اختصاص ۵ میلیارد تسهیلات قرض‌الحسنه به عشایر زلزله‌زده خوزستان
کد خبر: 4005780
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

اختصاص ۵ میلیارد تسهیلات قرض‌الحسنه به عشایر زلزله‌زده خوزستان

مدیرکل امور عشایر خوزستان با اشاره به انسداد راه‌های عشایری در پی زلزله اندیکا و ایذه، از بازگشایی اولیه این راه‌ها خبر داد و اعلام کرد: حدود ۵ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ تا ۳۵ میلیون تومانی به زلزله‌زدگان اندیکا و ایذه اختصاص یافته است.

تسهیلات قرض‌الحسنه به گزارش ایکنا از خوزستان، سید هدایت موسوی، مدیرکل امور عشایر خوزستان در نشست مطالبه‌گری جهاد رسانه‌ای سازمان بسیج رسانه‌ای خوزستان با محوریت زلزله اندیکا که امروز، ۲۵ مهر در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بر اثر وقوع زلزله در منطقه اندیکا، حدود ۱۳۰ کیلومتر راه عشایری در شهرستان اندیکا و ۸۲ کیلومتر راه عشایری در حوزه شهرستان ایذه دچار ریزش، آسیب و انسداد شد.

وی افزود: در ساعات اولیه با استفاده از دستگاه‌های مکانیکی که در اختیار ادارات امور عشایر شهرستان‌ها قرار داشت، عملیات بازگشایی راه‌ها آغاز شد، اما با توجه به اینکه میزان آسیب‌ها در شهرستان اندیکا بیشتر بود، سه گروه از طرف اداره‌کل امور عشایر جهت شناسایی و برآورد خسارات به منطقه اعزام شد.

موسوی ادامه داد: یک دستگاه لودر و سه دستگاه بیل مکانیکی در حال بازگشایی و ریزش‌برداری از راه‌های عشایری در منطقه اندیکا هستند و در حال حاضر بازگشایی اولیه راه‌ها انجام شده و تردد در جریان است، اما تا بازگشایی به صورت کامل این راه‌ها، دستگاه‌ها در محل مستقر خواهند ماند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: به دلیل اینکه خیلی از مناطق عشایری در اندیکا، سردسیری هستند، پیگیری‌هایی در خصوص تأمین آرد عشایر به صورت سه ماهه به جای تأمین یک ماهه انجام شده است و اکنون سهمیه آرد در اختیار آن‌ها قرار دارد و مشکلی در خصوص تأمین آرد عشایر و مناطق زلزله‌زده وجود ندارد.

وی در خصوص تسهیلات قرض الحسنه برای عشایر آسیب دیده از زلزله، افزود: در قالب ماده ۱۰ و ۱۲ از مصوبات ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان، حدود ۵ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ تا ۳۵ میلیون تومانی به زلزله‌زدگان اندیکا و ایذه اختصاص یافته است.

موسوی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وجود داشت، تأمین کارشناسان بانکی برای پرداخت تسهیلات بود که با پیگیری‌هایی که استانداری خوزستان و ستاد مدیریت بحران انجام داد، بانک کشاورزی دو کارشناس در بخش چلو در اندیکا مستقر کرد تا فرآیند ارائه تسهیلات بانکی سریع‌تر شود.

وی در خصوص تامین نفت خام عشایر بیان کرد: یک دستگاه تانکر نفت برای حمل نفت خام عشایر در نظر گرفته شده است تا با همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، نفت عشایر تأمین شود و مشکلی از این بابت نداشته باشند. 

مدیرکل امور عشایر خوزستان با اشاره به تامین خوراک دام عشایر گفت: حدود ۲ هزار تن خوراک دام یارانه‌ای علاوه بر سهمیه‌های قبلی، به عشایر اختصاص یافته است. همچنین حدود ۳۰۰ تن خوراک دام به صورت بلاعوض که در حال حمل به مناطق زلزله‌زده هستند، در نظر گرفته شده است.

موسوی در خصوص مرمت جایگاه‌های دام تصریح کرد: حدود ۶۰۰ جایگاه دام عشایر بر اثر زلزله تخریب شده است. با پیگیری‌های انجام‌شده، مقرر شد اداره‌کل امور عشایر با گروه‌های بسیج سازندگی و جهادی به صورت ضربتی به کمک وسایل و تجهیزات محلی این جایگاه‌ها را ظرف مدت یک ماه مرمت کنند تا در فصل سرما عشایر به مشکل برنخورند.

وی بیان کرد: برای عشایر در شرایط فعلی، وضعیت دام و سرپناه آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و بیشترین اقدامات اداره کل امور عشایر خوزستان، مربوط به حوزه راه عشایری و جایگاه دام‌ها است و پیگیری مابقی مشکلات در مناطق زلزله زده بر عهده سایر ارگان‌ها است.

همچنین علی خدادادی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: اقدامات اولیه در خصوص زلزله اندیکا انجام شده است و در حال حاضر به بسته‌های حمایتی و معیشتی ‌برای زلزله‌زدگان نیاز داریم.

وی افزود: ۹۵۰ واحد مسکونی بر اثر زلزله به صورت صد درصدی تخریب شده‌اند که  ۸۳ درصد از این تعداد در حوزه شهرستان اندیکا بوده است. یک هزار و ۹۵۰ خانه نیاز به تعمیر دارند و حدود دو هزار خانواده به کمک‌های معیشتی نیاز دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان افزود: چادر و کالاهای اساسی اولیه مانند برنج، فانوس، قند و غیره به اندازه کافی در بین زلزله‌زده‌ها توزیع شده است. پویش مردمی «همدلی» نیاز به حمایت همگانی دارد و جمع‌آوری کمک‌های مردمی و رساندن آن‌ها به مردم حادثه دیده، از نظر قانونی فقط از طریق جمعیت هلال احمر انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha