به یاد مسیح کردستان
کد خبر: 4058724
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲

به یاد مسیح کردستان

شهید محمد بروجردی که افتخاری برای ایران، لرستان و بروجرد است، با منش انسان‌دوستانه و روح بزرگ خود، در دل مردم کردستان جای باز کرد و مسیح کردستان لقب گرفت.

شهید محمد بروجردیبه گزارش ایکنا از لرستان، اول خردادماه سالروز شهادت مسیح کردستان، شهید محمد بروجردی از فرماندهان دفاع مقدس و غائله کردستان است.

شهید محمد بروجردی ناجی کردستان از فرماندهان شهید هشت سال دفاع مقدس است که سال ۱۳۳۳ در بروجرد متولد شد، اقدامات تأثیرگذار و شجاعانه وی در جریان نهضت انقلاب اسلامی، از این جوان انقلابی، شخصیتی مبارز و مقاوم ساخت.

محمد بروجردی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشت امام خمینی(ره) به میهن، از سوی شهیدان عراقی و بهشتی به‌عنوان مسئول حفاظت از بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی منصوب شد و پس از آن سرپرستی زندان اوین را به‌عهده گرفت و مدتی بعد، یکی از ۱۲ نفری شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بنیان‌گذاری کردند.

پس از توطئه‌های ضدانقلاب در غرب کشور، مسئولیت تشکیل سازمان «پیش‌مرگان کرد مسلمان» به وی سپرده شد؛ اینجا محمد بروجردی به غرب کشور رفت و در آزادسازی مناطق زیادی از چنگال جدایی‌طلبان نقش مهمی ایفا کرد و با منش انسان‌دوستانه و روح بزرگ خود، در دل مردم کردستان جای باز کرده و به‌ عنوان «مسیح کردستان» لقب گرفت.

شهید محمد بروجردی تا همیشه نامش در تاریخ مقاومت ایران اسلامی ماندگار است مردم کردستان به پاس تمامی زحمات به پاس خدمات و فعالیت‌های دلسوزانه شهید محمد بروجردی در دوران دفاع مقدس لقب مسیح کردستان به این شهید بزرگوار دادند.

مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات خود راجع به سردار شیعه محمد بروجردی فرموده‌اند: «آن چیزی که من از شهید بروجردی احساس کردم و یک احترام عمیقی از او در دل من به‌وجود آورد، این بود که دیدم این برادر، با کمال متانت و با کمال نجابت، به چیزی که فکر می‌کند مسئولیت و وظیفه است.

من تصور می‌کنم روحیه آرامش و نداشتن حالت ستیزه‌جویی با دوستان و گذشت و حلم در قبال کسانی که تعارض‌های کاری با او داشتند، نشانه آن روح عرفانی شهید بود.»

محمدابراهيم همت بعد از شهادت بروجردی، گفت: نقشی كه بروجردی در كردستان داشت عظيم‌تر از نقش‌ همه عزيزانی بود كه وارد كردستان شدند؛ هر مردی كه وارد كردستان می‌شد پس از مدتی استقامت، صبرش را در مقابل شكنجه‌های روانی و روحی و حركت‌های ضدانقلاب در كردستان از دست می‌داد ولی اين مرد چنان صبور، پويا و با استقامت بود كه هر بار به او پيشنهادی می‌كردند می‌گفت: «تا من قضيه‌ كردستان را حل نكنم از كردستان پايم را بيرون نخواهم گذاشت.»

همزمان با ورود امام خمینی(ره) به میهن  اسلامی به دستور شهید بهشتی و تحت نظارت شهید حاج مهدی عراقی گروه حفاظت از امام را تشکیل داد و پس ‌از آن نیز یگان حفاظت از محل سکونت امام در تهران را سازمان‌دهی کرد و علاوه بر فعالیت‌های یاد شده تأسیس یک ایستگاه تلویزیونی به نام ایستگاه انقلاب، پخش پیام‌ها و اعلامیه‌های امام(ره)، شنود مکالمات توطئه‌گران، دستگیری عوامل شکنجه و اختناق رژیم، جمع‌آوری اطلاعات و اسناد مربوط و همچنین سرپرستی زندانیان زندان اوین را نیز بر عهده گرفت.

شهید محمد بروجردی سرانجام در اول خردادماه سال ۱۳۶۲ همراه با عده‌ای از همرزمانش در مسیر جاده مهاباد ـ نقده، بر اثر انفجار مین، به فیض عظیم شهادت نایل آمد.

این شهید بزرگوار در بخشی از وصیت‌نامه خود نوشته است: اصل مقاومت و پایداری ـ همان‌طور كه امام(ره) فرمودند ـ نباید فراموش شود كه بیم آن می‌رود زحمات شهدا به هدر رود؛ اگرچه آنها به سعادت رسیدند اما این ما هستیم كه آزمایش می‌شویم...من با تمام وجود این اعتقاد را دارم كه شناخت و مبارزه با جریان‌هایی كه بین مسلمین شایع شده و سعی در به انحراف كشیدن انقلاب از خط اصیل و مكتبی آن دارد، به مراتب حساس‌تر و سخت‌تر از مبارزه با رژیم صدام و آمریكاست.

همچنین وی در قسمتی دیگر از وصیتنامه خویش تأكید كرده است: مقاومت را فراموش نكنند كه خداوند با صبر پیشه‌كنندگان است، در این شرایط تاریخی خداوند تبارک و تعالی بار سنگین انقلاب اسلامی را بر دوش ملت مسلمان ایران گذاشته است و ما را در آزمایشی عظیم قرارداده است.

این را شهیدان بسیاری به خصوص در این چند سال اخیر به در و دیوار ایران نوشته‌اند و اگر مقاومت ما نباشد همان‌طور كه امام فرمودند بیم آن می‌رود كه زحمات شهدا به هدر رود و اگر چه آنها به سعادت رسیدند و این ما هستیم كه آزمایش می‌شویم.

در وصیتنامه این شهید والامقام همچنین آمده است: دیگر اینكه با تجربه‌ای كه ما از صدر اسلام داریم كه به‌خاطر عدم آگاهی، مسلمین چه‌طور از مسیر اسلام منحرف شده‌اند و این تجربه باید برای مسلمین درس عبرت باشد.

با دقت كلمات این «روح خدا» را كه خط او خط رسول خداست دقت كنند، وجود امام امروز برای ما معیار است راه او راه سعادت و انحراف از آن خسران دنیا و آخرت است.

شهید بروجردی در وصیت‌نامه خود تأكید كرده است: وصیتم به برادران این است كه سعی كنند توده مردم را كه عاشق انقلاب هستند از نظر اعتقادی و سیاسی آماده كنند تا بتوانند كادرهای صادق انقلاب را شناسایی كنند كه شناخت مردم در تداوم انقلاب، حیاتی است.

انتهای پیام
captcha