سیاست‌گذاری و مطالبه‌گری؛ دو رویکرد اصلی مجمع عالی جهادگران کشور
کد خبر: 4050740
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۵
پرنیان بیان کرد:

سیاست‌گذاری و مطالبه‌گری؛ دو رویکرد اصلی مجمع عالی جهادگران کشور

دبیر مجمع ملی جهادگران کشور سیاست‌گذاری و مطالبه‌گری را دو رویکرد اصلی مجمع عالی جهادگران کشور طی سال‌های گذشته عنوان کرد.

ضرغام پرنیانگروه‌های جهادی سال‌هاست که پای در عرصه خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور گذاشته و اقدامات فراوانی را در حوزه محرومیت‌زدایی از نیازمندان و مستضعفان انجام داده‌اند. این گروه‌ها که تعداد آن‌ها در کشور به بیش از ۴۰ هزار مورد رسیده است، منشأ برکات فراوانی برای مردم بوده‌اند. شاید بتوان گفت گروه‌های جهادی تنها جمعیتی هستند که بدون هیچ‌ منتی خدمات شایانی را طی سالیان گذشته در مناطق مختلف انجام داده‌اند. این گروه‌ها که وظیفه اصلی‌شان کمک به خانواده‌های نیازمند است، در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله نیز وارد میدان می‌شوند.

همچنین، گروه‌های جهادی کشور بنا به تخصص اعضایشان، اقدامات خود را انجام می‌دهند. برخی به حوزه اقتصادی و اشتغال‌زایی وارد شده‌اند و به جای انجام اقداماتی همچون توزیع بسته‌ها و اقلام خوراکی و ... سعی می‌کنند که با توسعه اقتصادی مناطق کم‌برخوردار، زمینه اشتغال دائمی برای مردم این مناطق را فراهم کنند. گروه‌های جهادی طی نوروز امسال با برپایی قرارگاه‌های مختلف شهرستانی، استانی و ملی از سوی بسیج سازندگی و مجمع ملی جهادگران، خدمات فراوانی را به مردم محروم استان‌های مختلف ارائه می‌کنند که صحنه‌های زیبایی را در این مناطق خلق کرده است.

وقوع انقلاب اسلامی نشان داد که هر زمان مردم در اجرای برنامه‌های مهم و بزرگ مشارکت کرده‌اند، نتایج مطلوبی به دست آمده است. از ابتدای انقلاب تا کنون برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که رنگ و بوی مردمی داشته و از دل مردم برآمده همواره تأثیرگذار بوده و به سرانجام رسیده و یکی از نشانه‌های این مهم، شکل‌گیری گروه‌های جهادی در کشور است. گروه‌های جهادی که هدفی جز خدمت بی‌شائبه و بدون چشم‌داشت به محرومان و آسیب‌دیدگان نداشته‌اند، در صحنه‌های مختلف اجتماعی همچون بلایای طبیعی و محرومیت‌زدایی به میدان آمده و در گمنامی به خدمت‌رسانی به اقشار محروم پرداخته‌اند.

گروه‌های جهادی مختلفی تاکنون خدمات ثمربخشی را در مناطق محروم انجام داده‌‌اند و هر وقت که نقطه‌ای از کشور با بحران مواجه شد، برای خدمت به همنوعان خود در عرصه حاضر شده‌اند. با شیوع بیماری کرونا و فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک مؤمنانه و مواسات، فعالیت گروه‌های جهادی در کشور نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و بسیاری از آن‌ها به صورت خودجوش به اجرای طرح‌های مختلف به ویژه طرح‌های مربوط به معیشت اقدام کرده‌اند.

ضرغام پرنیان، دبیر مجمع ملی جهادگران کشور در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با روند فعالیت جریان جهادی و نیز نحوه برگزاری انتخابات مجمع ملی جهادگران کشور، اظهار کرد: بستر مجمع جهادگران کشور را بسیج سازندگی و مرکز مدیریت حرکت‌های جهادی کشور به وجود آوردند. حدود سه سال است که از عمر مجمع ملی، مجامع استانی و شورای جهادی شهرستان‌ها می‌گذرد. تاکنون دو دوره انتخابات مجمع جهادگران برگزار شده و نحوه شکل‌گیری آن نیز بدین صورت است که گروه‌های جهاد هر شهرستان کنار یکدیگر جمع شده و در فرایندی ویژه انتخاباتی برگزار کرده و در بین خود اعضایی را به عنوان نماینده گروه‌های جهادی شهرستان انتخاب می‌کنند.

