با قرائت یک صفحه از قرآن «سه دقیقه در آرامش» باشید
کد خبر: 4052872
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
گزارش ایکنا از یک طرح خلاقانه قرآنی

با قرائت یک صفحه از قرآن «سه دقیقه در آرامش» باشید

«سه دقیقه در آرامش» پیام‌آور غیبی است که از سوی جوانان فعال در موکب «جامعةالحسن(ع)» ساوه تقدیم نگاه مهربان و روزه‌دار مردم می‌شود.

ماجرای سه دقیقه در آرامش

در هیاهوی شهرها و گلایه فعالان قرآنی از بی‌توجهی یا کم‌توجهی عموم مردم به فرهنگ و تلاوت قرآن، شاهدیم در جای جای ایران اسلامی برخی از جوانان آرام ننشسته و با ابداع طرح‌های زیبا و جذاب پرچم فعالیت‌های قرآنی را بالا نگه می‌دارند. برگزاری طرح‌هایی همچون «جام حافظان» در اراک و جشنواره قرآنی در موزه چهارفصل از جمله اقدامات جذب قرآن‌آموزان و انس هرچه بیشتر خانواده‌ها با کلام وحی است.

ماه مبارک رمضان فقط در تلاوت قرآن و برگزاری مراسم‌ متعدد جزءخوانی خلاصه نمی‌شود؛ چراکه می‌تواند فرصت مغتنمی برای اشاعه فرهنگ قرآنی باشد به شرط آنکه این فعالیت‌ها در طول سال ابتر نماند و برای توسعه، رفع موانع و نقاط ضعف آن راهکار و راهبرد ارائه شود. جوانان ساوه‌ای و فعال در مجموعه «جامعةالحسن(ع)» این شهرستان در اقدامی خودجوش و ماندگار برگی دیگر از نگاه به فعالیت‌های قرآنی را ترسیم کرده‌اند.

«سه دقیقه در آرامش» پیام‌آور غیبی است که از سوی جوانان فعال در موکب «جامعةالحسن(ع)» تقدیم نگاه مهربان و روزه‌دار مردم می‌شود. قرار نیست برای اجرای هر طرح هزینه‌های گزاف شود و به بهانه نبودن بودجه فعالیت‌ها مختومه اعلام شده و در پرونده‌ها جا خوش کند. چه نیک و زیبا جوانان با تهیه واکس و فرچه و استقرار در محیطی عمومی به تالیان قرآن کفش‌های تمیز و واکس زده تقدیم می‌کنند. برای توسعه این طرح‌های خلاقانه باید مسئولان نیز همراهی کنند و سنگ‌اندازی برای اجرای طرح‌ها اقدامی نامطلوب به‌شمار می‌آید بهتر است به جای سخت‌گیری‌های بی‌مورد مکانی در اختیار آنان برای انجام این فکر قرار گیرد. در همین رابطه ایکنای استان مرکزی، با محمد مجنون، عضو مجموعه «جامعةالحسن(ع)» و علی جمالی، طلبه پایه پنج حوزه علمیه ولی‌عصر(ع) ساوه گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

محمد مجنون، عضو مجموعه «جامعةالحسن(ع)» در خصوص انجام واکس رایگان ویژه تالیان قرآن در ماه مبارک رمضان، گفت: امروز از هر ظرفیت و امکانی برای توسعه فعالیت قرآنی باید استفاده کرد، نباید منتظر بنشینیم تا مسئولان کاری انجام دهند، چراکه خداوند متعال ما را به انس با کلام وحی سفارش فرمودند؛ از این رو لازم است برنامه‌های ماه مبارک رمضان را به جزءخوانی صرف محدود نکنیم. اجرای برنامه‌های عامه پسند به رونق فعالیت‌ها در این حوزه کمک می‌کند.

علی جمالی، عضو مجموعه جامعة الحسن ع ساوه

تلاوت یک صفحه از قرآن

مجنون ادامه داد: خادمین مجموعه «جامعةالحسن(ع)» هستیم و با چند نفر از دوستان به خاطر نوری که قرآن وجود دارد گرد هم آمدیم و با همکاری و حمایت شهرداری شهرستان ساوه توانستیم این موکب را راه‌اندازی کنیم. واکس رایگان عابران به بهانه‌های مختلف از جمله برنامه‌هایی است که انجام می‌شود و این اقدام در ماه مبارک رمضان رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است.

وی اضافه کرد: امسال با اجرای طرح «سه دقیقه در آرامش» سعی کردیم آرامش را تقدیم عابران کرده و با انجام واکس رایگان آنان به تلاوت صفحه‌ای از قرآن کریم تشویق کنیم. مدت زمانی که صرف تلاوت یک صفحه از این مصحف شریف می‌شود فقط سه دقیقه است و در همان فرصت ما نیز کفش تالی قرآن را واکس می‌زنیم.

