دعاهای صحیفه سجادیه در بخش درمان استفاده شود
کد خبر: 4061122
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
محمدرضا فؤادیان مطرح کرد:

دعاهای صحیفه سجادیه در بخش درمان استفاده شود

حجت‌الاسلام محمدرضا فؤادیان، استاد مرکز تخصصی مهدویت، گفت: اخیرا یکی از روان‌شناسان تحقیقی در مقوله تاثیر دعا بر بهبود بیماری افراد انجام داده است. من معتقدم که اگر قرار است در جایی مرکز درمانی به خصوص روان‌شناسی تاسیس شود در کنار آن باید بحث صحیفه‌پژوهی هم مطرح شود. 

محمدرضا فؤادیان به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فؤادیان، استاد مرکز تخصصی مهدویت،  10 خردادماه در نشست علمی «صحیفه‌پژوهی»، گفت: در حوزه علمیه شاید برای یک موضوع، چند مرکز تخصصی وجود داشته باشد مانند مرکز امامت ولی رویکردها و جهت‌گیری آنها متفاوت است، یا مرکز تخصصی مهدویت و مؤسسه آینده روشن که هر دو در عرصه مهدویت فعالیت دارند و دانش‌پژوه می‌پذیرند ولی حتی سرفصل درسی آنها هم با یکدیگر فرق دارد.

وی افزود: امروزه مباحث تخصصی شده است و حتی برخی به مباحثات میان‌رشته‌ای یک موضوع مانند قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با علوم می‌پردازند مثلا اگر بپرسیم چند مرکز درباره صحیفه سجادیه و علوم روز کار می‌کنند، شاید چیزی سراغ نداشته باشیم یعنی با وجود برخی مراکز مرتبط با صحیفه هنوز وارد این مقوله نشده‌ایم.

افزایش مراکز فعالیت‌های دینی لزوما موازی‌کاری نیست

فؤادیان تصریح کرد: بنابراین هرمقدار مؤسسه ایجاد شود برکاتی خواهد داشت. ما یک کتاب مانند قرآن و نهج‌البلاغه داریم و چندین مرکز قرآنی و مؤسسه نهج‌البلاغه در این عرصه کار می‌کنند، از این رو از جهت هم عرضی اشکالی در وجود مراکز متعدد برای یک موضوع نمی‌بینیم و مراکز جدید را مانند یک نیروی کمکی جدید می‌دانم و از پیدایش‌ آنها خوشحال هم می‌شویم، چون امروز ما در تقابل با جبهه کفر هستیم و می‌توانیم با لسان دعا و صحیفه هم وارد مبارزه با جریان کفر بشویم.

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه تصریح کرد: هر کسی وقتی با صحیفه سجادیه مانوس شود از خدا عمری می‌خواهد که فقط وقت برای آن صرف کند. ما مرکز تخصصی صحیفه سجادیه داریم ولی بنیاد بین‌المللی صحیفه، جنبه بین‌المللی را هم به عنوان خود اضافه کرده است.

صحیفه زبان مشترک انسانی دارد

وی افزود: ما امروز دچار فقر محتوایی برای گفت‌وگوی بین‌الادیانی و بین‌الاذهانی هستیم و صحیفه می‌تواند کمک زیادی به ما داشته باشد؛ کسانی که در سفرهای خارجی، صحیفه به دیگران هدیه داده‌اند چون زبان مشترک انسانی دارد تاثیرات شگرفی در دیگران گذاشته است. ما اگر قرآن یا نهج‌البلاغه را هدیه بدهیم در مواردی ممکن است هدیه‌گیرندگان زبان مشترک نیابند ولی صحیفه سجادیه، یک زبان دعای مشترک انسانی است. 

فؤادیان بیان کرد: آقای رحیم‌پور ازغدی در جایی گفته است اگر غربی‌ها چنین کتابی داشتند هزاران پایان‌نامه و کرسی برای آن درست می‌کردند و حرف درستی هم هست و تاسیس بنیاد بین‌المللی صحیفه هم در این راستا کار بزرگی است.

استفاده از صحیفه سجادیه در بخش درمان کشور

فؤادیان با بیان اینکه بنده هم در دوره عمومی صحیفه و هم تخصصی آن فعالیت دارم، تصریح کرد: اخیرا یکی از روان‌شناسان تحقیقی در مقوله تاثیر دعا بر بهبود بیماری افراد انجام داده است. من معتقدم که اگر قرار است در جایی مرکز درمانی به خصوص روان‌شناسی تاسیس شود در کنار آن باید بحث صحیفه‌پژوهی هم مطرح شود. 

وی افزود: کلمات هر کدام بار معنایی خاصی دارند و این مسئله کاملا در علم امروز پذیرفته شده است، مثلا خطبه عقد یکی از این نمونه‌ها است. ایزوتسو روی آب چنین آزمایشی انجام داد و ثابت کرد کلمات مثبت باعث زیبایی مولکول‌های آب شد. به نظر بنده تمامی موجودات عالم دارای شعور هستند و از کلمات خوب اثرپذیری مثبت دارند و برعکس.

تجربه‌ای از تاثیر دعا بر بیماران

فؤادیان بیان کرد: امام سجاد(ع) در دعای 31 فرموده است که خدایا همه چیزهایی که در آسمان و زمین هستند شهادت می‌دهند که من به درگاه تو دعا می‌کنم. اگر ما این موضوع را به یک مؤسسه درمانی بگوییم متوجه این مسئله می‌شود که تاثیر دعا بر بهبود افراد چقدر است. به خاطر دارم یکی از افرادی که مؤسسه پزشکی تاسیس کرده بود خودش همراه با پزشکانی که به بیماران سر می‌زدند به بالین بیمار می‌رفت و در حین درمان برای آنها دعا هم می‌کرد. این تحقیقات نشان داد میزان بهبودی بیماران در این مرکز از مراکز دیگر بیشتر است.  

