.6 میلیارد نفر می‌رسید و انتظار می‌رود که این تعداد در سال 2050 میلادی به 2.8 میلیارد نفر برسد یعنی حدود 30 درصد کل جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل خواهند داد.
 
بیش از 60 درصد مسلمانان در قاره آسیا و اقیانوس آرام زندگی می‌کنند و 20 درصد از آنها در خاورمیانه و شمال آفریقا ساکن هستند. به طوری که 93 درصد ساکنان این مناطق را مسلمانان تشکیل می‌دهند. همچنین 3 درصد ساکنان اروپا و 1 درصد ساکنان آمریکای شمالی نیز از مسلمانان تشکیل شده است.
 
طبق اعلام شورای بین‌المللی سفر و گردشگری، مسافران مسلمان در سال 2018 میلادی 238 میلیارد دلار هزینه کرده‌اند؛ این مسئله سازمان‌های ملی گردشگری در بسیاری از کشورها را وادار به اجرای برخی تغییرات در ارائه برنامه‌ها، راهنمای انتخاب غذا، آدرس عبادتگاه‌ها و هتل‌های حلال، جهت پاسخگویی به نیازهای مسلمانان کرده است.
 
گردشگری حلال در سواحل اسلامی ترکیه / گزارش

رشد اقتصاد در گردشگری حلال ترکیه
 
اگر بخواهیم سطح اقتصاد در گردشگری حلال ترکیه را بررسی کنیم، باید در نظر داشت که با افزایش چشمگیر تعداد مسلمانان جهان، آژانس‌های مسافرتی اروپا فرصت خوبی را برای ارائه خدمات به گردشگران مسلمان پیدا کرده و این آژانس‌ها در زمینه گردشگری حلال در رقابت شدید برای ارائه تخفیفات خود قرار گرفته‌اند.
 
محمد که صاحب یکی از این آژانس‌های مسافرتی در پاریس است، دلیل این تخفیفات و توجه به گردشگری حلال را افزایش درخواست‌ها برای این نوع از گردشگری می‌داند.
 
محمد می‌افزاید: در سال 2017 میلادی حدود 10 درصد از مشتریان آژانس مسافرتی تمایل به گردشگری حلال داشتند اما در سال جاری انتظار می‌رود که این تعداد به 30 تا 40 درصد افزایش یابد.
 
با توجه به افزایش شمار مسلمانان جهان، انتظار می‌رود که استقبال از گردشگری حلال در کشورهای اروپایی طی 5 سال آینده دو برابر شود.
 
مؤسسه تحقیقاتی تامسون رویترز در پژوهشی اعلام کرده است که مسافران مسلمان طی سال 2015 میلادی حدود 151 میلیارد دلار هزینه کرده‌اند که 24 میلیارد دلار از آن، صرف گردشگری حلال شده است. به طور خلاصه می‌توان گفت این فعالیت‌های تجاری سود بسیاری دارد که کشور ترکیه موفقیت خوبی در استفاده از این سود به دست آورده است.
 
ترجمه و تنظیم گزارش:‌ فرشته صدیقی
 
انتهای پیام
captcha