خانه‌های قرآن چهارمحال‌وبختیاری پایش و ارزیابی می‌شوند
کد خبر: 4031998
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳

خانه‌های قرآن چهارمحال‌وبختیاری پایش و ارزیابی می‌شوند

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری از اجرای طرح ملی پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن شهری و روستایی سراسر استان با هدف احصای وضعیت و توانمندی‌ها خبر داد.

ابوذر کارگر رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اجرای طرح ملی ارزیابی و پایش خانه‌های قرآن شهری و روستایی سراسر استان، اظهار کرد: سازمان دارالقرآن سال گذشته به این جمع‌بندی رسید که تمامی مراکز قرآنی کشور اعم از بیش از ۴ هزار مؤسسه قرآنی و بیش از ۸ هزار خانه قرآن باید تحت رصد و احصای وضعیت و پایش و ارزیابی قرار گیرند و اطلاعات این حوزه به‌روزرسانی شود.

وی ادامه داد: سال گذشته این طرح در مورد مؤسسات قرآنی اجرا و برای هر مؤسسه یک شناسنامه صادر شد و اطلاعات جامع و کامل از وضعیت این مراکز در اختیار ما و مدیران و مسئولان مؤسسات قرآنی قرار گرفت که امسال این رویه برای خانه‌های قرآن شهری و روستایی سراسر استان همزمان با سراسر کشور پیگیری می‌شود.

کارگر با تصریح اینکه ۱۱۷ خانه قرآن استان تاکنون مورد پایش و ارزیابی قرار گرفتند، افزود: برخی خانه‌های قرآن نیز بنا به دلایل گوناگون اعم از عدم حضور مدیر در محل خانه قرآن در برهه زمانی حضور گروه‌های ارزیاب، از این طرح جاماندند که اگر پایش این مراکز نیز در اسرع وقت انجام شود، کار پایش و ارزیابی در این مرحله خاتمه می‌یابد.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: در فرم‌های ارزیابی که توسط مدیران خانه قرآن تکمیل شده است، هم وضعیت فعلی این مراکز و هم توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه احصا و مشخص شد، ضمن اینکه گروه‌های ارزیاب یک گزارش تحلیلی از وضعیت هر خانه قرآن و نیز وضعیت هر شهرستان تدوین و در اختیار اداره قرار داده‌اند که جمع‌بندی این گزارشات به تهران ارسال و برای هر خانه قرآن شناسنامه صادر خواهد شد.

کارگر با تأکید بر اینکه این اطلاعات به‌روز شده و مدون در روند نیازسنجی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های سازمان دارالقرآن و ادارات امور قرآنی قطعاً کمک‌کننده خواهد بود، گفت: این اطلاعات به ما کمک می‌کند که بدانیم در چه مناطقی چه برنامه‌هایی را اجرایی کنیم و کدام مناطق به توجه و رسیدگی بیشتری در راستای ترویج و تقویت فعالیت‌های قرآنی نیاز دارند.

وی ضرورت توانمندسازی برخی مدیران خانه‌های قرآن در حیطه محتوایی و دانش مدیریتی را یکی از نیازهای احصا شده در طرح پایش و ارزیابی خانه‌های قرآن عنوان کرد و گفت: این موضوع در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها حتماً لحاظ می‌شود و اکنون می‌دانیم اعتباراتی که برای توانمندسازی مدیران مراکز قرآنی استان تخصیص یافته است، پس از دریافت در کدام محتوا و چارچوبی باید هزینه شود.

کارگر اجرای طرح درون‌استانی ارزیابی و احصای توانمندی‌های قرآنی ادارات شهرستان‌های استان را نیز یادآور شد و افزود: این طرح در کنار طرح پایش خانه‌های قرآن انجام شد و نقاط ضعف و قوت در حوزه فعالیت‌های قرآنی در این مناطق مورد ارزیابی قرار گرفت تا بتوان در برنامه‌ریزی‌ها استفاده کرد.

وی با ذکر اینکه دو گروه ارزیاب متشکل از کارشناسان قرآنی اداره امور قرآنی و نیز دو تن از فعالان قرآنی هر منطقه برای اجرای طرح پایش و ارزیابی خانه‌‌های قرآن تشکیل شد، افزود: این دو فعال قرآنی که خارج از مجموعه اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی هستند به‌صورت کاملا‌ً بی‌طرفانه و با تأکید بر دقت و صحت اطلاعات، این طرح را اجرا کردند و حقیقتاً خروجی خوب و دقیقی را شاهد هستیم که در برنامه‌ریزی‌ها مؤثر خواهد بود.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه امسال مجوز هیچ خانه قرآنی لغو نشده و برنامه‌ای برای لغو یا سلب مجوز نداریم، تصریح کرد: آذرماه سال گذشته با اجرای طرح «قاری شهید محسن حاجی‌حسنی»، اقداماتی در راستای گروه‌بندی و رنگ‌بندی مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی استان انجام شد و مجموع ۲۲۷ مؤسسه قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی در سه گروه فعال، نیمه‌فعال و غیرفعال جای گرفتند.

کارگر گفت: در این راستا، ۵۳ مرکز قرآنی که هیچگونه فعالیتی نداشتند و عملاً تعطیل بودند، غیرفعال و راکد تشخیص داده شدند اما به آنان اعلام شد که در صورت از سرگیری فعالیت قطعاً حمایت می‌شوند؛ از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون هیچ مرکز قرآنی استان راکد یا غیرفعال نشده است.

انتهای پیام
captcha