فاطمه عبادی، مشاور حوزه علمیه قزوین، در گفتوگو با ایکنا از قزوین، با طرح این پرسش که از دیدگاه قرآن کریم روش زندگی در حیطه فردی چطور باید باشد، اظهار کرد: جنبه شخصی زندگی خود را هرگونه بسازیم به هر حال تأثیری در ابعاد زندگی خانوادگی و اجتماعی نیز خواهد داشت چون ویژگیهای اخلاقی و رفتاری فردی ماست که در اجتماع ظهور و بروز پیدا میکند.
وی افزود: بسیاری از اخلاقیات و سفارش به دستورات اخلاقی که در قرآن کریم مطرح شده به این بازمیگردد که ما خود را در زمینه فردی بسازیم و ظهور و بروزش در اجتماع نمایان شود برای مثال حُسن ظن یا صبر ازجمله مواردی است که باید شخصاً آنان را در زندگی فردی کسب کنیم تا در خانواده و اجتماع به نمایش گذاشته شود؛ فراموش نکنیم که پایهریزی این اخلاقیات در بُعد شخصی و فردی زندگی ماست لذا دستورالعملهای اخلاقی به این حیطه بازمیگردد.
مشاور حوزه علمیه قزوین بیان کرد: یکی از شاخصههای فردی سبک زندگی قرآنی بحث تقوا محوری است، در زندگی ما باید حلال و حرام مشخص باشد و به انجام واجبات و ترک محرمات دقت داشته باشیم؛ اگر تقوا در زندگی وجود باشد همه اخلاقیات ذیل تقوا قرار میگیرند بنابراین تلاش خواهیم کرد صفات نیکو را در خود ایجاد کنیم تا مقدمهساز انجام عمل حرام نباشد.
وی ادامه داد: «تقوا» اولین نکتهای است که قرآن در زندگی فردی بدان اشاره کرده است، باید تقوا را در هر زمینهای اعم از فردی و اجتماعی رعایت و مراقبت کنیم و در هیچ یک از جنبههای زندگی از مرز تقوا خارج نشویم.
عبادی تشریح کرد: دومین نکته تفکر است که قرآن بسیار بر این امر سفارش کرده است بنابراین باید کارها را از روی فکر و عقل انجام دهیم، خداوند انجام کار از روی هوا و هوس، احساس و هیجانات را مذمت کرده است؛ نزدیک به ۳۰۰ آیه قرآن کریم ما را به تفکر، تعقل و تذکر تشویق کرده است.
وی ادامه داد: خداوند مدام آیاتی را مطرح و بیان میکند آیا تفکر نمیکنید برای همین کلماتی نظیر لعلکم تتفکرون، افلا تتفکرون، افلا تعقلون، لعلکم تعقلون در قرآن کریم بسیار مطرح شده است. در آیه ۴۰ سوره زمر آمده است «مَنْ یأْتِیهِ عَذَابٌ یخْزِیهِ وَیحِلُّ عَلَیهِ عَذَابٌ مُقِیمٌ؛ که عذاب با ذلّت و خواری که را فرا رسد و آلام همیشگی (دوزخ) بر که فرود آید؟». خداوند تأکید کرده است تمام قرآن را آوردیم که شما تفکر کنید و این تشویق به تفکر در قرآن وقتی به این وسعت مطرح میشود ما در امور جزئی زندگی نباید بیگدار به آب بزنیم.
عبادی در ادامه گفت: باید از دانسته و تجربیات خود و دیگران استفاده کنیم تا نتیجهگیری درستی داشته باشیم که این همان تفکر کردن است، قرآن در آیات آفاقی و انفسی بر تفکر و تعقل تأکید کرده است؛ تفکر منجر به ورزیده شدن ذهن میشود تا در امور جزئی هم بیگدار به آب نزنیم و از روی تفکر و تعقل تصمیمگیری کنیم.
مشاور حوزه علمیه قزوین تشریح کرد: «تلاش» از ویژگیها و شاخصههای سبک زندگی قرآنی است که در قرآن بسیار به آن اشاره و تأکید شده است، حدود ۴۰۰ آیه در خصوص تلاش، کوشش، شغل و مفاهیمی نزدیک به این وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: در آیه ۶۹ سوره عنکبوت آمده است: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ؛ و آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققاً آنها را به راههای (معرفت و لطف) خویش هدایت میکنیم و همیشه خدا یار نکوکاران است»؛ در آیه ۱۹ سوره اسرا نیز آمده است «وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعی لَها سعیها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِک کانَ سَعْیهُمْ مَشْکوراً؛ و هرکسکه سرای آخرت را بطلبد و برای آن سعی و کوشش کند درحالیکه ایمان داشته باشد، چنین کسانی سعی و تلاش آنها، [از سوی خدا] پاداش داده خواهد شد».
عبادی اضافه کرد: در آیه ۳۹ سوره نجم آمده است «وَأَنْ لَیسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی؛ و اینکه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست»، در آیه ۳۸ سوره مدثر نیز آمده است «کلُّ نَفْسٍ بِمَا کسَبَتْ رَهِینَةٌ؛ هر نفسی در گرو عملی است که انجام داده است». همه این آیات نشان میدهد در زندگی نباید ساکن و منتظر باشیم که از بیرون اتفاقی بیفتد، قرآن کریم ما را به تلاش و کوشش امر کرده است. اگر آسوده باشیم مرداب میشویم ولی اگر مانند موج در حال تکاپو باشیم رشد و تعالی پیش میآید؛ برای رشد در هر زمینهای اعم از علمی، اقتصادی و جسمانی باید تلاش کنیم. نمیتوانیم بگوییم فقط دلمان باید پاک باشد بلکه باید در کنار آن عمل صالح نیز وجود داشته باشد تا به رشد و تعالی برسیم؛ باید در کنار اعتقاد قلبی عمل و تلاش هم باشد.
مشاور حوزه علمیه قزوین در پایان یادآور شد: در بحث آخرت هم ایمان و عمل صالح باید در کنار هم باشند لذا سعی و تلاش در همه ابعاد زندگی سفارش شده است. اگر هدفمان آخرت باشد باید سعی و تلاش خود را به آخرتمان معطوف کنیم.
انتهای پیام