چرایی حضور کمرنگ مؤسسات در نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4052013
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
ایکنا گزارش می‌دهد

چرایی حضور کمرنگ مؤسسات در نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری

نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در حالی از ۳۱ فروردین‌ماه در استان کار خود را آغاز کرد که تقریباً اثری از مؤسسات و خانه‌های قرآن که بار اصلی آموزش و ترویج قرآن کریم در استان را بر دوش دارند، نیست.

نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری

نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در حالی از ۳۱ فروردین‌ماه در استان کار خود را آغاز کرد که تقریباً اثری از مؤسسات و خانه‌های قرآن که بار اصلی آموزش و ترویج قرآن کریم در استان را بر دوش دارند، نیست. جامعةالقرآن شهرکرد تنها مرکز قرآنی حاضر در نمایشگاه است که با هدف معرفی فعالیت‌ها و جذب قرآن‌آموز جدید پا به عرصه نمایشگاه امسال گذاشته است. اتحادیه قرآنی استان نیز که هنوز درگیر تعیین اعضای جدید هیئت مدیره و بازرسین است یک غرفه در نمایشگاه دارد که به ارائه خدمات دوخت چادر می‌پردازد. از نهادهای متولی امر قرآن نیز اثری در نمایشگاه قرآن وجود ندارد.

حضور ضعیف مؤسسات قرآنی استان را در حالی شاهد هستیم که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طی گفت‌وگویی با ایکنا اعلام کرد که از صفر تا صد اجرای نمایشگاه به مؤسسات واگذار شده و ارشاد نقش حامی و پشتیبان را دارد. برای واکاوی اهمیت حضور مؤسسات و مراکز قرآنی استان در نمایشگاه قرآن و نیز بررسی چرایی عدم حضور آنان در نمایشگاه امسال چهارمحال‌وبختیاری‌، گفت‌وگوهایی با فعالان و مسئولان قرآنی استان انجام شده است که باهم می‌خوانیم.

سجاد شفیع‌پور، مسئول کارگروه گفتمان‌سازی جلسات خانگی قرآن جامعه قرآنی عصر در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه قرآن استان اقدامی مثبت و امیدبخش بوده است، اظهار کرد: با اینحال در برگزاری نمایشگاه چند هدف باید دنبال می‌شد که ترویج فرهنگ قرآنی یکی از این اهداف است، حضور مؤسسات و مجموعه‌های قرآنی در این نمایشگاه بسیار خالی است و نمایشگاهی به اسم قرآن اما خالی از محتوای قرآنی را بازدید کردیم.

وی معرفی کارکردهای قرآن در زندگی امروز را یکی از رسالت‌های نمایشگاه قرآن دانست و توضیح داد: در زندگی امروز این مقوله حائز اهمیت است و به نظر می‌رسد نمایشگاه قرآن بدون مشورت گرفتن از مؤسسات قرآنی، اهالی قرآن و فعالان این حوزه برپا شده است.

شفیع‌پور با تصریح اینکه تعابیر کتاب و نرم‌افزارهای قرآنی در عنوان نمایشگاه با آنچه دیدیم همخوانی ندارد، ادامه داد: انتظار این بود که مؤسسه نور یا دیگر تولیدکنندگان محصولات قرآنی یا انتشارات قرآنی در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

ضرورت مشورت گرفتن از مؤسسات قرآنی

این فعال قرآنی استان رایزنی و چانه‌زنی با مؤسسات و فعالان عرصه تولید محصولات قرآنی را در غنی ساختن محتوای نمایشگاه قرآن استان بسیار سودمند ارزیابی کرد و گفت: مردم یک بار در سال این فرصت را می‌یابند که با محصولات قرآنی آشنا شوند و احتمالا ً خرید داشته باشند اما آنچه در نمایشگاه دیدیم قطعاً پاسخگوی نیازهای مردم در حوزه قرآن نیست.

شفیع‌پور با تأکید بر لزوم مشورت گرفتن از مؤسسات و مراکز قرآنی و فعالان این عرصه برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد قرآنی، بیان کرد: هستند مؤسساتی که تولیدات، طرح‌های قرآنی و یا روش‌های آموزشی مفیدی برای عرضه دارند اما جای خالی آنان مشهود است. همچنین جا داشت گفت‌وگوها و گفتمان‌های قرآنی با حضور مؤسسات و مراکز قرآنی فعال پیش‌بینی شود.

این دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث بیان کرد: ضعیف برگزار کردن ۶ نمایشگاه ممکن است به ذهنیت بازدیدکنندگان در مورد این رویداد قرآنی آسیب بزند و در دوره‌های بعدی تمایلی برای حضور در نمایشگاه نداشته باشند و استقبال مردم کاهش یابد.

