کیفیتی که فدای کمیت می‌شود / پرهیز از اعمال‌ نظر شخصی در اشاعه فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3986338
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۳
اگر من مسئول بودم / ۸

کیفیتی که فدای کمیت می‌شود / پرهیز از اعمال‌ نظر شخصی در اشاعه فرهنگ قرآنی

اعظم تشیعی‌فرد، داور ملی مسابقات قرآن اوقاف از فدا شدن کیفیت فعالیت قرآنی به‌پای کمیت گلایه کرد و گفت: گزارش خروجی ندارد و مسئولان باید دست از ارائه گزارش بردارند، چراکه اعمال سلیقه شخصی صلاح نیست و برای اشاعه فرهنگ قرآنی باید متحد شد و متحد ماند.

اعظم تشیعی‌فرد، داور ملی مسابقات قرآن اوقاف، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه جای مسئولان بودن و تصمیم‌گرفتن به‌ جای آنان کار راحتی نیست، اظهار کرد: فعالیت قرآنی و رونق بخشیدن به این فرهنگ در سایه تداوم، هم‌بستگی و هم‌سو بودن نظرات محقق می‌شود.

وی پراکندگی فعالیت و تنوع بیش از حد نیاز مؤسسات قرآن را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: امروز مؤسسات قرآنی زیرمجموعه دستگاه‌های مختلف در حال فعالیت هستند که می‌تواند به‌ عنوان آسیب جدی این حوزه قلمداد شود. مؤسسات قرآن اغلب در تمامی رشته‌ها در حال آموزش قرآن‌آموز هستند که این امر، اقدامی کارآمد نیست و برای رفع این آسیب باید برنامه داشت.


بیشتر بخوانید:


تشیعی‌فرد سطح‌بندی مؤسسات و خانه‌های قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: وضعیت آموزش این مؤسسات از سوی کارشناسان خبره و اهل فن دقیق و اصولی بررسی و امتیازدهی شود. بهتر است پس از سطح‌بندی و امتیازدهی آموزش هر یک از رشته‌ها تخصصی به یک و یا چند مؤسسه خاص واگذار شود تا هم مانع پراکندگی شود و هم خانواده‌ها برای انتخاب مؤسسه با توجه به علاقه فرزند خود با مشکل مواجه نشوند.

این مدرس قرآن بیان کرد: مؤسسات قرآن با بهره‌گیری از مربیان متخصص می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند، استفاده از مربیان متوسط فقط به این بهانه که هزینه کمتری برای مؤسسه دارند به خروجی موردنظر اساتید قرآن منتج نخواهد شد، اگر قصد توسعه فرهنگ قرآنی داریم باید هزینه آن را بپردازیم. مربیان باید مسئولیت کار خود در مقابل قرآن‌آموزان را بپذیرند، چراکه آموزش غیرحرفه‌ای به کودک یا نوجوانی که ذهنش از هر آموزشی خالی است، به دانش قرآنی او لطمه می‌زند و پاک کردن آموزش اشتباه از ذهن قرآن‌آموز سخت‌تر از آموزش ابتدایی است.

وی با اشاره به اینکه معاونان فرهنگی و قرآنی ادارات متولی امر قرآن باید خود از جامعه قرآنی باشند، اضافه کرد: در استان افراد صاحب‌نظر و ایده، حاذق و کارآمدی حضور دارند که هریک وزنه‌ای در کشور هستند و می‌توانند در حوزه فعالیت‌های قرآنی طرح و برنامه‌های خوبی داشته باشند در واقع باید فعالیت قرآنی را به افراد صاحب ایده بسپاریم.

تشیعی‌فرد ضرورت همسان‌سازی مؤسسات قرآن را یادآور شد و افزود: مؤسسات باید دارای خط‌مشی باشند تا هریک راه خود را پیش نگیرند، اکثریت آنان نیز رها شده و تقریباً بدون نظارت یا نظارت حداقلی مدیریت می‌شوند. نظارت‌ها باید از طریق بازرس حرفه‌ای و مسلط به دانش قرآنی صورت گیرد. بهتر است دستگاه‌ها برای نظارت بر عملکرد مؤسسات بازرس تعیین کنند.

وی با بیان این نکته که نخبگان قرآنی که سال‌ها در حوزه قرآن فعال‌اند نباید به حال خود رها شوند، اظهار کرد: خوشبختانه رتبه‌های اول تا سوم کشوری در رشته‌های مختلف در استان تربیت شدند، اما برای مسئولان اهمیت چندانی ندارد و برخی از آنان با وجود داشتن تحصیلات عالیه بیکارند. جای خالی استفاده از ظرفیت نخبگان قرآنی استان با توجه به تخصص آنان در دستگاه‌های متولی احساس می‌شود. وجود برخی بی‌مهری‌ها و عدم توجه به انتظارات زدگی ایجاد می‌کند.

تشیعی‌فرد وجود وزارت قرآن را نیاز مبرم جامعه برشمرد و با اشاره به اینکه مهم‌ترین فعالیت دینی کشور بدون متولی واحد در حال انجام است، از رها شدن فعالیت‌های قرآنی از سوی ادارات ذی‌ربط گلایه کرد و گفت: مربیان برای به روز بودن همواره نیازمند ارتقای سطح هستند و این دوره‌ها سال‌هاست تعطیل شده و برگزار نمی‌شود و یا به مؤسسات سپرده می‌شود، بهتر است ادارات قرآنی خود مستقیم نسبت به برگزاری این دوره‌ها و آماده نگاه داشتن مدرسان و معلمان قرآن اقدام کنند.

وی با انتقاد از موازی‌کاری و نبود تنوع لازم در مؤسسات قرآن، افزود: هزینه‌کرد صحیح رمز بازگشت به سال‌های اوج فعالیت قرآنی است، باید بپذیریم شرایط تغییر کرده است و بدون درنظر گرفتن اعتبارات و داشتن نگاه فی‌سبیل‌الله کاری از پیش نخواهد رفت. گاه هزینه هم می‌شود، اما در سایه بی‌نظمی و بی‌سلیقگی گُم می‌شود.

این داور ملی در پایان از فدا شدن کیفیت فعالیت قرآنی به پای کمیت گلایه کرد و گفت: گزارش دادن خروجی ندارد و مسئولان باید دست از ارائه گزارش بردارند. اعمال سلیقه شخصی صلاح نیست، برای اشاعه فرهنگ قرآن باید متحد شد و متحد ماند، در سایه وحدت به تمام انتظارات و اهداف خواهیم رسید.

انتهای پیام
captcha