پیروی از عالمان واقعی راه مقابله با آفت تحریف دین است + عکس
کد خبر: 4059147
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
حجت‌الاسلام متوسل در آیین اختتامیه جشنواره عطر رمضان نداجا:

پیروی از عالمان واقعی راه مقابله با آفت تحریف دین است + عکس

مدیر مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن در آیین اختتامیه جشنواره عطر رمضان نداجا با تأکید بر اینکه تفسیر نادرست از آیات قرآن، موجب انحراف از دین می‌شود، اظهار کرد: این فهم نادرست، موجب آفت و بلای جامعه می‌شود. در این زمینه باید به عالمان واقعی دین پناه برد.

مدیر مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه جشنواره عطر رمضان و قرعه‌کشی جوایز منتخبان مرحله دوم طرح قرآنی تسنیم، همراه با تجلیل از حدود 100 منتخب معلم و استاد، قاری و حافظ قرآن همراه با محافل و برنامه‌های رمضانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز به صورت حضوری در سالن صدف ستاد نداجا و همزمان به صورت وبیناری و ارتباط با عقیدتی _ سیاسی‌های یگان‌های سراسر کشور برگزار شد.

این مراسم با حضور فرماندهان و مدیران قرآنی و کارکنان پایور و وظیفه این نیرو و امیر دریادار حمزه‌علی کاویانی، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، حجت‌الاسلام حسین صنعت‌پور، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی دریایی ارتش و تلاوت آیاتی از قرآن توسط منتخب ارتش و نیروهای مسلح ناوبان‌یکم احدی آغاز شد.


بیشتر بخوانید: 

گزارش تصویری اختتامیه جشنواره عطر رمضان


سپس کلیپی از مجموع فعالیت‌های قرآنی بهار ۱۴۰۱ اداره عقیدتی ـ سیاسی نداجا چون برگزاری کلاس‌ها و طرح قرآنی تسنیم، جلسات جزءخوانی و مفاهیم، برگزاری مسابقه همخوانی و همسرایی، تجلیل از معلمان قرآن نداجا در روز معلم و ... به سمع و نظر حاضران در سالن رسید.

سپس ناخدایکم رضا اژدر، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز نداجا به ارائه گزارش ویژه‌برنامه‌ها پرداخت و گفت: طرح اولیه جشنواره تسنیم در اسفندماه، پس از جمع‌بندی نظرات مسئولان در سطح مناطق، آماده شد به گونه‌ای که برای مخاطبان در گروه‌های مختلف رشته‌های متنوعی در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به برگزاری دومین دوره طرح تسنیم با حضور ۹ هزار و ۹۲۷ نفر ادامه داد: شرح دعای افتتاح ویژه همسران براساس تفسیر حجت‌الاسلام قرائتی با استقبال جامعه مخاطب و اهدای 30 کمک هزینه مشهد مقدس به منتخبان و ۶۰ هدیه نقدی، رشته کتابخوانی با محوریت تعالیم نهج‌اللبلاغه بر مبنای نامه ۳۱ با موضوع توصیه‌های پدرانه برای انتقال مفهوم رابطه پدر و پسری، مدرسه مجازی مهدویت در قالب تفاهم‌نامه با بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) به منظور ضرورت آشنایی با فرهنگ انتظار و اهدای هدیه به 40 نفر، مسابقه همخوانی با دریافت 23 اثر از گروه منتخب از جمله رشته‌های این طرح بود.

اژدر با اشاره به برگزاری ۶۸۴ کلاس قرآن ویژه کارکنان پایور و مدیران در ماه رمضان، بیان کرد: با هدف ایجاد سازوکار یاددهی و یادگیری به صورت فعال، ۳ هزار و ۱۰۰ برگه پرسش‌نامه توزیع شد که از میان مجموع پرسش‌نامه‌های دریافت شده به ۳۰۰ هدیه نقدی و هدیه فرهنگی(صحیفه سجادیه) اعطا شد.

اختتامیه جشنواره عطر رمضان نداجا

وی ادامه داد: بر مبنای طرح درس‌های سازمان عقیدتی ـ سیاسی از اساتید خواسته شد تا طرح درس‌هایشان را ارائه دهند که در مجموع ۱۳۲ طرح درس، ارسال شد. همچنین دومین طرح ارزیابی از نخبگان قرآنی نداجا در ماه مبارک رمضان انجام شد که نخستین دوره این طرح در ایام مبعث رسول اکرم(ص) اجرا شد که شاهد رشد ۱۰۵ درصدی نسبت به دوره قبل بودیم.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز نداجا بیان کرد: آیین تجلیل از ۱۱۰ مدرس قرآنی، رونق محافل انس با قرآن با حضور فرماندهان و هیئت رئیسه (فرمانده نداجا و جانشین فرمانده)، برگزاری نخستین جلسه شورای راهبردی عالی قرآن در سطح نیروی دریایی با حضور امیر دریادار شهرام ایرانی از دیگر برنامه‌های بهار 1401 بوده است.

سپس به صورت ارتباط زنده گروه هم آوایی نورالثقلین منطقه سوم نبوت کنارک به همخوانی قطعه‌ای پرداخت.

در ادامه حجت‌الاسلام حسین صنعت‌پور، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی دریایی ارتش به سخنرانی پرداخت و گفت: جشنواره تسنیم، فضای مناسب و قوی‌تری را در سطح نیرو برای حضور در مسائل معارفی و قرآنی فراهم کرده است. البته برنامه‌ها در حوزه قرآن و عترت در طول سال اجرا می‌شود که قله آن در ماه مبارک رمضان است.

