نیازمند عملکرد سازمان‌یافته و جبهه‌ای در چله دوم انقلاب هستیم
کد خبر: 4058767
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
حسنی آهنگر:

نیازمند عملکرد سازمان‌یافته و جبهه‌ای در چله دوم انقلاب هستیم

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: درجمهوری اسلامی سازمان‌ها و نهادها به گونه‌ای سازمان‌یافته و جبهه‌ای عمل نمی‌کنند، درصورتی‌که ما نیازمند عملکرد جبهه‌ای و سازمان‌یافته هستیم و باید از یک استراتژی واحد در جبهه علم و فناوری بهره ببریم تا نقشه دشمن را به کل خنثی کنیم.

حسنی آهنگر

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) صبح امروز، یکم خرداد ماه در همایش تخصصی «جریان‌های حلقه‌های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی» که به همت دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) یک نقطه‌عطف تاریخی در جهان محسوب می‌شود. از همان ابتدا دشمنان مقابل انقلاب اسلامی ایستادند و جبهه شرق و غرب با هم متحد شده بودند که این نظام را از بین ببرند اما الحمدالله موفق شدیم با ایستادگی در چله اول، جبهه شرق را از پای درآوریم و به فضل خدا در چله دوم جبهه غرب هم از پای درخواهد آمد.

وی با بیان اینکه از نظر ما بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بعد از سند قانون اساسی بالاترین سند محسوب می‎شود، گفت: بیانیه گام دوم باید به یک نسخه غالب تبدیل شود و برای اینکه این سند به یک گفتمان غالب تبدیل شود، نیازمند یک الگوی گفتمانی هستیم.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) درباره وظایف قوا و نهاد در چله دوم انقلاب اسلامی متذکرشد: هریک از قوای سه‌گانه و نهادهای مختلف باید بدانند که چه نقشی در پیشبرد سند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دارند تا در راستای اجرایی‌سازی مفاد این سند مؤثر واقع شوند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه الزاماتی را تبیین کرده‌اند که شکل‌گیری حلقه‌های مرتبط با این بیانیه یکی از آنهاست.

حسنی آهنگر با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور علی‌رغم همه موفقیت‌ها و تأثیرگذاری در پیروزی‌های انقلاب اسلامی، تا افق در نظر گرفته شده فاصله دارند، عنوان کرد: نهاد علم در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیشترین اثرگذاری را دارد. با کمک نهاد علم و نگاه فعالانه خواهیم توانست نظام مسائل را استخراج کنیم اما باید ابتدا دانشگاه‌ها از حالت تقلیدی خارج شوند و برای نیاز مردم و کمک به استقلال کشور کار کنند.

وی با تأکید بر این مطلب که در جمهوری اسلامی ایران زیست‌گاه علم و فناوری به خوبی شکل گرفته است، گفت: نهادهای رشد و فناوری به ابزارهای خوبی برای حکمرانی مطلوب تبدیل شده‌اند.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) درباره نقش فضای مجازی در تقویت قدرت ملی بیان کرد: یک پدیده‌ای شبیه به پدیده انقلاب صنعتی در حال شکل گرفتن است و آن پدیده، فضای مجازی است و نظام سلطه تلاش می‌کند تا بر این فضا سلطه داشته باشد. امروز جهان مجازی به یک جهان واقعی تبدیل شده و اتفاقاتی که در جهان واقعی در حال وقوع است در فضای مجازی هم در حال اتفاق افتادن است. فضای مجازی نقش مهمی در حکمرانی دارد، چون در آینده نقش دولت‌ها در تنظیم‌گری‌ها کمرنگ‌تر می‌شود و اگر بحث ایلان ماسک درباره اینترنت ماهواره‌ای اتفاق بیفتد حتی شاهد گمرنگ شدن نقش رگولاتورهای داخلی خواهیم بود. شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، گوگول و غیره در حال تقسیم کار بین خودشان هستند که چگونه با انقلاب اسلامی برخورد کنند. در چنین شرایطی دانشگاه‌ها اگر با وضعیت فعلی ادامه دهند نمی‌توانند حرکت خاصی کنند، بلکه باید دانشگاه‌ها یک الگوی خاصی مرتبط با بیانیه گام دوم ارائه دهند.

حسنی آهنگر بیان کرد: اگر می‌خواهیم دانشگاه به‌عنوان نهاد علم پیشران باشد، باید یک تحول علمی و تعالی معنوی در آن اتفاق بیفتد و بدون تحول علمی و تعالی معنوی دانشگاه‌ها نمی‌توان امیدی به تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی داشت. طبق فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی باید اساتید، دانشجوپرور باشند، تحقیق و پژوهش دانشگاه‌ها مبتنی بر نظام حل مسائل باشد و بتوانند در راستای حل مشکلات کشور راهکار ارائه دهند.

وی به عدم انسجام نهادهای و سازمان‌های علمی و اجرایی در کشور اشاره کرد و گفت: درجمهوری اسلامی سازمان‌ها و نهادها به گونه‌ای سازمان‌یافته و جبهه‌ای عمل نمی‌کنند، درصورتی‌که ما نیازمند عملکرد جبهه‌ای و سازمان‌یافته هستیم و باید از یک استراتژی واحد در جبهه علم و فناوری بهره ببریم تا نقشه دشمن را به کل خنثی کنیم. برای این جبهه‌سازی باید نظام مسائل انقلاب اسلامی استخراج و تدوین شود و بعد از تدوین، باید این نظام مسائل متناسب با هر شهر و منطقه حل شود و حتی برای حل این نظام باید از خروجی علمی و دانشی دانشگاه‌های جهان بهره برد. ما باید مثل نظام سلطه که توانسته نظام مسائل خود را به خوبی استخراج کند و از شبکه هفت میلیاردی جهان برای حل نظام مسائل خود بهره ببرد، عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha