سازمان فرهنگ و ارتباطات حلقه نهایی توسعه صادرات محصولات فرهنگی است
کد خبر: 4059118
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سازمان فرهنگ و ارتباطات حلقه نهایی توسعه صادرات محصولات فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبیین اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صنایع فرهنگی بیان کرد: حلقه نهایی کار‌های ما و نقطه اتصال آن به خارج از کشور در دست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی ایران است.

سازمان فرهنگ و ارتباطات حلقه نهایی توسعه صادرات محصولات فرهنگی استبه گزارش ایکنا؛ نخستین نشست «شورای توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور» به ریاست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، امروز، دوشنبه، دوم خردادماه در محل حوزه ریاست این سازمان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور طی سخنانی در این نشست گفت: نشست امروز، برخاسته از سندی است که در شورای سیاستگذاری دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تصویب شده است. مسئولیت دبیرخانه با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مسئول برگزاری نشست، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی همچنین، از تهیه و تنظیم پیش‌نویس این سند توسط محمدرضا بهمنی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد و گفت: این سند در شورای سیاستگذاری دفتر مقام معظم رهبری ارایه و اصلاحات لازمه نسبت به سرفصل‌های آن صورت گرفته است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: موضوع توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی از آن موضوعات پر بسامد در دوره‌های مختلف و با اشکال متفاوت است. در این راستا، دستگاه‌های مختلفی تلاش‌های قابل قبولی داشتند اما با آن چیزی که باید باشد، قاعدتا فاصله دارد.

محصولات فرهنگی پاسخگوی نیاز مخاطب نیست

وی افزود: در این خصوص، ضعف‌های بسیاری در حوزه سیاستگذاری، قانون‌گذاری، سرمایه‌گذاری، توانمندسازی و بازاریابی و کیفیت محصولات وجود دارد، چراکه اغلب محصولاتی که تولید می‌شود، پاسخگوی نیاز مخاطب نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور ادامه داد: در سندی که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان سند تحول خود در دوره جدید نگارش کرده است، بحث افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در صادرات محصولات و خدمات فرهنگی یکی از رویکردهای تحولی است.

سازمان فرهنگ و ارتباطات حلقه نهایی توسعه صادرات محصولات فرهنگی است

وی گفت: در افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در صادرات محصولات و خدمات فرهنگی دو اقدام بازاریابی و تسهیل‌گری را پیش‌بینی کرده‌ایم و در صدد هستیم رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور به مسئله بازاریابی کمک و بازارهای موجود را شناسایی و موانع موجود را برطرف کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقش تسهیل‌گرانه رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور در توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی اشاره کرد و گفت: عمدتاً تسهیل‌گری از دادن دیتا و اطلاعات شروع می‌شود که در پی آن، تولیدکنندگان صنایع فرهنگی ایران از بازار کشور مقصد و نوع محصولی که باید ارائه کنند، آشنا خواهند شد.

سازمان فرهنگ و ارتباطات؛ حلقه توسعه صادرات محصولات فرهنگی

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تشریح اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صنایع فرهنگی، تشکیل شورای توسعه صادرات محصولات فرهنگی کشور را نویدبخش یک کار مهم و اثرگذار دانست که با جدیت دنبال خواهد شد.

عضو کابینه دولت مردمی با اشاره به اینکه موضوع صنایع فرهنگی یکی از ۳۷ سرفصل مهم برنامه تحولی دولت محسوب می‌شود، اظهار کرد: این مهم به عنوان یکی از برنامه‌ها و مقرری‌های دولت مردمی در حال پیگیری و انجام است.

وی با بیان اینکه در همه بخش‌ها، معاونت‌ها و زیر مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع توجه و اهتمام ویژه به صنایع فرهنگی مورد تأکید قرار گرفته است، از این مهم به عنوان فرصتی مغتنم و کم نظیر یاد کرد.

اسماعیلی افزود: حلقه نهایی کار‌های ما و نقطه اتصال آن به خارج از کشور در دست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه به عنوان نمونه، چین دارای ۷۰ هزار سالن سینماست و ما در جمهوری اسلامی ایران ۶۰۰ سالن سینما داریم، گفت: اگر بتوانیم محصولات سینمایی‌مان را در کشوری مثل چین به نمایش درآوریم رخداد‌های بزرگی در فرهنگ کشور رخ خواهد داد.