وی با اشاره به شرکت حدود 10 هزار نفر در طرح تسنیم، ادامه داد: اما مهم اینست که در کنار حفظ قرآن در زمینه توسعه آموزش‌های معارف قرآنی نیز تلاش کرد. نباید تنها به پرورش حافظ قرآن توجه کرد همانطور که طرح تسنیم در کنار حفظ اهتمام ویژه به معارف و مفاهیم قرآن دارد.

صنعت‌پور با اشاره به تشکیل نخستین جلسه شورای عالی قرآن در سطح نداجا، بیان کرد: تأسیس مدارس قرآنی در نیروی دریایی یکی از خروجی‌های این جلسه بود تا در حوزه خانواده، فرزندان و کارکنان کارهای آموزشی نویی در عرصه قرآن انجام شود. چنانکه طی آن علاقه‌مندی از 3 تا 9 ماه می‌تواند به حفظ کل قرآن نایل شود و پس از بازگشت به یگان خود هم نیروی نظامی و هم معلم قرآن برای سایرین باشد.  

حجت‌الاسلام صنعت پور

وی با تأکید بر اینکه ارتش قرآن‌محور به امدادهای الهی معتقد است، اضافه کرد: این ارتش در کنار توجه به سِلاح به صَلاح خود(که برگرفته از قرآن و معارف دینی است) نیز توجه دارد. اما همین غربی که مجهز به بالاترین تجهزات است از همین ارتش می‌ترسد.

حجت‌الاسلام محمود متوسل، مدیر مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن نیز با تأکید بر اینکه هر چیز خوبی آفت دارد که برای از بین نرفتن نیازمند مراقبت است، گفت: چنانکه پس از کاشت بذر باید در مرحله داشت، مراقبت‌های بسیاری از محصول کرد تا دچار آفت نشود و محصول به بار بنشیند و بتوان آن را برداشت کرد.

وی افزود: بنابراین قرآن کریم بالاترین نعمت است که نیازمند مراقبت است و اگر از آن مراقبت نشود سعادت آن تبدیل به شقاوت می‌شود. تحریف معنوی قرآن این آفت است. درست است که گفته شده قرآن از تحریف مصون است و آمده است «اِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ» اما مراد از آن تحریف لغوی است که در طول هزار و 400 سال هیچ تغییری بر روی حروف قرآن رخ نداده است.

این پژوهشگر اضافه کرد: اما تحریف معنوی و تحریف معنا، کار ما انسان‌ها است که با فهم نادرست از قرآن و روایات رخ می‌د‌هد. این فهم نادرست، موجب آفت و بلای جامعه می‌شود.‌ در صدر اسلام سه گروه قاسطین، مارقین و ناکثین مقابل حضرت علی(ع) ایستادند. خوارج، همه حافظ کل قرآن و اهل نماز شب بودند، اما به دلیل فهم نادرست از یک آیه قرآن، مقابل امیرالمؤمنین(ع) ایستادند و ایشان را به شهادت رساندند. بسیاری از اعضای گروه داعش که مسلمانان را به ناحق کشتند، حافظ قرآن و تربیت شده حوزه‌های علمیه البته با طرز تفکر وهابیت بودند.

وی با تأکید بر اینکه آنها آیات جهاد را می خواندند و با برداشت‌های اشتباه و فهم نادرست از آن دست به قتل و جنایت می‌زدند، بیان کرد: چنانکه نخستین شهید روحانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید مطهری(12 اردیبهشت 1358) بود که به دست گروه فرقان ترور شدند زیرا شهید مطهری، انحرافات فکری آنها را آشکارا بیان کردند و آنها برنتافتند و حکم قتل ایشان را صادر کردند.

متوسل با تأکید بر اینکه تفکر، فهم و تفسیر نادرست از آیات قرآن، موجب انحراف از دین و اسلام می‌شود، اظهار کرد: افرادی که با برداشت نادرست راه اشتباه را در گروه‌ها، محلات، شهرها و ... رواج می‌دهند، دچار آفت تحریف معنوی شده‌اند. در این زمینه باید به دامن عالمان واقعی دین پناه برد وگرنه گرفتار تحریف‌ها می‌شویم. بنابراین باید مفسران و عالمان دین را بشناسیم و برداشت‌های قرآن را با سخنان آنها تطبیق دهیم.

وی در ادامه به آفت فضای مجازی و نشر هر تعبیر و تفسیر از احادیث و آیات اشاره کرد و گفت: شما را هشدار و انذار می‌دهم و هوشیار می‌کنم. مسیر حفظ و فهم قرآن آفت دارد، آفت آن نیز اینست که دقت نکنیم فهم و تفسیر قرآن را از چه فردی دریافت می‌کنیم. چنانکه برای سلامت جسم، هر جنسی را از هر شرکتی نمی‌خریم، برای سلامت روح هم باید همین دقت کرد و فهم، برداشت و تفسیر قرآن و احادیث را از هر فردی نپذیرفت، بلکه باید به سراغ عالمان واقعی دین رفت.

این مؤلف کتاب‌های قرآنی اظهار کرد: در طول بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، گروه‌های فکری منحرف مختلف در حوزه‌های گوناگون چون مهدویت، قرآنی و حدیثی رواج یافته است که به زیان و ضرر کشور و دین است و باید در این زمینه وسواس به خرج داد تا زمینه انحراف جوانان فراهم نشود.

 آیین اختتامیه جشنواره عطر رمضان نداجا

حسن ختام این مراسم تجلیل از منتخبان مرحله دوم طرح قرآنی تسنیم، همراه با تجلیل از حدود 100 منتخب معلم و استاد قرآن و قاری و حافظ قرآن بود که به صورت نمادین از تعدادی از فرزندان، همسران و کارکنان پایور و وظیفه با اهدای هدیه تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha