حجتالاسلام والمسلمین جواد صادقزاده، رئیس مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران در گفتوگو با ایکنا، در رابطه با موضوع فضای تبلیغی شهر و بهرهگیری از امکانات شهری برای آگاهسازی مردم و تبلیغ دین اظهار کرد: مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران در حال حاضر و در ایام فاطمیه طرح تهیه و توزیع گرافیک اطلاعرسان خطبه فدکیه با عنوان «دیباچه نهجالبلاغه» را در فضای مجازی، کانالهای پیامرسان، مساجد، سرای محلات و اماکن عمومی شهرداری اجرا میکند.
وی ادامه داد: انتخاب این نام نیز برگرفته از نظر آیتاللهالعظمی جوادی آملی است؛ چراکه ایشان خطبه فدکیه را مادر و دیباچه نهجالبلاغه نامگذاری کردهاند. این خطبه شامل مطالب بسیار مهم و تأثیرگذار است.
صادقزاده با بیان اینکه خطبه فدکیه، علمی، دقیق و پیامدار است، گفت: بهرهگیری از این امکان برای تبلیغ شهری فقط منحصر به بنر و تبلیغات دیواری نیست. در ابتدای خطبه حمد و ثنای الهی و توحید ناب آمده و سپس، اشاره به نبوت و مقام قدسی پیامبر اکرم(ص) شده است. همچنین، در ادامه به لزوم اطاعت از خاندان پیامبر(ص) و امامت و ذکر شایستگی امیرالمؤمنین(ع) و تلاش برای عبرتآموزی از سایر امتها بیان شده است.
رئیس مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران بیان کرد: در بخش بالایی اینفوگرافیک طرح، الگوی زن مسلمان از نگاه مقام معظم رهبری و در قسمت میانی آن نیز ماجرای شاهدان فدک و معرفی جغرافیای منطقه فدک درج شده است.
وی تصریح کرد: همچنین، طرح تهیه و توزیع کتابچه «یاس نبوی» شامل چهل حدیث فاطمی، طراحی و توزیع مجله آفتابگردان ویژه گروه سنی کودکان و نوجوانان ویژه ایام فاطمیه، نمایش تمامی محصولات فرهنگی در گلزار شهرداری تهران و ارسال لوح فشرده برای مجموعههای تحت پوشش شهرداری و ... نیز از دیگر برنامههای این مرکز در این ایام خواهد بود.
صادقزاده اظهار کرد: برگزاری مراسم آئین سنتی تعزیهخوانی ویژه شهادت حضرت زهرا(س) و پخش زنده آن از فضای مجازی، برپایی ایستگاههای سلامت در مساجد و معابر، حرکتهای کاروانهای خودرویی همراه با سخنرانی و مداحی، مکاتبه با شوراهای نماز برای سیاهپوش کردن مبلمان شهری و اجرای مسابقه خطبه فدکیه و تهیه و توزیع حدیث کسا و زیارتنامه حضرت زهرا(س) نیز از دیگر برنامههای مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران در این ایام است.
رئیس مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران ادامه داد: در اجرای برنامههای تبلیغی و دینی در سطح تهران، فقط به صرف نصب بنر و پارچههای تبلیغی اکتفا نکردهایم و به دنبال انتقال پیام مکتب فاطمی در میان شهروندان هستیم. همچنین، برای ایام فاطمیه مسابقه خطبه فدکیه را در نظر گرفتهایم که تأثیرگذاری ویژه در سطح شهر خواهد داشت.
وی در ادامه سخنان خود افزود: بهرهگیری از فضای مجازی برای تأثیرگذاری تبلیغ دین و آگاهسازی مردم، یکی از مسائل بسیار مهم و کلیدی است که در این زمینه نیز گامهای خوبی در مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران برداشته شده است. برای مثال در مسابقه تفسیری که از برنامههای حجتالاسلام قرائتی در فضای مجازی برگزار کردیم، حدود 180 هزار نفر از شهروندان مشارکت کردند.
صادقزاده تصریح کرد: مبلمان شهری در تهران و سایر شهرهای کشور باید علاوه بر تکریم و تعظیم شعائر دینی، نقش پیامدهنده و انتقال پیامهای تبلیغی و دینی به شهروندان را داشته باشد. انتقال پیامهایی همچون توجه به همسایگان و فقرا و ... به صورت صحیح و با بهرهگیری دقیق از امکانات تأثیر بسزایی در آگاهسازی شهروندان خواهد داشت.
رئیس مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران بیان کرد: مکتب فاطمی اینگونه به مسئولان عرضه میدارد که ابتدا باید پیش از خود به مردم و محرومان رسیدگی کرد. حق و حقوق دیگران و رسیدگی به افراد نیازمند نیز از دیگر نکاتی است که باید از سوی مسئولان رعایت شده و نسبت به آنها در سطح شهر آگاهسازی شود.
وی با تأکید بر اینکه امروز استفاده از فضای مجازی یکی از راههای تأثیرگذار در آگاهسازی مردم و تبلیغ دین در سطح شهر است، بیان کرد: یکی از موارد حائز اهمیت در حوزه تبلیغات دینی، عملکرد مسئولان است که باید الهی باشد؛ یعنی زمانی که مسئولان مردم و شهروندان را دعوت به خیر میکنند، ابتدا باید خود اهل خیر و خدمترسانی باشند.
صادقزاده با بیان اینکه شهرداران مناطق مختلف باید عملکرد خوبی داشته و شایستهسالاری را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: احترام به مردم، تکریم ارباب رجوع، گرهگشایی از مردم و رسیدگی به احوالات مردم باید در دستور کار شهرداران و مسئولان قرار گیرد؛ چراکه تأثیرگذاری این مسئله بسیار فراتر از نصب بنر و تبلیغات دیواری در شهر است.
رئیس مرکز فعالیتهای دینی شهرداری تهران تصریح کرد: تبیین راه صحیح و آگاهسازی مردم در راستای تبلیغ دین چنانچه همراه با عمل باشد، حتما به ثمر خواهد نشست و زمینه را برای ایجاد شهری آکنده از فضای دینی و اعتقادی فراهم خواهد کرد.
انتهای پیام