چالش فروش محصولات دانش‌بنیان مذهبی در فضای بین‌الملل + فیلم
کد خبر: 4058617
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
ورود مؤسسات قرآنی به پارک‌های علم و فناوری / ۱۳

چالش فروش محصولات دانش‌بنیان مذهبی در فضای بین‌الملل + فیلم

مدیرعامل مؤسسه کلام مشترک با اشاره به چالش‌های پیش روی این مؤسسه در فروش محصولات مذهبی گفت: جامعه مخاطب ما بیشتر قشر خارج از کشور است و برای فروش محصولاتمان در فضای بین‌الملل یا حتی فروش اینترنتی با چالش مواجه هستیم.

عباس زمانیدر کشورهای پیشرفته، نوآوری و دانایی به محور توسعه تبدیل شده و اقتصاد فیزیکی براساس فناوری، جای تولید بر مبنای نیروی کار و سرمایه را گرفته است و صنایع مختلف به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری وارد شده‌اند و نیز ایده‌های نوآور خود را به محصول تبدیل کرده‌اند. در چنین حالتی ضرورت حضور مؤسسات قرآنی از جنبه تولید ایده‌های نوآور به محصولات مفید در عرصه‌ قرآنی بیشتر احساس می‌شود، چراکه مؤسسات با عموم مردم ارتباط مستقیمی دارند و با نیازسنجی بهتر می‌توانند به ایده‌های خلاقانه برای تولید محصولات دینی دست یابند.

مؤسسه «کلام مشترک» یکی از مؤسسات پیشرو در این زمینه است و سبک زندگی مشترک ادیان را محور فعالیت‌های خود قرار داده است. در ایده‌های این شرکت محتوای متون ادیان الهی شامل اسلام، مسیحیت و یهودیت بررسی می‌شود و براساس معارف مشترک و بعد از مهندسی جامعه هدف و نیازسنجی، محصولات تولید می‌شود. محصولات تولیدی در پنج قالب کلی خدمات، کتاب، فانتزی، هنری و کودک قرار می‌گیرند. محصولات ارائه‌شده متن مشخص یک دین نیست، بلکه محتوایی برآمده از آموزه‌های مشترک همه ادیان است. جامعه مخاطب این مؤسسه نیز با توجه به بررسی میدانی برخی فعالان بین‌الملل، جامعه روسیه انتخاب شده است. از افتخارات این مجموعه می‌توان به تألیف مجموعه شش جلدی خانواده در متون مقدس اسلام و مسیحیت اشاره کرد که با همکاری معاونت زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی به انگلیسی نیز ترجمه و چاپ شده است. در ادامه به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عباس زمانی ده‌یعقوبی، مدیرعامل این مؤسسه، پرداختیم که مشروح آن را می‌خوانید.

ایکنا ـ مجموعه «کلام مشترک» تاکنون چه دستاوردهایی داشته است؟

بحث سبک زندگی مشترک و سالم بین ادیان را در حوزه‌های مختلف مثل پژوهش، تولید محصول، تألیف کتاب و برگزاری جلسات و همایش‌ها دنبال می‌کنیم. تاکنون چهار محصول تولید کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به تابلوهای هنری فاخر و دستبند چرم و محصولات فانتزی اشاره کرد. کتابی هشت‌جلدی تألیف کرده‌ایم که هفت جلد چاپ شده و یک کتاب نیز در مرحله اصلاحات نهایی است و به زودی چاپ می‌شود.

جمله نوشته شده بر روی این دستبند چرم مرتبط به ارزش‌های مشترک ادیان الهی می‌شود. کتاب‌ها هم همین‌طور است. یک مجموعه شش جلدی کتاب هم با همکاری آستان قدس رضوی به انگلیسی ترجمه و چاپ شده که در مورد جایگاه خانواده در متون مقدس اسلام و مسیحیت است و هر جلد آن مربوط به یک موضوع از قبیل حقوق فرزند، والدین، بستگان و... است.

دستبند

ایکنا ـ در بررسی‌هایتان سبک زندگی ما به کدام دین نزدیک‌تر بود؟

بر اساس متون مقدس نزدیکی و هم‌خوانی‌مان با مسیحیت و یهودیت بسیار زیاد است، در بحث شریعت و اخلاقی به یهود نزدیک هستیم و کتاب یهود و مسیحیت مشترک است. بخش اول یعنی عهد عتیق مشترک است و بخش دوم عهد جدید خاص مسیحیت است. ما اینها را به صورت کلی بررسی می‌کنیم. فعلاً به ادیان دیگر نپرداخته‌ایم، ولی اگر پژوهشگری درباره ادیان دیگر تخصص داشته باشد، از وجودش بهره می‌بریم.

ایکنا ـ بازاریابی محصولاتتان چطور بوده است؟

مخاطب محدودی که در ابتدا برای تست بازار این محصولات داشتیم، اقبال خوبی نشان دادند، ولی هنوز ورود اقتصادی جدی نداشته‌ایم و فعلاً در حال محکم کردن پایه‌های کسب و کارمان هستیم.

ایکنا ـ مؤسسه شما در چه سالی تأسیس شد؟

حدود چهار سال از زمان تأسیس آن می‌گذرد. مجوز معاونت تبلیغ حوزه علمیه را داریم و اخیراً مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با عنوان مؤسسه فرهنگی ـ هنری کلام مشترک دریافت کرده‌ایم.

