عناصر چهارگانه تقلید در قرائت / اساتید گرایش‌های شخصی را کنار بگذارند
کد خبر: 3985968
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
احمد ابوالقاسمی بیان کرد؛

عناصر چهارگانه تقلید در قرائت / اساتید گرایش‌های شخصی را کنار بگذارند

مدرس و پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه تلاوت دارای چهار مؤلفه جنس صدا، تکنیک، آهنگ و تجوید است، گفت: این‌ها موضوعاتی هستند که تعیین می‌کنند ما از چه کسی تقلید کنیم نه آنچه که علاقه شخصی‌مان بگوید.

ابوالقاسمی

به گزارش ایکنا از خوزستان، احمد ابوالقاسمی، مدرس و پیشکسوت قرآنی، در برنامه جمعه شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) که شب گذشته، یک مردادماه از فضای مجازی پخش شد، درباره اصول تقلید اظهار کرد: استاد صوت و لحن متبحر کسی است که می‌تواند مانند فرد مطلع بین سبک‌های تلاوت و علاقه‌مندان به آن قرار گیرد و آن‌ها را به هم وصل کند.

وی ادامه داد: استاد صوت و لحن باید شناخت کامل نسبت به سبک‌ها داشته باشد. احساساتی نباشد و علاقه‌مند به یک سبک خاص نباشد که به همان دلیل شاگردانش را به سوی همان سبک سوق دهد. متأسفانه در کشور ما بسیار فراوان داریم کسانی که از روی سلیقه شخصی شاگردانشان را هدایت می‌کنند، این یک نقص بزرگ آموزشی است. از این نظر استاد صوت و لحن باید گرایش‌های شخصی خود را کنار بگذارد.

ابوالقاسمی با طرح این پرسش که چرا فرآیند به اوج رسیدن قرائت یک قاری در کشور ما طول می‌کشد، گفت: بسیاری از افراد تقلید از قاریان را تجربه می‌کنند. چند وقتی از یک استاد و مدتی دیگر از استاد دیگر تقلید می‌کنند و به همین جهت این فرآیند به طول می‌انجامد.

این مدرس قرآن کریم با بیان اینکه تلاوت دارای چهار مؤلفه جنس صدا، تکنیک، آهنگ، تجوید است، گفت: وی گفت: یک قاری خوب باید در یکی از این چهار مؤلفه شاخص باشد و در واقع نسبتاً خوب باشد. 

وی بیان کرد: تلاوت قرآن فقط صوت، تجوید و لحن نیست بلکه از به هم پیوستن این‌ها تلاوت را شاهد هستیم. در برخی از تلاوت‌ها وجه لحنی و آهنگی قوی‌تر از وجوه تکنیکی و صوت است و بالعکس‌. یکی از مؤلفه‌هایی که از ارکان اصلی تأثیرگذاری تلاوت به شما می‌رود، جنس صدا است. جنس صدا به معنای آنکه به محض خواندن فرد همه بگویند صدای خوبی دارد. عبدالباسط نمونه بارز این موضوع است اما فردی همچون استاد مصطفی اسماعیل با دیگر وجوه همچون لحن، تکنیک و آهنگ تلاوت‌های خود را تأثیرگذار می‌کند.

ابوالقاسمی در پایان گفت: بعضی صداها با غنای لحنی و زیبایی‌سازی صوتی و تجوید می‌توانند جبران صدای معمولی را کنند. بعضی از تلاوت‌ها مثل سبک مصطفی اسماعیل، سبک باز هستند و انعطاف بسیاری دارند و مبنای آن جنس صدا نیست بلکه آهنگ و تکنیک است و به همین دلیل می‌توانیم آن را به دیگران یاد دهیم. اما سبک عبدالباسط محدودیت دارد چون بر جنس صدا تأکید دارد. این‌ها موضوعاتی هستند که تعیین می‌کنند ما از چه کسی تقلید کنیم، نه آنچه که علاقه شخصی ما به ما می‌گوید.

انتهای پیام
captcha