الگوی حکمرانی خانواده‌محور و مسجدمحور را مبنا قرار دهیم
کد خبر: 4058798
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
معاون رئیس‌جمهور:

الگوی حکمرانی خانواده‌محور و مسجدمحور را مبنا قرار دهیم

میثم لطیفی با بیان اینکه اصالت در حکمرانی اسلامی، مردم به مثابه عبادالله هستند، گفت: حکمرانی مردمی جایی است که نهاد اجتماعی حکومت اسلامی شکل گرفته و از مسجد شروع می‌شود و لذا باید به مسجد برگردیم و الگوی حکمرانی خانواده‌محور و مسجدمحور را مبنا قرار دهیم.

میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور

به گزارش ایکنا، میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، صبح امروز، یکشنبه اول خرداد، در سومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی با عنوان همایش تخصصی «جریان‌های حلقه‌های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی» گفت: یک نگاه این است که برای هر موضوع و مأموریتی ساختار جدید اداری راه‌اندازی کنیم. بهره‌وری نظام حکمرانی کشور ما براساس شاخص‌های محاسبه‌شده منفی یک است و حتی صفر هم نیست و به تعبیری بالغ بر 80 درصد درآمدها به حقوق و دستمزد تبدیل می‌شود و یک ساختار بوروکراتیک گسترده و ناکارآمد داریم.

وی افزود: اگر رهبر معظم انقلاب بر روی حلقه‌های میانی یا تشکل‌های خودجوش تأکید دارند ناظر به این است که اگر فقط ما و این نظام اداری باشیم در خدمت رسانی به مشکل برمی‌خوریم. راه حل این است که به سمت الگوی حکمرانی مقتضای خودمان برویم. حکمرانی لیبرال مبتنی بر بانک، بورس و بیمه یا به عبارتی مبتنی بر الگوی بازار است. الگوهای سوسیالیستی نیز بر محور دولت‌های بزرگ و مقتدر است و همه چیز تحت مالکیت دولت است.

لطیفی اظهار کرد: ما خط سومی داریم که باید روی آن کار کنیم که همان حکمرانی مردمی است که جان‌مایه آن، نه اقتدار سیاسی سوسیالیستی و نه بازارمحوری لیبرالی است. اصالت در حکمرانی اسلامی، مردم به مثابه عبادالله هستند. حکمرانی مردمی جایی است که نهاد اجتماعی حکومت اسلامی شکل گرفته و از مسجد شروع می‌شود و لذا باید به مسجد برگردیم و الگوی حکمرانی خانواده‌محور و مسجدمحور را مبنا قرار دهیم.

وی با اشاره به قداست «بیت» در ادبیات دینی گفت: اهل بیت بودن یک جایگاه ویژه دارد و به خانه خداوند بیت می‌گویند. پیامبران کار خود را از خانه خدا شروع کردند و قبلش از خودشان و خانواده خودشان شروع کردند. ما نیاز به این نوع بازسازی در الگوی حکمرانی داریم و برای وقوع این اتفاق نیازمند استفاده از ظرفیت جوانان انقلابی هستیم که بسیاری از آنها هم در کشور مسئولیت دارند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ابراز کرد: در حقیقت نیاز به اصلاح ساختارها و حکمرانی با یک دال مرکزی هستیم. در نظام لیبرالی این دال مرکزی، بانک است و ما اگر در حوزه ساختار و ساز و کارها به دال مرکزی حکمرانی اسلامی برنگردیم با مشکل روبرو می‌شویم. در دولت حدود 250، 260 هزار نفر مدیر داریم که این نشانه عرض و طول دولت است. این حکمرانی قطعا بدون حضور نظام‌مند جهادی متمرکز نیروهای انقلابی به سامان نمی‌رسد.

لطیفی در تشریح چه باید کردها گفت: اصلاح جهت گیری‌ها در سطح فرهنگ عمومی و خانواده، امیدبخشی و امیدآفرینی در مقابل پمپاژ ناامیدی دشمنان و دادن راهکار عملی از جمله مأموریت‌های حلقه‌عای میانی است.

وی درباره چگونگی دادن راهکار عملی اظهار کرد: تمرکز بر روی مسئله، ایجاد برنامه کاری و پیدا کردن راهکار و در نهایت ارائه راهکار، چارچوب دادن راهکار عملی است. ما گاهی اوقات به خاطر همین عدم تمرکز در برهه‌های مهم تاریخ انقلاب اسلامی ضربه خوردیم. امروز در دولت این فضا و امکان هست و رئیس‌جمهور معتقد به استفاده از ظرفیت مردمی هستند. اگر این کار را نکنیم بعدتر با ساختارهای متعدد عریض و طویل بیشتر روبرو خواهیم شد.

لطیفی در پایان ابراز کرد: برهمین مبناست که باید الگوی محله‌محور، مسجد‌محور و مردمی را در حکمرانی داشته باشیم که متأسفانه الان به طور کلی رهاست.

انتهای پیام
captcha