آغاز ماه اجابت دعا + اعمال ماه ذی‌القعده
کد خبر: 4061074
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳

آغاز ماه اجابت دعا + اعمال ماه ذی‌القعده

ماه ذی‌القعده به ماه اجابت دعا معروف است. ماه پربرکتی که با میلاد کریمه اهل بیت آغاز می‌شود، با میلاد امام رضا(ع) تداوم می‌یابد و با دحوالارض به پایان می‌رسد.

آغاز ماه اجابت دعا + اعمال ماه ذی‌القعده

به گزارش ایکنا، امروز آخرین روز از ماه شوال است و سپیده دم فردا ماه ذی‌القعده با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) کریمه اهل بیت آغاز می‌شود. در قرآن کریم خداوند ماه ذی‌القعده را نخستین ماه از ماه‌های حرام بیان کرده، ماهی که در آن جنگ، حتی با دشمنان اسلام حرام است مگر این که جنگ بر مسلمین تحمیل شود. این ماه معروف به ماه اجابت دعا است.

برای این ماه پربرکت که با میلاد حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود، با میلاد امام رضا(ع) ادامه پیدا می‌کند و دحو‌الارض در آن رخ داده است، اعمال مستحبی مختلفی ذکر شده است که بخشی از مهم‌ترین آن در این مطلب آورده شده و برای آشنایی بیشتر با سایر اعمال مستحبی این ماه می‌توانید به کتاب مفاتیح‌الجنان مراجعه کنید.

اعمال روز اول ماه ذی‌القعده

اولین روز از ماه ذی‌القعده روز مبارکی است که روزه در این روز ثواب روزه هشتاد ماه را دارد. خواندن نماز حضرت فاطمه(س) که چهار رکعت است در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید پنجاه مرتبه و بعد از سلام تسبیح آن حضرت خوانده شده و این دعا قرائت می‌شود: «سُبْحانَ ذِی الْعِزِّ الشّامِخِ الْمُنیفِ سُبْحانَ ذِی الْجَلالِ الْباذِخِ الْعَظیمِ سُبْحانَ ذِی الْمُلْکِ الْفاخِرِ الْقَدیمِ سُبْحانَ مَنْ یَری اَثَرَ النَّمْلَةِ فِی الصَّفا سُبْحانَ مَنْ یَری وَقْعَ الطَّیْرِ فِی الْهَوآءِ سُبْحانَ مَنْ هُوَ هکَذا وَلا هَکَذا غَیْرُهُ؛ منزه است خدای صاحب عزت بلند و والا منزه است صاحب شوکت مرتفع و بزرگ منزه است صاحب فرمانروائی گرانمایه و دیرینه منزه است آنکس که بیند جای پای مور را روی سنگ خارا منزه است آن کس که بیند ردّ عبور پرنده را در هوا منزه است آنکس که فقط او چنین است و جز او چنین نیست» و خواندن دو رکعت نماز پیش از زوال به نیم ساعت در هر رکعت حمد یک مرتبه و هر یک از توحید و آیة الکرسی و قَدْر ده مرتبه از اعمال مستحبی توصیه شده برای این روز است.

همچنین در خصوص روز اول ذی‌القعده گفته شده است که هر کس از ظالمی ترسد در این روز بگوید «حَسْبی حَسْبی حَسْبی مِنْ سُؤ الی عِلْمُکَ بِحالی» تا حق تعالی کفایت کند شرّ ظالم را از او. روز اول ذی‌القعده روز تولد حضرت ابراهیم خلیل علیه‌السلام نیز عنوان شده است.

نماز یکشنبه‌های ذی‌القعده

در وقت شدت و در روز یکشنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خدا(ص) روایت شده که مجملش آن است که هر که آن را بجا آورد توبه‌اش مقبول و گناهش آمرزیده شود و خصماء او در روز قیامت از او راضى شوند و با ایمان بمیرد و دینش گرفته نشود و قبرش ‍ گشاده و نورانى شود و والدینش از او راضى شوند و مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او شود و توسعه رزق پیدا کند و ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند و به آسانى جان او بیرون شود و کیفیت آن چنان است که در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز گذارد در هر رکعت حمد یک مرتبه و قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ سه مرتبه و مُعَوَّذَتَین یک مرتبه پس استغفار کند هفتاد مرتبه و ختم کند استغفار را به لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ پس بگوید: یا عَزیزُ یا غَفّارُ، جنبش و نیروئى نیست جز به خداى والاى بزرگ اى نیرومند اى بسیار آمرزنده، اغْفِرْ لى ذُنُوبى وَذُنُوبَ جَمیعِ المُؤمِنینَ وَالْمُؤمِناتِ فَاِنَّهُ لا یغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ، بیامرز گناهانم را و گناهان همه مردان مؤمن و زنان با ایمان را که نیامرزد کسى، گناهان را جز تو.

سایر اعمال مستحبی ماه ذی‌القعده

هر روز ۱۰۰ بار صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده شود.
هر روز ۳۶۰ مرتبه «الحمدلله رب‌العالمین» گفته شود.
هر روز ۷۰ مرتبه استغفرالله، ۷۰ مرتبه اتوب الی الله، ۱۰۰ مرتبه سبحان الله، ۱۰۰ بار الحمدلله، ۱۰۰ مرتبه لا اله الا الله، ۱۰۰ مرتبه الله اكبر، ۱۰۰ مرتبه لا اله الا الله الملك الحق المبین، ۱۰۰ مرتبه لاحول ولاقوة الا بالله گفته شود.
نماز جعفر طیار حداقل هفته‌ای یک بار خوانده شود.
بر نماز شب و نوافل یومیه مداومت شود.
بعد از هر نماز «آیة الكرسی» تلاوت شود.
هر شب و روز جمعه هزار بار صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده شود.
خواندن تعقیبات نماز كه امام صادق(ع) در این باره فرموده است: عمل به این کار در جلب روزی از مسافرت‌های تجارتی مؤثرتر است.
ذکر تسبیح حضرت زهرا(س) كه بسیار تأكید شده است.

انتهای پیام
captcha