مجنون از استقبال خوب مردم از طرح «سه دقیقه در آرامش» سخن گفت و ادامه داد: با یاری خدا مردم از این طرح بسیار استقبال کردند و خود را برای تلاوت مشتاق نشان دادند، اشتیاق مردم بیانگر این مهم است که شهروندان تشنه تلاوت قرآن هستند و اگر انگیزه کافی برای انس داشته باشند حتماً این کار را خواهند کرد. حضور مردم در این مکان بیانگر این است که نه تنها در  اماکن مذهبی و مساجد، بلکه می‌توان در اماکن دیگر نیز مردم ر ا به سمت آموزه‌های الهی دعوت کرد.

ضرورت فهم قرآنی در جامعه امروزی

مجنون ضرورت اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه را متذکر شد و تأکید کرد: فهم قرآنی در جامعه امروز ضروری است، دین ما مسیر زندگی را برای انسان ترسیم می‌کند. یکی از ارکان دین اسلام قرائت کلام وحی است هرچه انس ما با این مصحف شریف بیشتر باشد از آسیب‌ها در امان هستیم. آثار و برکات تلاوت قرآن در زندگی افراد موفق باید برای دیگران ملموس باشد؛ چراکه نوجوانان و جوانان باید زندگی این افراد را به چشم مشاهده کنند تا بتوانند الگوبرداری کنند.

محمدمجنون، طلبه حوزه علمیه حضرت ولیعصر عج ساوه

این مبلغ دینی عمل به دستورات الهی را زمینه‌ساز سعادت دنیوی و اخروی بیان کرد و افزود: امروز جای تفسیر قرآن در جامعه بسیار خالی است و حتی جامعه قرآنی بیشتر به سمت حفظ و قرائت تمایل دارند. ایجاد انگیزه برای رونق بخشیدن به تفسیر باید مورد اهمیت مسئولان و متولیان امر قرآن باشد، توجه به حفظ، تلاوت و قرائت امری لازم است، اما پرداختن به این مهم نباید ما را از ترجمه، مفاهیم و تفسیر غافل کرده یا باعث شود توجه کمتری شود.

خروج قرآن از مهجوریت وظیفه همگان است

علی جمالی، طلبه پایه پنج حوزه علمیه ولی‌عصر(عج) ساوه، طلبه جوانی است که واکس زدن به کفش روزه‌داران قرآن‌خوان را مایه مباهات خود می‌دانست و حس و حال خود از انجام این کار را به پروازی سبکبال تشبیه کرد. با چنان اشتیاق و افتخاری به کفش تلاوت‌کنندگان واکس می‌زد که گویی از اطراف خود فارغ شده و فقط به خدمت و ترویج اخلاق دینی و قرآنی فکر می‌کند.

جمالی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره انگیزه از انجام این کار گفت: باید قبول کنیم مردم به واسطه توسعه فضای مجازی و سایر موارد تاحدودی از قرآن دور شده‌اند و این وظیفه ماست که از مهجوریت هرچه بیشتر کلام وحی جلوگیری کنیم.

وی واکس زدن رایگان برای رونق تلاوت قرآن را موجب همدلی و همیاری بیشتر میان قشر طلبه و مردم جامعه دانست و ادامه داد: هدف از انجام این کار قرآنی ایجاد ارتباط صمیمی بین قشر طلبه مذهبی با مردم عادی است، از مهم‌ترین اهداف این کار می‌توان به انس بیشتر مردم با کلام وحی و در نهایت برکت در زندگی آنان اشاره کرد. ماه رمضان، ماه آغاز فعالیت‌ها است باید به ظرفیت این ماه بیشتر توجه کرد و از کنار آن راحت عبور نکرد.

جلالی با اشاره به اینکه اگر نور قرآن در زندگی وجود نداشته باشد، آن زندگی ارزشی ندارد، تصریح کرد: از جمله تکالیف الهی که خداوند منان برای رستگاری بندگان خود قرار داده است عمل به دستورات قرآن است؛ چراکه این کار تأثیرات مثبت بسیاری در زندگی دارد. حتی نگاه کردن به قرآن باعث آرامش می‌شود و امید است که جامعه بیشتر به قرآن تمسک بجویند. جوانان و نوجوانان باید بدانند که آینده ایشان با گرایش به سمت آموزه‌های قرآنی تضمین است و آنان را در برابر همه آسیب‌ها و معضلات متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محافظت می‌کند.

این روزها جای خالی خلاقیت در فعالیت‌های قرآنی احساس می‌شود و انجام اقدامات اثرگذار همچون برگزاری محافل و جشنواره‌های قرآنی در موزه، پارک‌ها و ... می‌تواند به رونق و حضور هرچه بیشتر مردم در این فعالیت‌ها کمک کند. بهتر است که انجام برنامه و طرح‌های قرآنی در سطح شهرستان‌ها معرفی و مورد حمایت مسئولان شهرستانی و استانی قرار گیرد و از همه مهم‌تر از دید رسانه‌ها دور نماند.

انتهای پیام
captcha