طریق استکمال ایمان در گرو خدامحوری است / خطرات جاذبه‌های دنیوی برای انسان‌های سطحی‌نگر
کد خبر: 4020178
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
آیت‌الله صفایی‌بوشهری بیان کرد:

طریق استکمال ایمان در گرو خدامحوری است / خطرات جاذبه‌های دنیوی برای انسان‌های سطحی‌نگر

استاد درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر گفت: انسانی که خدامحور یعنی اهل خدا و بابصیرت‌ باشد می‌تواند طریق استکمال ایمان را طی کند.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا،  کلاس مجازی درس اخلاق با سخنرانی آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، شامگاه ۲۰ آذرماه، از سوی معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه و باحضور یکهزار و پانصد نفر از طلاب آقا و خانم برگزار شد.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری در این جلسه با اشاره به اینکه حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند «خوش‌رویی مؤمن سرلوحه نامه اعمال اوست»، اظهار کرد: خداوند متعال نسبت به انسانی که شخصیت ایمانی و تقوایی و روحیه الهی و دینی و انگیزه خدمت به خلق خدا دارد، نگاه و عنایت ویژه‌ای دارد. انسانی که خدامحور باشد یعنی اهل خدا بودن و با بصیرت بودن، او می‌تواند طریق استکمال ایمان را طی کند.

وی همدلی، همیاری و دستگیری را از محورهای اصلی در مواسات با اهل ایمان دانست و گفت: هیچ انسان ایمانی به کمال نمی‌رسد تا اینکه آن چیزی را که برای خودش دوست دارد برای دیگران نیز دوست بدارد. و این مدل شخصیت‌ها همیشه دوست دارند که در قامت خدمت به دیگران در صحنه به پا خیزند و حضور یابند و به مانند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی‌ها و سردار شهید رئیسعلی دلواری‌ها و شهیدان ستاری‌ها و فکوری‌ها و چمران‌ها و جهان‌آراء‌ها و صیاد شیرازی‌ها و عاشوری‌ها و فلاحی‌ها و ماهینی‌ها و همدانی‌ها و نامجوها و تندگویان‌ها مجاهدانه و مخلصانه و عالمانه و با روحیه همدلی، همیاری و دستگیری برای مواسات ایمانی و مؤمنانه به ميدان بیایند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر با اشاره به اینکه انسان‌های خودمحور به دنبال مسیرهای بی‌ارزش و انحطاط و جاده‌های انحرافی‌اند، بیان کرد: عبد اگر بخواهد مستمرا در طریق استکمال ایمان قرار داشته باشد باید اهل مواسات ایمانی و خدامحور باشد و همچنان خدا بر جان او حاکم باشد.

تقویت مواسات ایمانی

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با تأکید بر اینکه استقامت و شجاعت دینی موجب افزونی و تقویت مواسات ایمانی در انسان‌ها می‌شود، عنوان کرد: انسان‌هایی که الهی خدمت می‌کنند و برای استکمال ایمان خویش و جامعه پیرامون خود تلاش می‌کند نباید از هیچ طعنه و نکوهشی بترسد و فقط در این راه باید از خدا بترسد.

وی با تأکید بر اینکه اخلاص در کار موجب رشد ایمان می‌شود، اضافه کرد: رشد ایمانی زمانی تحقق می‌یابد که ریا در او نباشد، زيرا رخنه و نفوذ ریا در کارها تبدیل به شقاوت می‌شود. ارزش یک عبادت و یک فعل بسته به درجه اخلاص آن است. و همچنین نیز اخلاص یکی از عوامل رشد ایمان در انسان است.

راه پاك شدن دل و فكر انسان

وی با اشاره به اینکه علاقه به دنيا مانع تزکیه می‌شود زیرا آنچه مورد انتقاد است ترجيح دنیا بر آخرت است، اظهار کرد: همه انسان‌های خدامحور باید توجه داشته باشند که «وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى، منزل آخرت بهتر و پاینده‌تر از دنيا است». لذا راه پاك شدن دل و فكر انسان با «تَزَكَّى وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ» و توجه به جلوه‌هاى ربوبيت محقق می‌شود.

امام جمعه بوشهر گفت: کسانی که در این دنیا به دنبال لاابالى‌گری، شهرت، قدرت، شهوت و ثروت‌اند دچار توقف ایمانی و سپس سقوط ایمانی می‌شوند. و نیز بسیاری از انسان‌های سطحی‌نگر جذب جاذبه‌های دنیوی می‌شوند.

عوامل رشد ایمان و رستگاری

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با ابراز اینکه انسانی که در این دنیا ایمانی و با اخلاص زندگی کند به دنبال کسب بهشت است، افزود: انسان مؤمن و ایمانی و با اخلاص که سبک زندگی الهی دارد و همواره مواسات برای استکمال ایمانی انجام می‌دهد همنشین با فرشتگان است و مورد عنایت و رحمت بی‌پایان پروردگار متعال قرار می‌گيرد. پس بنابراین تفکر، قرائت قرآن و عمل به قرآن، مراعات تقوای الهی و زندگی بدون گناه، شجاعت دینی، پرهیز ارزش ریا و آخرت‌گرایی از عوامل رشد ایمان و رستگاری است.

حامد فکوری

انتهای پیام
captcha