سازمان فرهنگ و ارتباطات حلقه نهایی توسعه صادرات محصولات فرهنگی است

وی تصریح کرد: در گفت‌و‌گو با وزیر فرهنگ قطر برای اجرای برنامه‌های مهمی تصمیم‌گیری شد. در این راستا برای برگزاری جام جهانی ستادی تشکیل شده و کشور قطر اعلام آمادگی کرده است، همه امکانات فرهنگی این کشور را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهد ضمن اینکه دو هفته آینده، میزبان وزیر فرهنگ عراق و جمهوری آذربایجان نیز خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش، با اشاره به رویکرد دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی گفت: مهمترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم، ارتقاء روابط با کشورهای همسایه است لذا باید با صادرات محصولات و خدمات فرهنگی ارتباط خود را ملت‌های منطقه بیشتر کنیم تا در راستای آن، بستر فرهنگی گسترش یابد.

وزارت فرهنگ و ارشاد؛ متولی ارائه سند توسعه صادرات محصولات فرهنگی

محمدرضا بهمنی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی در این نشست، گفت: موضوع شورای توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور در جلسه 201 شورای سیاستگذاری دفتر مقام معظم رهبری مطرح و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شد این سند را با همکاری دستگاه‌های مختلف ارائه دهد که در نهایت پیش‌نویس آن تهیه شد.

وی افزود: 51 اقدام در این سند وجود دارد. در این سند ضمن اینکه به بحث مفهومی، نظری و روش شناسی پرداخته شده است یک سری مؤلفه‌هایی برای موضوع صادرات در نظر گرفته شده که شامل شاکله نظری و بسته‌های اقدام است.

بهمنی سیاستگذاری و تنظیم‌گری، استاندارد و کیفیت محصولات، صنایع مالی و سرمایه‌گذاری، منابع مالی و سرمایه‌گذاری، توانمندسازی فعالان و کنشگران و بازاریابی و تبلیغات را از مسائل اصلی در توسعه صادرات محصولات فرهنگی برشمرد.

صادرات محصولات فرهنگی؛ راه تثبیت ارزش‌های انقلاب

در ادامه مهدی مصطفوی، قائم مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری از اهتمام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای عملیاتی‌شدن سند توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور تقدیر و تشکر کرد.

وی اظهار کرد: سند توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور یکی از مهمترین اسنادی است که از سوی شورای سیاستگذاری فرهنگی بین‌المللی دفتر مقام معظم رهبری تنظیم و تصویب شد.

قائم مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: این سند آمادگی اجرا و عملیاتی‌شدن را دارد، چراکه هم به سیاست‌های توسعه صادرات محصولات فرهنگی توجه دارد و هم راهکارها.

مصطفوی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را «سال تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند، افزود: این سند تولید محصولات فرهنگی را دانش‌بنیان می‌کند و در این مسیر، نقش دستگاه‌هایی که حامی تولید محصولات فرهنگی هستند، بسیار مهم است که بتوانند جهت‌دهی دقیق داشته باشند تا از ظرفیت دانش و تولید استفاده شود.

سازمان فرهنگ و ارتباطات حلقه نهایی توسعه صادرات محصولات فرهنگی است

وی تأکید کرد: ما موظف هستیم تمام اهتمام خود را برای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. یکی از راه‌های تقویت اقتصاد مقاومتی، حمایت از محصولات و خدمات فرهنگی در بُعد صادرات است.

مصطفوی در ادامه سخنانش، بیان کرد: این سند علاوه بر بحث تولیدات محصولات فرهنگی به خدمات هم اشاره دارد. برای این مهم دستگاه‌های قابل توجهی در کشور داریم.

وی تأکید کرد: امیدواریم این سند، شکل عملیاتی به خود بگیرد و هر دستگاهی که می‌تواند کمک به صادرات کند، با این شورا هماهنگ باشد.

در ادامه این نشست، پوستر «اولین رویداد شناسایی و حمایت از ایده‌ها، محصولات و شرکت‌های نوآفرین فرهنگی عرصه بین‌الملل» رونمایی شد و برخی مدیران و مسئولان دستگاه‌ها به ارائه نقطه نظرات خود درباره توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور پرداختند.

سازمان فرهنگ و ارتباطات حلقه نهایی توسعه صادرات محصولات فرهنگی استرونمایی از پوستر «اولین رویداد شناسایی و حمایت از ایده‌ها، محصولات و شرکت‌های نوآفرین فرهنگی عرصه بین‌الملل»

 

انتهای پیام
captcha