پیشنهاد طالبان برای برقراری ۳ ماه آتش‌بس با دولت افغانستان
کد خبر: 3984297
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳

پیشنهاد طالبان برای برقراری ۳ ماه آتش‌بس با دولت افغانستان

یک مقام دولتی افغانستان اعلام کرد که طالبان طرحی برای آتش‌بس سه ماهه ارائه کرده‌ که در ازای آن خواستار آزادی ۷ هزار زندانی خود شده‌ است.

به گزارش ایکنا به نقل از فارس، «نادر نادری»، عضو هیأت مذاکره کننده‌ دولت افغانستان گفت که گروه طالبان طرحی برای آتش‌بس سه ماهه ارائه کرده‌اند، اما در مقابل آن خواستار آزادی ۷ هزار زندانی خود از سوی دولت افغانستان شده‌است.

نادری، روز پنجشنبه، بیست‌وچهارم تیرماه در یک نشست خبری در کابل گفت که حذف نام رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل از دیگر پیش‌شرط این گروه در طرح آتش‌بس سه ماهه است.

وی با اشاره به این خواست طالبان گفت: «این تقاضای زیادی است. ما شاهد بودیم که آزادی ۵۰۰۰ زندانی طالبان کمکی به اوضاع نکرد و حتی خشونت را تشدید کرد.»

از سوی دیگر، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با ابراز نگرانی از تشدید جنگ و «موارد جدی نقض حقوق‌بشری» در این کشور، خواهان برقراری آتش‌بس در روزهای عید قربان شده است.

یوناما روز چهارشنبه، بیست‌وسوم تیرماه از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواسته است که در روزهای عید قربان آتش‌بس اعلام کنند، زیرا به باور یوناما این کار به مذاکرات پایدار و معنادار کمک خواهد کرد.

سازمان ملل متحد بهترین راه پایان تلفات غیرنظامیان در این کشور را برگشت به مذاکرات صلح عنوان کرده و گفته است که این روند باید مجدداً تقویت شود.

یوناما افزوده است: «کسانیکه واقعاً به آیندۀ افغانستان و مردم آن علاقمند هستند، باید مذاکرات صلح را در اولویت قرار دهند و از جمله حفاظت از زیرساخت‌های کشور، به اقداماتی متعهد باشند که رفاه همۀ مردم افغانستان را تضمین می‌کند.»

به گفته نادری، با از سرگیری حملات طالبان، ساختمان‌ها به شکل بی‌رویه صدمه دیده است. وی افزود که طالبان با تصرف شهرستان‌ها در ۲۹ ولایت افغانستان، ۲۶۰ ساختمان و تعمیر اداری را تخریب یا آتش زده‌اند که دیگر قابل استفاده نیست. او ارزش مجموعه این ساختمان‌ها را ۵۰۰ میلیون دلار عنوان کرد.

رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملی افغانستان تصریح کرد که این تاسیسات ملکیت مردم افغانستان است و هر کسی که آن را تخریب کرده‌ باشد، مسئولش گروهی است که زمینه را برای چنین کاری فراهم کرده است.

احمدنادر نادری خاطرنشان کرد که با حملات طالبان مکان‌ها و دارایی‌ها عمومی نیز غارت شده است. به گفته او در ۸۲ شهرستان میزان غارت ۱۰۰ درصد بوده، در ۸۰ شهرستان ۹۰ درصد، در ۱۴ شهرستان ۶۰ درصد و در ۳۵ شهرستان میزان غارت بیش از ۵۰ درصد بوده است. وی افزود که این ادارات در حالی غارت شده که برای مردم خدمات در بخش آموزش، بهداشت و کشاورزی ارایه می‌کرده است.

 همچنین نادری بیان کرد که با حملات طالبان بیش از چهار هزار نفر از کارکنان دولتی با خانواده‌های‌شان از ترس ظلم و وحشت طالبان آواره شده‌اند و به مراکز شهر‌های بزرگ پناه برده‌اند. به همین ترتیب او افزود که با این وضعیت بیش از ۱۳ میلیون شهروند افغانستان از خدمات عمومی محروم شده‌اند.

به گفته وی، در مناطقی که جنگ جریان دارد، خدمات آب‌رسانی، کشاورزی، بهداشت، آموزش و ساخت‌وساز محدود شده است.

نادری افزود که با تشدید جنگ از سوی طالبان بیش از ۵۰ هزار کارکنان خدمات عمومی متضرر شده‌ و اکنون در منازل خود هستند.

انتهای پیام
captcha