نمایشگاه قرآن یک کار فرادستگاهی است

شفیع‌پور با تأکید بر اینکه بخش مردمی فعالیت‌های قرآنی از جمله مؤسسات و مراکز قرآنی باید در طول سال دیده شوند تا بتوان حضور و فعالیت آنان را در چنین رویدادی هم مشاهده کرد، گفت: نیروهای مردمی ظرفیت و سرمایه خوبی است به‌شرط آنکه همیشه دیده شوند نه آنکه در بزنگاه‌ها مورد توجه قرار گیرند و پس از آن فراموش شوند.

وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه قرآن یک کار فرادستگاهی است چرا که هم مستلزم همکاری نهادهای قرآنی و حتی غیرمرتبط است و هم ورود نیروهای مردمی به‌ویژه مؤسسات و مراکز قرآنی مردم‌نهاد را می‌طلبد که باید دیده شوند.

شفیع‌پور در پاسخ به این پرسش که حضور نیافتن مسئولان ارشد استان در مراسم افتتاحیه و نیز بازدید از نمایشگاه قرآن چه آثاری دارد، گفت: انتظار این است که مسئولان و مدیران توجه بیشتری به این رویداد قرآنی داشته باشند و دستگاه‌های زیرمجموعه خود را نیز ملزم به مشارکت فعال در این حوزه کنند.

وی جای خالی دانشگاه‌ها و مدارس را نیز یادآور شد و بیان کرد: تفکر نمایشگاه، تفکر ارائه محصول است حال آنکه جا داشت نهادهای تأثیرگذار امر فرهنگ و فعالیت‌های قرآنی اعم از حوزه و دانشگاه، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی می‌توانستند برای معرفی خودشان حضور داشته باشند.

در ادامه، طاهره امیرخانی، مدیر مؤسسه قرآنی بنت‌الحسین(ع) شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن کریم استان صرفاً جنبه نمایشی کار را دیده و به مقوله جاذبه توجه نشده است، بیان کرد: به‌ویژه باید تمهیدی اندیشیده می‌شد تا غرفه‌های جذابی برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شود و در این راستا می‌توان از الگوی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم استفاده کرد.

ضرورت مشارکت همه مؤسسات قرآنی در اجرای نمایشگاه

وی با ذکر اینکه تمامی مؤسسات قرآنی استان باید در این نمایشگاه دیده می‌شدند و اتکا به یک مؤسسه و شخص نمی‌شد، ادامه داد: می‌طلبید که با دعوت به‌موقع از تمام مؤسسات مشورت‌هایی برای بهتر شدن برگزاری نمایشگاه از فعالان این حوزه گرفته می‌شد و این خرد جمعی به بهتر شدن بازدهی کار کمک می‌کند.

امیرخانی تأکید کرد: چه خوب است که از هم‌اکنون برای برگزاری نمایشگاه قرآن در سال آینده وارد عمل شوند و برنامه‌ریزی و هدفگذاری‌ها تعریف شود؛ نمایشگاه قرآن باید بتواند در حوزه جذب افراد به‌ویژه کودکان و نوجوانان نیز فعال عمل کند و مؤسسات و مراکز قرآنی بتوانند قرآن‌آموزان جدیدی را جذب کنند و با به نمایش گذاشتن جذابیت‌های قرآن شور و فضای قرآنی ایجاد کنند.

این بانوی فعال قرآنی استان جای خالی مؤسسات و مراکز قرآنی استان را یادآور شد و بیان کرد: غرفه‌های حاضر در این نمایشگاه به‌ویژه در بخش کتاب محتوای جذابی را به مخاطبان ارائه نمی‌دهد تا کودکان و نوجوانان خودبخود جذب آن شوند؛ همچنین جا داشت مؤسسات قرآنی با شکل و محتوای جذاب حضور داشته باشند و از برکات نمایشگاه و حضور بازدیدکنندگان برای جذب حداکثری حُسن استفاده کنند و خاطره خوبی از نمایشگاه قرآن در ذهن کودکان باقی بماند.

امیرخانی در پاسخ به این پرسش که بنت‌الحسین(ع) به عنوان یک مؤسسه قرآنی مطرح در شهرکرد اگر قرار بود غرفه‌ای در نمایشگاه داشته باشد چه محصولات و خدماتی برای عرضه و معرفی دارد؟ گفت: این مؤسسه قرآنی جزو معدود مؤسسات و مراکز قرآنی استان است که در حوزه تألیف کتب در حوزه قرآن فعالیت دارد، طرح‌هایی نیز در حوزه حفظ قرآن در دست اجرا داریم که می‌شد در نمایشگاه قرآن برای علاقه‌مندان معرفی و افراد را جذب کرد؛ این مؤسسه پیش از این در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران غرفه ‌داشت و تجربه غرفه‌داری و حضور در نمایشگاه تهران را می‌توانستیم به این نمایشگاه انتقال دهیم.