ایکنا ـ آیا لازم است از معاونت علمی ـ پژوهشی ریاست‌جمهوری نیز مجوز بگیرید؟

آن مجوز مربوط به مراحل بعدی است و هنگام تبدیل شدن به شرکت خلاق صادر می‌شود. ما فعلاً در مراحل اولیه هستیم و وقتی طرح کسب و کار به مرحله نهایی رسید، به معاونت علمی ریاست‌جمهوری درخواست داده می‌شود. هنوز شرکت خلاق نشده‌ایم، اما در مسیر آن هستیم و طرح کسب و کار ما در مراحل نهایی است.

کتاب

ایکنا ـ در جریان فعالیت‌هایتان با چه موانع و چالش‌هایی مواجه شدید؟

چون جامعه مخاطب ما بیشتر قشر خارج از کشور و جوامعی هستند که همزیستی اسلام و مسیحیت در آنجا بیشتر است، برای فروش محصولاتمان در فضای بین‌الملل یا حتی فروش اینترنتی با چالش مواجه هستیم و هنوز برای فروش کتاب‌هایمان به صورت e-book و اینترنتی به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. در مورد بحث صادرات و تست بازار خارج از کشور نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

ایکنا ـ شرکت شما چقدر توانسته است در بحث اشتغال‌زایی در حوزه علوم انسانی و اسلامی مفید باشد؟

فعلاً هیئت مؤسس به تنهایی کار انجام می‌دهد و محصولاتی که تولید می‌شود به صورت برون‌سپاری است؛ اما در طرح 10 ساله‌ای که داریم، می‌خواهیم 20 نفر با ما همکاری کنند. اکنون پنج نفریم که به صورت تمام‌وقت مشغولیم.

ایکنا ـ در حال حاضر وضعیت تولید فناوری‌های فرهنگی و مذهبی را در کل کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟

سوگیری خوبی در مقایسه با قبل وجود دارد هم کیفیت خیلی بهتر شده و هم تعداد ببیشتر شده است.

ایکنا ـ وضعیت اسناد بالادستی در بحث فناوری‌های فرهنگی و نرم چطور است؟

نیاز به اصلاح دارد و شاید 50 تا 60 درصد فعالیت‌ها را پوشش ‌دهد. شاید همان 40 درصدی که پوشش نمی‌دهد تأثیر خیلی مهمی در جامعه داشته باشد.

ایکنا ـ داشتن ایده را مهم‌تر می‌دانید یا تأمین سرمایه؟

هر دو نیاز است. بین 60 تا 70 درصد بحث ایده و مابقی بحث سرمایه است. اگر شخص ایده داشته و سرمایه نداشته باشد، عملاً اتفاقی نمی‌افتد. برای شروع کارم حداقل به 200 تا 300 میلیون نیاز دارم تا بتوانم محصولات نمونه را تولید کنم. ایده زیاد است ولی برای تولید محصول نمونه و تک‌محصول سرمایه نداریم.

ایکنا ـ مؤسسات قرآنی ورود اندکی به واحدهای فناور و دانش‌بنیان دارند. دلیل آن را چیست؟

شاید رویکردی که از قدیم به قرآن وجود داشته است و ارزشی که برای صرف بحث قرائت و حفظ قائل بودند همان مانع می‌شود و برای نوعی دیگر از بهره‌برداری از قرآن ارزشی قائل نیستند، در صورتی که می‌تواند مقدمه بسیار مهمی برای بحث حفظ و بهره بردن از معارف قرآن باشد. شاید بتوانیم با استفاده از یک آیه یا عبارت قرآن تأثیری در جامعه ببینیم که با حفظ و گسترش قرائت آن تأثیر را نبینیم. البته آن هم لازم است.

ایکنا ـ معمولاً محصولات شاخص فرهنگی که مخاطب به آن نیاز داشته باشد و بخواهد برای آن هزینه کند چندان از طرف استارتاپ‌های مذهبی تولید نمی‌شود. دلیل آن را چه می‌دانید؟

شاید دلیل مهم آن ارائه محتوا در قالب‌های موجود است، مثلاً محتوا را روی یک لیوان یا ماگ ارائه می‌دهند و هیچ کاری برای محتوای خام و نوع محصول انجام نمی‌دهند و ترجمه یک آیه را خیلی ساده ارائه می‌کنند و حتی به محتوا شاکله جدیدی نمی‌دهند و سبک‌های قدیمی را دنبال می‌کنند.

دستبندی که تولید کردیم متن روی آن ترکیبی از حدود پنج شش آیه کتاب مقدس و قرآن است. عبارت روی آن در مورد توکل است. رنگ چرم آن نیز مخاطب را جذب کرده است. مخاطب جوان حدود 30 ساله‌ای داشتیم که در زندگی‌اش رابطه‌ای با مذهب نداشت و می‌گفت که از هیچ دستبندی استفاده نکرده است، اما از این جمله خوشش آمده است و از دستبند استفاده می‌کند.

ایکنا ـ چگونه به حوزه بین ادیانی علاقه‌مند شدید؟

نزدیک شدن به گفت‌وگوی بین ادیان می‌تواند تنش‌های موجود در جوامع چنددینی را کم کند.

لیلا شرف

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha