محکومیت هتک حرمت حرم ابراهیمی از سوی عربستان و اردن
کد خبر: 4017502
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳

محکومیت هتک حرمت حرم ابراهیمی از سوی عربستان و اردن

وزارت خارجه اردن و عربستان با محکوم کردن دیدار رئیس رژیم صهیونیستی از مسجد الخلیل این اقدام را نقض قوانین بین‌المللی خواندند.

به گزارش ایکنا به نقل از ینی شفق، اردن و عربستان سعودی روز سه‌شنبه بازدید اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ رژیم صهیونیستی از مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل کرانه باختری را برای جشن گرفتن عید یهودیان محکوم کردند.

هرتزوگ روز یکشنبه به زور وارد مسجد شد تا در مراسم شمع افروختن یهودیان شرکت کند. او را تعداد زیادی از نیروهای پلیس اسرائیل و شهرک‌نشینان یهودی همراهی می‌کردند.

هیثم ابوالفول، سخنگوی وزارت خارجه اردن، گفت که سفر هرتزوگ نقض قوانین بین‌المللی است.

وی در بیانیه‌ای گفت: این اقدام باعث تشویق افراط‌گرایی می‌شود و این دیدار را تحریک غیر قابل توجیه احساسات مسلمانان خواند.

وزارت خارجه عربستان نیز این سفر را تحریک‌آمیز توصیف کرد. در بیانیه این وزارتخانه از جامعه بین‌المللی خواسته شده است که به مسئولیت خود در توقف اقدامات اسرائیل علیه اماکن مقدس اسلامی عمل کند.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز روز گذشته ورود غیرقانونی رئیس رژیم صهیونیستی به حرم ابراهیمی در شهر الخلیل را به شدت محکوم کرد و نسبت به پیامدهای خطرناک آن هشدار داد.

وی از سازمان ملل متحد و سازمان یونسکو خواستار تحرک فوری برای توقف تجاوزات اسرائیل به مقدسات اسلامی و مسیحی به ویژه مسجد الاقصی و کلیسای قیامت در شهر قدس و همچنین حرم ابراهیمی در شهر الخلیل شد.

پس از قتل عام 29 نمازگزار فلسطینی در داخل مسجد در سال 1994 توسط یک شهرک‌نشین افراطی یهودی به نام باروخ گلدشتاین، مقامات اسرائیلی مجموعه مسجد را بین نمازگزاران مسلمان و یهودی تقسیم کردند.

کمیته میراث جهانی یونسکو در جولای 2017 تصمیم گرفت که مسجد ابراهیمی و شهر قدیمی الخلیل را در فهرست میراث جهانی خود قرار دهد.

الخلیل محل زندگی حدود 160 هزار مسلمان فلسطینی و حدود 500 شهرک‌نشین یهودی است. صهیونیست‌ها در مجموعه‌ای از مناطق تحت محاصره ارتش این رژیم زندگی می‌کنند که به شدت از سوی نیروهای اسرائیلی محافظت می‌شود.

انتهای پیام
captcha