از راه‌اندازی قرارگاه جهادی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی تا احداث 3000 مسکن محرومان در فارس
کد خبر: 3986298
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸

از راه‌اندازی قرارگاه جهادی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی تا احداث 3000 مسکن محرومان در فارس

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس از راه‌اندازی قرارگاه‌های مسئله محور نظیر قرارگاه جهادی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، قرارگاه جهادی آبرسان، قرارگاه جهادگران مدرسه‌ساز در این استان خبر داد.

به گزارش ایکنا از فارس، اسماعیل قزلسفلی، رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس ظهر امروز، 3 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه بسیج سازندگی در امتداد جهاد سازندگی با نظر مستقیم رهبر معظم انقلاب در 17 اردیبهشت 79 تأسیس شد، گفت: در آن 49 گروه جهادی در کل کشور که عموماً هم دانشجویی بودند، فعالیت داشتند.

وی با تصریح اینکه امروز در سطح کشور بیش از 42 هزار گروه جهادی در کشور داریم که از این تعداد 3 هزار و 500 گروه متعلق به استان فارس هستند، افزود: رهبر معظم انقلاب در جایی خطاب به دولتمردان فرمودند که سازماندهی و اعزام گروه‌های جهادی با بسیج بوده و تأمین عرصه و پشتیبانی به عهده دولت است.

قزلسفلی با بیان اینکه به عنوان بسیج سازندگی تلاش کردیم تا در قالب 4 راهبرد بستر حضور جوانان را در گروه‌های جهادی فراهم کنیم، گفت: بحث اول ساماندهی گروه‌های جهادی بود که بیش از 3500 گروه جهادی در عرصه‌های مختلف عمرانی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت، آموزشی، تربیتی، اقتصاد و اشتغال و برخی از فعالیت‌های تخصصی مثل حوزه آبرسانی و آسیب‌های اجتماعی ساماندهی و سازماندهی شده‌اند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس با ذکر این نکته که گروه‌های جهادی در قالب دو رویکرد پایگاه محور و محله محور یا جغرافیامحور فعالیت می‌کنند، گفت: امروز گروه‌های جهادی در تمام نقاط استان و محلات مختلف ساماندهی شده و شکل گرفتند.

وی اظهار کرد: حتی امروز گروه‌های جهادی داریم که نه تنها در استان بلکه خارج از استان و در استان‌هایی نظیر کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان در حال خدمت‌رسانی هستند البته آمادگی دارند در حوزه بین‌المللی هم ورود پیدا کنند اما هنوز مجوزهای لازم در این حوزه نیست وگرنه جهادگران با توجه به توانمندی‌هایی که پیدا کردند آمادگی دارند چتر خدمت‌رسانی را در سایر نقاط این عالم به ویژه کشورهای مسلمان منطقه هم باز کنند.

قزلسفلی راهبرد دومی که برای گروه‌های جهادی دنبال می‌شود را بحث توانمندسازی آنان برشمرد و گفت: توانمندسازی را در حوزه‌های عمومی و تخصصی دنبال می‌کنیم که متناسب با رسته‌ای است که هر گروه جهادی شکل گرفته است به عنوان مثال گروه جهادی حوزه سلامت، کشاورزی، علمی و تحصیلی و آموزشی، آسیب‌های اجتماعی، مباحث فرهنگی و غیره.

وی با بیان اینکه راهبرد سوم پشتیبانی از گروه‌های جهادی است، گفت: درست است که رهبر معظم انقلاب این کار را به عهده دولت گذاشته است اما ما به عنوان بسیج سازندگی بسترسازی و پشتیبانی می‌کنیم تا مجموعه دولت بتواند از گروه‌های جهادی حمایت دقیق‌تری کند.

قزلسفلی همچنین به اردوهای جهادی اشاره کرد و گفت: هم اکنون نشست‌های اردوهای تابستانی جهادگران به ریاست فرمانداران شهرستان‌ها در حال برگزاری است تا دستگاه‌های اجرایی پشتیبانی‌های مستمر و همه جانبه از فعالیت‌های گروه‌های جهادی داشته باشند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس اظهار کرد: در قانون بسیج سازندگی که سال 86 مصوب مجلس شده و سال 95 اصلاحیه خورده است و این روزها در راهروهای مجلس به خصوص در کمیسیون امنیت ملی مجلس بر روی آن بحث می‌کنند، کلید واژه‌ای به اصلاحیه ماده قانونی صورت می‌گیرد که دستگاه‌های اجرایی مجاز بودند اجرای بخشی از پروژه‌ها را به گروه‌های جهادی بسپارند، اکنون مکلف می‌شوند تا از ظرفیت بسیار عظیم گروه‌های جهادی برای عمران و آبادانی با شتاب بیشتری استفاده کنند.

وی یکی دیگر از محورهای پشتیبانی گروه‌های جهادی را مسائل حقوقی و اخذ مجوزها و احکام مأموریتی برشمرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا جهادگرانی که در راه خدمت‌رسانی یا به رحمت ایزدی پیوسته‌اند یا مسئله جسمی برای آن‌ها به وجود آمده است را به عنوان شهید خدمت یا ایثارگر محسوب کنند که متأسفانه هنوز این مسئله مصوبه مجلس نگرفته است، علی‌رغم اینکه در حال حاضر در کشور بیش از 40 جهادگر آسمانی داریم.

قزلسفلی همچنین ایثارگری جهادگران را در ایام شیوع کرونا یادآور شد و افزود: در روزهایی که بیمارستان‌ها و کادر درمان نیاز مبرم به نیروهای انسانی پیدا کردند، همین گروه‌های جهادی بودند که در قالب طرح همیار بیمار وارد بیمارستان‌ها شدند. همچنین کار تغسیل و تدفین اموات کرونایی که کار بسیار سختی است نیز به عهده گرفتند یا در بحران‌هایی مثل سیل، زلزله و آتش‌سوزی جان خود را کف دست می‌گذارند و ایثارگرانه برای یاری مردم تلاش می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس اظهار کرد: در حوزه پشتیبانی امروز به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهیم از گروه‌های جهادی حمایت کنیم، باید یک بنه تجهیزاتی حداقل به صورت شهرستانی آمده شود لذا در این زمینه رایزنی‌های مختلفی با خیران، نمایندگان مردم در مجلس و قرارگاه‌های محرومیت‌زدایی، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و سایر بنیادهای تابعه انجام می‌دهیم.

وی در ادامه با تصریح اینکه در حال کادرسازی قرارگاه‌های مسئله محور و منطقه محور هستیم، گفت: قرارگاه منطقه محور بدین صورت است که در یک منطقه چند گروه جهادی محور می‌شوند تا بتوانند سایر فعالیت‌های جهادی را برای انجام فعالیت محرومیت‌زدایی انجام دهند و همچنین قرارگاه مسئله محور هم مانند قرارگاه جهادی آسیب‌های اجتماعی است که تا چند روز آینده رسماً کار خود را آغاز خواهد کرد.

قزلسفلی از تشکیل قرارگاه جهادگران مدرسه‌ساز و جهادگران آبرسان در استان فارس خبر داد و گفت: همه این‌ها به دلیل آن است که فعالیت‌های جهادگران به صورت تخصصی و متناسب با نیازهای مردم انجام شود و از این حجم عظیم گروه‌های جهادی هم در جای خود استفاده شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس در ادامه سخنان خود با یادآوری دیدار جهادگران با رهبر معظم انقلاب در روزهای 10 و 11 مردادماه سال 98 گفت: بعد از این دیدار رهبر معظم انقلاب یادداشت 9 بندی خطاب به جوانان جهادگران در سراسر کشور صادر کردند که با این پیام موجی از تشکیل گروه‌های جهادی در سراسر کشور شکل گرفت.

وی از اجرای بیش از 315 برنامه تا 11 مردادماه در سطح استان فارس با محوریت جهادگران به مناسبت سالروز دیدار جهادگران با رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: قالب کلی این برنامه‌ها شامل نشست‌های گفتمان جهادی، یادواره جهادگران آسمانی، دیدار با ائمه جمعه در سراسر استان، نشست‌های مجامع جهادی، تقدیر از جهادگران، سرکشی از خانواده جهادگران آسمانی، رونمایی از نشریه منهای نفت به صورت ویژه نامه، میزگردهای رسانه‌ای پیرامون بحث و بررسی در همین پیام 9 بندی و غیره است.

قزلسفلی همچنین اجرای رزمایش 12 هزار نفری خدمت‌رسانی در 900 اردوی جهادی را به صورت یک تا 15 روزه از دیگر برنامه‌های این ایام عنوان کرد و گفت: این اردوها در حوزه‌های مختلف عمرانی مثل احداث، مرمت و تکمیل مسکن محرومان، فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، سلامت، آبرسانی، خدماتی، اقتصاد، اشتغال و غیره اجرا می‌شوند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس زمان اجرای این رزمایش را از 4 تا 15 مردادماه اعلام کرد و گفت: همچنین با همکاری اداره‌کل دامپزشکی رزمایش واکسیناسیون دام سبک برای مقابله با طاعون نشخوارکنندگان اجرا خواهیم کرد که از روز چهارشنبه این هفته آغاز و به مدت 2 ماه ادامه خواهد داشت و در این مدت 650 تیم جهادی در این حوزه فعالیت خواهند کرد.

وی از اجرای رزمایش تخصصی در حوزه حفظ نباتات با همکاری سازمان جهادکشاورزی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا به صورت مسئله محور وارد حوزه‌های مختلف شویم و در این زمینه از ظرفیت گروه‌های جهادی که برخاسته از متن مردم هستند، استفاده می‌کنیم.

قزلسفلی، افتتاح 30 پروژه شاخص عمرانی و اشتغالزایی در 6 شهرستان با حضور سردار حزنی، معاون هماهنگ کننده قرارگاه جهادسازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه و همچنین کلنگ‌زنی بیش از 3 هزار مسکن محرومان به صورت مشترک و 5 جانبه سپاه، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن را از دیگر فعالیت‌های این ایام برشمرد.

انتهای پیام
captcha