وی ادامه داد: دکتر عباس شیبانی که دوره‌ای نماینده مجلس بودند و الان بیمار هستند و خدا ایشان را شفا دهد نقل می‌کرد که من در بیمارستان بقیةالله طبابت می‌کردم و برخی بیماران به خاطر اینکه عنوان بیمارستان، بقیةالله است و این اسم تاثیر مثبت دارد به اینجا می‌آمدند و از همین عنوان تاثیر مثبت می‌گرفتند و این مسئله  امروز در قالب علم هم مورد تایید است و نه اینکه صرفا فرضیه باشد.

دعای مفید برای مراکز نظامی کشور

وی افزود: ضمن اینکه صحیفه از ابتدا تا انتها برای نیروهای درمان کشور مفید است برخی دعاها خواص ویژه برای آنها دارد و مؤثر در درمان هم هست یا دعای 27 صحیفه برای مراکز نظامی بسار خوب است چون مرتبط با امنیت کشور و ارائه راهکار در این زمینه است.

فؤادیان اضافه کرد: آقای احمدی‌فراز در مقوله دعا هم درسنامه دارد و هم از طریق دعا درمانی با گروه‌های مختلف از جمله بزهکاران مرتبط بوده است؛ البته این تذکر را بدهم که وقتی مثلا قرآن‌درمانی مطرح می‌شود برخی دنبال یکسری مقولات هستند که مثلا فلان سوره فلان بیماری را شفا بدهد ولی حرف ما چیز دیگری است ما می‌گوییم قرآن‌درمانی این است که محال است شما سوره حضرت یوسف را بخوانید و کینه برادر در دل داشته باشید و یا ماجرای قارون را بخوانید و هنوز محبت دنیا در دل داشته باشید.

عبرت سوره یوسف(ع) برای سختی‌های شعب

وی افزود: یعنی قرآن‌درمانی دنبال درمان بیماری‌های روحی و اخلاقی است و محال است ما ادعیه صحیفه را بخوانیم و بیماری‌های روحی و روانی ما کم نشود و مطمئنا کاهش بیماری‌‍‌های روحی و روانی باعث می‌شود تا بیماری‌های جسمی هم کاهش یابد. داستان حضرت یوسف(ع) در شعب ابی‌طالب(ع) بر پیامبر(ص) نازل شد تا افراد ببینند چقدر حضرت یوسف در هفت سال قحطی متحمل سختی شده تا بتوانند سختی شعب را تحمل کنند همچنین به پاداش این سختی هم امیدوار شوند.

فؤادیان بیان کرد: هیچ یک از ائمه دوران امامتی سخت‌تر از امام سجاد(ع) نداشت زیرا آغاز امامت ایشان با اسارت بوده و بنی امیه و بنی عباس جریانات حاکم هستند و امام در چنین شرایطی، سبب صدور این دعا شده است. آهنگ کلام امام سجاد(ع) دلها را از کنسرت‌های آن دوره مدینه جذب این دعا کرده است؛ وقتی ثروت ملاک برتری افراد بود ایشان تقوا را به تبعیت از قرآن ملاک قرار  دادند. 

فؤادیان تصریح کرد: امام سجاد (ع) جامعه رمیده‌ای را که مرجعیت اهل بیت در آن تعطیل بود دچار چنان تحولی کردند که ثمرات آن در دوره امام باقر(ع) و امام صادق(ع) دیده می‌شود. این در شرایطی است که امام، 20 نفر طرفدار نداشت، بنابراین بهترین کار، الگوبرداری از روش امام سجاد(ع) برای ساختن فضایی است که مردم به مرجعیت اهل بیت(ع) پی ببرند. این کتاب از کسی صادر شده که 34 سال امامت کرده‌اند و محصول اواخر عمر شریف ایشان است. 

کارکرد صحیفه در تربیت فرزند

استاد مباحث مهدویت حوزه علمیه بیان کرد: حسن محمودی، کتاب شیوه‌های جذاب‌سازی کلاس‌ها در حوزه مهدویت و نماز و  ... را نوشته و بنده از ایشان خواسته‌ام برای صحیفه سجادیه هم بنویسد. بنابراین برای کسانی که سر سفره صحیفه نیستند باید از موضوعات کاربردی شروع کنیم مثلا در دعای سوم، امام در مورد ملائکه بحث کرده و ما می‌توانیم آن را به عنوان موضوعی کاربردی مورد توجه قرار دهیم یا نگاه صحیفه در کارهایی که برای فرزندان انجام می‌دهیم تفاوت‌هایی با دیگر نگاهها و جذابیت خاص خود را دارد. 

راهکار امام سجاد(ع) بر سردوراهی‌های انتخاب

فؤادیان تصریح کرد: معمولا متدینین در دوراهی‌ها استخاره می‌کنند ولی امام سجاد در دعای 9 و 18 به این بحث پرداخته‌اند و فرموده‌اند به دنبال چیزی برو که باقی است و فانی را رها کن و این یک مکانیزم برای انتخاب در دواهی‌هاست یا راهکار دیگر امام برای رفع تحیر این است که کاری را انجام دهیم که مورد خوشامد خداوند است. یا دعای ششم صحیفه، 13 برنامه برای یک مسلمان تعریف کرده است و نوعی نظم‌دهی و برنامه‌ریزی برای زندگی یک انسان مسلمان است. در دعای 25 سوم هم، آرمان یک جوان مسلمان ترسیم شده است. 

انتهای پیام
captcha