رئیس‌جمهور ترکیه از آمادگی این کشور برای بهبود روابط با رژیم صهیونیستی و مصر خبر داد
کد خبر: 4017522
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶

رئیس‌جمهور ترکیه از آمادگی این کشور برای بهبود روابط با رژیم صهیونیستی و مصر خبر داد

رجب طیب اردوغان ضمن تأکید بر آغاز روابطی نزدیک با امارات از آمادگی این کشور برای شروع روند مشابه در ارتباط با رژیم صهیونیستی و مصر خبر داد و سقوط ارزش پول ملی این کشور را ناشی از مسائل غیراقتصادی خواند.

به گزارش ایکنا به نقل از آناضول، اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه گفت: توافقات امضا شده با امارات در مذاکرات آنکارا، دوران جدیدی را در روابط دو کشور آغاز خواهد کرد. من قصد دارم در ماه فوریه به امارات سفر کنم.

وی همچنین افزود: همان‌طور که با امارات عربی متحده گام‌هایی را برای آشتی برداشتیم، گام‌های مشابهی با مصر و اسرائیل نیز خواهیم برداشت.

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه هرگز از افزایش نرخ بهره‌ها و گرانی در ترکیه دفاع نکرده، گفت: من هرگز در این خصوص مماشات نمی‌کنم و یک گام هم عقب نمی‌نشیم.

اردوغان نوسانات نرخ ارز را بدون مبنای اقتصادی توصیف کرد و گفت: به مشکلات ناشی از افزایش قیمت‌ها به دلیل این نوسانات، رسیدگی می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که ترکیه می‌خواهد در حل تنش بین روسیه و اوکراین از طریق گفت‌وگو با دو طرف، مشارکت کند.

بر اساس این گزارش، لیر در این هفته پس از اینکه اردوغان متعهد شد به سیاست کاهش نرخ سود بانکی پایبند بماند، به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد. واحد پول ترکیه امسال ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است که حدود نیمی از این ضرر در دو هفته گذشته بوده است.

در پی تنش‌زایی اخیر دولت اردوغان با کشورهای اروپایی و آمریکا، ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار، در سراشیبی سقوط قرار گرفته و بر اساس گزارش‌ها امروز به یکی از کمترین سطوح تاریخی یعنی ۱۲.۷۰ لیر در برابر ۱ دلار رسیده است.

انتهای پیام
captcha