مسجد جامع پذیرای رزمندگان آزادسازی می‌شود + فیلم
کد خبر: 4058548
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
گزارش ایکنا از نشست خبری گرامیداشت آزادسازی خرمشهر

مسجد جامع پذیرای رزمندگان آزادسازی می‌شود + فیلم

نشست خبری گرامیداشت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر با عنوان «شهری در آسمان» برگزار شد.

به گزارش ایکنا، نشست خبری گرامیداشت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر با عنوان «شهری در آسمان» با حضور مجدالدین معلمی دبیر این رویداد، امروز ۳۱ اردیبهشت برگزار شد.

معلمی در ابتدای این جلسه گفت: امسال چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر جایگاهی ویژه و خاص دارد برای همین نیاز است این مناسبت به شکلی کاملاً باشکوه برگزار شود.

وی افزود: برگزاری باشکوه و فاخر اتفاقاتی که به حماسه‌های انقلاب و دفاع مقدس می‌پردازد جزء الزامات است زیرا می‌توان ادای دینی هرچند کوچک نسبت به شهدا و رزمندگان داشت. برای همین حوزه هنری همه ظرفیت‌های خود را به کار خواهد گرفت تا در تمام عرصه‌های هنر بتوانند تصویرگر گوشه‌ای از حماسه سوم خرداد باشد. برنامه‌های در نظر گرفته شده تنها کارهای هنری را در برنمی‌گیرد بلکه اتفاقات فرهنگی نیز بخشی دیگر از اقدامات حوزه هنری در تجلیل از حماسه آزادسازی خرمشهر خواهد بود.

معلمی با بیان اینکه در سالروز آزادسازی خرمشهر سرداران دفاع مقدس نیز حضور دارند، بیان کرد: در روز سوم خرداد مسجد جامع خرمشهر میزبان سرداران و رزمندگانی خواهد بود که در آزادسازی خرمشهر حضور داشتند. در این برنامه خاطرات آنها بیان می‌شود. همچنین در شب همان روز، برنامه‌ای با حضور خانواده‌ها در صحن مقابل مسجد خرمشهر برگزار خواهد شد. در این رویداد شاهد اجرای نقالی و سرود خواهیم بود.

وی اضافه کرد: اهدای جایزه «بهروز» یکی دیگر از اقداماتی است که در آن فرهنگ دفاع مقدس مدنظر قرار گرفته است. این جایزه یادآور نام شهید «بهروز مرادی» خواهد بود، هنرمندی که در زمان جنگ، هنر واقعی را نشان داد و به درجه شهادت نائل آمد. این جایزه قرار است هر سال در سالروز آزادسازی خرمشهر به برگزیدگان اهدا شود. در ضمن دبیرخانه این جایزه در خوزستان برپاست.

پرداختن به حماسه آزادسازی خرمشهر جز الزامات است

این مدیر فرهنگی با اشاره به اینکه بازسازی سالن‌های سینمای خرمشهر و آبادان قدمی دیگر در ارج نهادن به تلاش‌های مردم این سرزمین است، تأکید کرد: مردم خرمشهر در زمان جنگ ایثار بالایی را از خود نشان دادند برای همین شاید نتوان آن را جبران کرد ولی به‌هرحال قادریم در این زمینه تلاش خود را انجام دهیم. در همین رابطه قرار است سالن سینمای شهر خرمشهر و آبادان بازسازی‌شده و به پردیس سینمایی تبدیل شود.

معلمی اعلام کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که از سوی حوزه هنری به پاسداشت آزادسازی خرمشهر برگزار خواهد شد، نمایشگاه نقاشی است. در این نمایشگاه از تازه‌ترین آثار نقاشی کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، غلامعلی طاهری، عبدالحمید قدیریان، کامیار صادقی و محمد اسدی جوزانی رونمایی می شود. البته تندیس‌هایی هم با محوریت سرداران شهید در دست اقدام است که در سالروز آزادسازی خرمشهر در این شهر رونمایی خواهد شد. آیین گشایش نمایشگاه «شهر آسمانی» روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۳/۲ساعت ۱۱ صبح در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه علی‌رضا افتخاری آهنگی به مناسبت آزادسازی خرمشهر با عنوان «خرمشهر مقاوم» اجرا خواهد کرد، گفت: این سرود سوم خرداد از تلویزیون پخش خواهد شد و شب سوم خرداد قرار است در جشنی که در صحن مقابل مسجد برپا می‌شود، به‌صورت زنده اجرا شود. کاری دیگری که به این مناسبت توسط حوزه هنری اجرا می‌شود یک عکس صحنه‌پردازی شده است که احسان باقری خلق آن بوده و فردا اول خرداد در موزه هنرهای معاصر رونمایی خواهد شد.

معلمی اضافه کرد: چندی پیش در حوزه هنری کتابی به چاپ رسید که در آن خاطره پنج نفر از افرادی که از خرمشهر خاطره داشتند، بیان شد. قرار است خاطرات این افراد از زبان خودشان از تلویزیون پخش شود. «شب خاطره» دیگر برنامه‌ای است که ۵ خرداد در سالن سوره برگزار می‌شود. محوریت خاطرات این روز را آزادسازی خرمشهر شکل می‌دهد.

دبیر گرامیداشت آزادسازی خرمشهر با اشاره به اینکه نمایشگاه عکسی نیز در خانه عکاسان با محوریت آزادسازی خرمشهر افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: یازده جلد از کتاب‌های «بچه‌های مسجد» را در قالب این گرامیداشت در خرمشهر رونمایی می‌کنیم. همچنین تلاش می‌شود برای تیر بزرگ‌ترین نمایش میدانی با عنوان «پل آزادی» را آماده اجرا در محوطه‌های عمومی کنیم.

پرداختن به حماسه آزادسازی خرمشهر جز الزامات است

معلمی در بخش دیگری از سخنانش از برخی سازمان‌ها گلایه کرد و گفت: آزادسازی خرمشهر رویداد غیرقابل‌پیش‌بینی نبود که بسیاری از نهادهای مرتبط بخواهند نسبت به آن کم‌توجه باشند ولی متأسفانه این اتفاق رخ نداد و حوزه هنری به‌تنهایی عهده‌دار این وظیفه شد. در چنین موقعیتی تلاش حوزه هنری این است تا همه هنرمندان را در این رویداد سهیم کند.

دبیر گرامیداشت آزادسازی خرمشهر تأکید کرد: در حوزه کتاب نیز پنج رمان جدید در مسجد خرمشهر رونمایی می‌شود همچنین فیلم «دسته دختران» محصول حوزه هنری در هفته دفاع مقدس اکران عمومی می‌شود.

انتهای پیام
captcha