نمایشگاه قرآن، فرصت جذب قرآن‌آموزان جدید در مؤسسات

مدیر مؤسسه قرآنی بنت‌الحسین(س) شهرکرد تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که در غرفه می‌شد انجام داد حضور مربیان مؤسسه و تعامل و ارتباط با بازدیدکنندگان کودک و نوجوان بود که بتوانند با کارهای قرآنی شاد و مسابقه و جایزه تعامل را ایجاد کنند؛ همچنین از حیث شکلی، غرفه را به گونه‌ای طراحی و برپا می‌کردم که کودکی که وارد سالن نمایشگاه می‌شود خودبخود دست مادرش را بگیرد و به سمت غرفه بکشاند.

امیرخانی با ذکر اینکه وقتی انسان وارد گود کار شود قطعاً خلاقیت‌ها و ابتکارات هم به دنبال آن در ذهن خطور می‌کنند، گفت: کارهای بسیاری وجود دارد که می‌توان دنبال کرد به‌ویژه ضرورت کار وقتی روشن می‌شود که کودکان ورود ناگهانی بی‌رویه و بدون نظارت را به فضای مجازی تجربه کردند و لذا با تعامل و ارتباط و روشنگری باید بتوان از تبعات سوء ایجاد شده قدری کاست و از دل همین نمایشگاه کودکان و نوجوانان را جذب مؤسسات قرآنی و فعالیت‌های قرآنی کنیم.

حضور و نقش‌آفرینی مؤسسات قرآنی؛ اولویت اصلی نمایشگاه

ابراهیم شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پاسخ به نقدهایی مبنی بر حضور ضعیف مؤسسات قرآنی استان در نمایشگاه قرآن، بیان کرد: اجرای نمایشگاه قرآن به مؤسسات قرآنی استان واگذار شده است و حیدرعلی صدقی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت(ع) نور شهرکرد دعوت شد و مأموریت یافت که اجرای نمایشگاه از صفر تا صد به مؤسسات و مراکز قرآنی واگذار شود.

وی افزود: طی جلسات هماهنگی برای برگزاری نمایشگاه قرآن بارها تأکید شد که اولویت اصلی کار حضور و نقش‌آفرینی مؤسسات قرآنی باشد و این فعال قرآنی استان نیز بارها در همان جلسات به‌صورت تلفنی با مؤسسات تماس می‌گرفت و دعوت می‌کرد و باید دید چرا باوجود این تأکیدات، حضور مؤسسات در سطح انتظار نبوده است؟

شریفی با تأکید بر اینکه ارشاد تنها یک پشتیبان مادی و معنوی برای نمایشگاه است و اجرای این نمایشگاه به مؤسسات قرآنی واگذار شده است، گفت: بر طبق پیش‌بینی‌ها مقرر شده بود که هر شب یک مؤسسه در این نمایشگاه برگزاری کرسی‌های تلاوت و کلاس‌های تدبر در قرآن کریم را عهده‌دار شود اما مؤسسات قرآنی اعلام آمادگی نکردند و استقبالی صورت نگرفت.

دعوت از همه مؤسسات برای حضور در نمایشگاه قرآن

حیدرقلی صدقی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی چهارمحال‌وبختیاری و مدیر مؤسسه قرآن و عترت(ع) نور شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در پاسخ به این پرسش که چرا استقبال مؤسسات قرآنی استان از نمایشگاه قرآن استان ضعیف بوده است، اظهار کرد: محل و امکانات لازم برای مؤسسات قرآنی تحت نظارت اداره تبلیغات و ارشاد اسلامی استان مهیا و از طریق اتحادیه قرآنی به مدیران این مراکز اعلام شد که برای برپایی غرفه اقدام کنند.

صدقی که هم‌اکنون در مشهد مقدس به سر می‌برد با ذکر اینکه مؤسسات قرآنی برای حضور در نمایشگاه باید چیزی برای ارائه داشته باشند، افزود: در سال‌های قبل مؤسسه نور و الرحمن با طرح‌های قرآنی میزبان بازدیدکنندگان بود اما متأسفانه امسال به دلیل یک سفر غیرمتربه امکان حضور در این نمایشگاه را نداشتیم. برخی مؤسسات قرآنی دیگر نیز در سال‌های گذشته قالب‌های فعالیت‌های خود را به نمایش عموم گذاشتند که امسال این مهم محقق نشد.

وی بیان کرد: برخی مؤسسات قرآنی به دلیل مشغله کاری مدیران اعلام کردند که امکان حضور ندارند، با اینحال دو محفل انس با قرآن کریم و چند کلاس تدبر در قرآن در محل نمایشگاه و همزمان در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی استان با بیان اینکه برخی مؤسسات به دلایلی چون عدم اقدام برای تمدید مجوز غیرفعال هستند، تصریح کرد: بخشی از مشکلات نیز مربوط به اختلاف نظرات موجود است که امیدواریم با برگزاری دور دوم انتخابات دیگر شاهد این مشکلات نباشیم.

انتهای پیام
captcha