اصیل خواندن را در نغمات قرآنی ارائه دهیم
کد خبر: 4028545
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
پورزرگری:

اصیل خواندن را در نغمات قرآنی ارائه دهیم

قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر آموختن اصیل خواندن، گفت: بعد از یادگیری اصول قرائت و تقلید باید آنها را در نغمات قرآنی استفاده کرد تا تفاوت قرائت مشخص شود.

محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشوربه گزارش ایکنا از خوزستان، محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان در برنامه جمعه شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز که شب گذشته، ۲۴ دی‌ از فضای مجازی پخش شد، گفت: تقلید اصولی دارد که همه قاریان باید آن را رعایت کنند.

وی بیان کرد: بعد از این که فرد در تقلید از یک قاری به اجتهاد رسید و توانست یک دوره تطبیقی بخواند و به جایی برسد که اجتهاداً به سبک قاری مورد نظر خود بخواند، اگر فرد بنا دارد از این مرحله هم عبور کند راهش ورود به قرائت تنغیمی است.

پورزرگری افزود: قاری باید تا حدی در تقلید پیشرفت داشته باشد که حتی در ادا، کیفیت صدا و الحان از قاری موردنظر تبعیت کند اما یادمان نرود که هر قاری محاسن و اشکالاتی دارد.

وی در ادامه گفت: سعی کنیم اصالت خواندن را فرا بگیریم و بعد از اینکه اصول قرائت، آهنگ و تقلید را خوب یاد گرفتیم آن زمان از آگاهی‌هایی که نسبت به حسن ادا، وقف و ابتدا و تجوید پیدا کردیم در نغمات قرآنی خود استفاده کنیم. آن موقع است که می‌بینیم چقدر تلاوت ما فرق خواهد کرد. یعنی اگر بنا را بر این بگذاریم که بدون دقت و توجه، قرائت را انجام دهیم خواندن از استحکام برخوردار نخواهد بود اما اگر بنا باشد همه توجه ما به اصول قرائت باشد و با تعصب از تلاوت خود دفاع کنیم قرائت خوبی ارائه خواهیم داد. به هر حال ما انسان هستیم و حالات روحی و صدایی همیشه یکسانی نداریم. 

پورزرگری در پایان بیان کرد: اگر تلاوت با رعایت موازین تلاوت، نوآوری و زیبایی باشد تلاوتی دقیق می‌شود. 

انتهای پیام
captcha