امکان عادی‌سازی روابط دیگر کشور‌های عربی با اسرائیل
کد خبر: 3986591
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
پادشاه اردن:

امکان عادی‌سازی روابط دیگر کشور‌های عربی با اسرائیل

عبدالله دوم، پادشاه اردن از بررسی امکان عادی‌سازی روابط با اسرائیل از سوی چندین کشور عربی دیگر به دلیل آنچه وی نگرانی بر سر امنیت ملی نامیده است، خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از شبکه خبری قدس، ملک عبدالله دوم، در مصاحبه با سی ان ان، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا انتظار دارد روابط دیگر کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی نیز با اسرائیل عادی شود، تصریح کرد که نمی‌داند کشور بعدی کدام خواهد بود، اما گفت می‌توان این روند را در بین کشورهای عربی مشاهده کرد. وی افزود، من فکر می‌کنم به دلیل چالش‌های متعدد منطقه‌ای، برخی از این کشورها امکان برقراری روابط با اسرائیل را در چارچوب منافع خود در نظر گرفته‌اند.

پادشاه اردن همچنین اظهار کرد كه جنگ اخير اسرائيل عليه گروه‌های مختلف فلسطينی در نوار غزه نشان داد كه توافقات عادی‌سازی به هيچ وجه جایگزین مذاكره بين اسرائیلی‌ها و فلسطينيان نخواهد بود. دولت اسرائیل کوشیده است تا این توافقات را به ابزاری برای پایمال ساختن حقوق مردم فلسطین و انکار حق مشروع آن‌ها در مبارزه با اشغالگری تبدیل کند.

اردن در سال 1994، دومین کشور عربی پس از مصر بود که روابط خود با اسرائیل را عادی کرد و با این کشور پیمان صلح امضا کرد. از سپتامبر 2020، چهار کشور عربی دیگر، یعنی امارات، بحرین، سودان و مراکش نیز با امضای موافقت‌نامه‌هایی، اقدام به عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی کردند.

انتهای پیام
captcha