پرنیان ادامه داد: پس از مرحله شهرستانی، منتخبان شهرستان‌های مختلف و برخی از کارگروه‌های تخصصی، طی فرایندی، هیئت‌ رئیسه مجمع مرکزی استان‌ها را تشکیل می‌دهند. سپس، نمایندگان تمامی استان‌ها گرد هم آمده و انتخابات ملی و مجمع عالی جهادگران کشور را برگزار کرده و نمایندگان خود را برای پیگیری رصد و هدایت و مطالبه‌گری مباحث فعالیت‌های جهادی در سطح کشور انتخاب می‌کنند.

وی افزود: رویکرد مجمع عالی جهادگران کشور در حوزه دو موضوع مهم متمرکز می‌شود. اولین حوزه، حوزه سیاست‌گذاری در ابعاد و شاخصه‌های مختلف برای توانمندسازی، شبکه‌ای شدن، تخصصی کردن، شناسایی و احصای نقاط قوت و ضعف گروه‌های جهادی است. در این راستا 500 شورا، 32 هیئت رئیسه و مجمع عالی جهادگران کشور به صورت به‌روز، نقاط قوت و ضعف جریان جهادی را پیدا کرده که برای تقویت نقاط مثبت، تدبیر شده و برای رفع نقاط ضعف نیز راهکارهای مختلف ارائه می‌شود.

دبیر مجمع ملی جهادگران کشور بیان کرد: حوزه دوم، حوزه مطالبه درون‌سازمانی و برون‌سازمانی است. برون‌سازمانی به معنای مطالبه‌گری از دستگاه‌های مرتبط و پشتیبان از گروه‌های جهادی است که در این راستا شوراهای شهرستانی و مجامع استانی و ملی در نقاط مختلف نسبت به مطالبه‌گری از نهادهای ذیربط برای خدمت‌رسانی و تسریع در فعالیت‌ گروه‌های جهادی اقدام می‌کنند. مطالبه‌گری درون‌سازمانی نیز از خود ساختار سپاه و بسیج مستضعفین و بسیج سازندگی است. با توجه به مأموریتی که مقام معظم رهبری در سال 79 به عهده بسیج سازندگی برای حمایت، پشتیبانی و بسترسازی جریان و گفتمان جهادی گذاشتند، مجمع جهادگران به مطالبه‌گری از این نهادها برای انجام وظایف محوله می‌پردازند.

پرنیان تصریح کرد: البته طی سه سال گذشته ضمن اینکه برخی نقاط ضعف نیز وجود داشت، شاهد برکات بسیار فراوانی بودیم که ابعاد مختلفی داشت. لذا در حال حاضر بزرگترین شبکه متصل به هم در حوزه جهادی با این مدل، مجمع عالی جهادگران کشور و مجامع استانی و شوراهای شهرستانی هستند که در حال حاضر با رویکردهایی نوین، قدم در عرصه‌های مختلفی گذاشته‌اند که مهمترین آن، تشکیل کارگروه‌های تخصصی در عرصه‌های مختلف است که منشأ اثر و برکات زیادی شده است.

وی اظهار کرد: یکی از رویکردهایی که در مجمع ملی جهادگران کشور وجود داشت، طرح‌ریزی برای اجرای پیام 9 ماده‌ای مقام معظم رهبری به جهادگران بود که بخشی از آن دنبال شده و در آینده نزدیک نیز که بنا است تا سومین مجمع عالی جهادگران کشور برگزار شود، این مسیر ادامه پیدا می‌کند تا با تحلیل، تبیین و پیاده‌سازی پیام 9 ماده‌ای، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های جریان جهادی دنبال شود.

دبیر مجمع ملی جهادگران کشور گفت: در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های منسجم و نظارت تمامی مجامع استانی و 500 شورای جهادی شهرستان‌ها، سومین دوره انتخابات شهرستان‌ها برگزار شده و نمایندگان گروه‌های جهادی مشخص شده‌اند. همچنین، در ادامه نیز انتخابات مجامع استان‌ها برگزار شده و تاکنون ترکیب سومین دوره مجمع عالی جهادگران کشور در شهرستان‌ها و استان‌ها مشخص شده است.

پرنیان در پایان تصریح کرد: همچنین، در حال برنامه‌ریزی و پیگیری برای برگزاری انتخابات مجمع ملی جهادگران هستیم که این انتخابات اواخر اردیبهشت‌ماه یا اوایل خردادماه برگزار خواهد شد که این مسئله درحقیقت یک رویداد ملی و تأثیرگذار در جریان جهادی کشور است.

انتهای پیام
captcha