برای قرآن کار شایسته‌ای نکردیم/ کارنامه درخشان خیرین خوزستان
کد خبر: 4007176
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
عباس سلیمی:

برای قرآن کار شایسته‌ای نکردیم/ کارنامه درخشان خیرین خوزستان

عباس سلیمی با بیان اینکه کارنامه خدمت خیرین خوزستانی درخشان است، گفت: اقداماتی که خیرین خوزستان در حوزه مدرسه‌سازی، خانه‌سازی و آزادسازی محکومین به پرداخت دیه، تأمین جهیزیه، رسیدگی به ایتام و نیازمندان و ... انجام داده‌اند، برای همه آشکار است، اما متأسفانه در زمینه فعالیت‌‌های قرآنی در تمامی ابعادش کار شایسته‌ای انجام ندادیم.

سلیمیبه گزارش ایکنا از خوزستان، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور در اجتماع خیرین قرآنی که شامگاه گذشته 30 مهرماه در تالار اجتماعات شرکت نفت برگزار شد، با اشاره به این سخن امام علی(ع) «إنّما الدُّنیا سوقٌ رَبِحَ فیها قَومٌ و خَسِرَ آخَرُونَ» گفت: مطابق فرمایش امام، این دنیا یک بازار است. گروهی در دادوستد آن سود می‌برند و گروهی نیز ضرر می‌بیینند. باید ببینیم شیوه تعامل ما در این دنیا چگونه است.

وی ادامه داد: بر اساس مواد قانونی، عقد بیع دارای ارکان و شرایطی است. باید شرایط چهارگانه‌ای رعایت شود تا معامله از نظر شرعی به طور صحیح شکل بگیرد، این ارکان شامل فروشنده، خریدار، کالا و پول است. اما معاملات خدا به گونه دیگری است.

سلیمی به آیه 111 سوره توبه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ» اشاره کرد و گفت: در یک معامله، کالایی که فروخته می‌شود، باید در مالکیت فروشنده باشد، اما در کار خدا این‌گونه نیست، بلکه خداوند به ما اجازه داده جان و مالی که از آن خود اوست، به بالاترین بها به خود او بفروشیم.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: کار یک خیّر، یک کار هوشمندانه و همراه با درایت است. یک خیّر، با ایثار و از خودگذشتگی، از خود گذشته تا به خدا برسد و بهشت را برای خود خریده است. انجام کار خیر و وقف مخصوص جامعه اسلامی نیست و در سایر کشورها این کار در سطح وسیعی انجام می‌گیرد.

به گفته وی، دانشگاه هاروارد که از معتبرترین مراکز علمی جهان است، یک موقوفه است. پایه‌گذار این مرکز کسی است که اموال خود را برای این کار وقف کرد و آیندگانی آمدند و سرمایه خود را به این مرکز اضافه کردند. دانشگاه هاروارد بزرگترین موقوفه جهان است.

سلیمی درباره وقف در کشور اظهار کرد: اقدامات خیرین و واقفان در کشور ما عظمت دارد. میزان موقوفات مرحوم ملک در مشهد به قدری زیاد است که سازمان اوقاف ناگزیر شده است برای اداره آن، تشکیلات مستقلی تحت عنوان اداره موقوفات ملک تأسیس کند. مسجد و موقوفات گوهرشاد، امروز مانند یک ستاره درخشان در کنار حرم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) می‌درخشد و مایه خیر و برکت است. همچنین قیدار در استان زنجان، به صورت شش دانگ موقوفه است. آثار و برکات وقف، می‌تواند ریشه فقر و محرومیت را در تمام شاخه‌ها از بیخ و بن برکند.

وی در ادامه با بیان اینکه کارنامه خدمتی خیرین خوزستانی می‌درخشد، اظهار کرد: اقداماتی که خیرین خوزستان در حوزه مدرسه‌سازی، خانه‌سازی و آزادسازی محکومین به پرداخت دیه، تأمین جهیزیه، رسیدگی به ایتام و نیازمندان و ... انجام داده‌اند، برای همه آشکار است، اما متأسفانه در زمینه فعالیت‌‌های قرآنی در تمامی ابعادش کار شایسته‌ای انجام ندادیم.

سلیمی تصریح کرد: در کمتر از دو درصد موقوفات کل کشور، نیات واقفین درباره امور قرآنی است. چون اهمیت کار به درستی بیان نشده است. اگر اهمیت و عظمت کار بیان شود، انسان به گونه دیگری به خدمات قرآنی نگاه می‌کند.

وی با بیان اینکه آنچه در زندگی آیت‌الله علامه طبرسی، مطرح می‌شود، از برکت انس و تعامل صادقانه با قرآن است، گفت: خواهش ما از خیرین این است که منتظر هیچ حرکتی نباشید، بهترین فرصت است که در آستانه میلاد پر برکت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) و با این حرکت خوب دفتر نماینده ولی فقیه در استان کاری کنید که ما مجمع خیرین استان خوزستان را داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha