آغاز تکاپوی استان‌ها برای اجرای رقابت‌های سراسری قرآن 1401
کد خبر: 4067528
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

آغاز تکاپوی استان‌ها برای اجرای رقابت‌های سراسری قرآن 1401

اعلام میزان ثبت‌نام ۲۴ هزار نفر در بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و زمان برگزاری مسابقات قرآن شهرستان‌های استان تهران، حاکی از آن است که به زودی این رقابت‌ها در مرحله شهرستانی در سراسر کشور برپا خواهد شد.

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، اولین هفته‌ تیرماه 1401 با انتشار خبر بستری حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور، فعال قرآنی، در بخش مراقبت‌های ویژه، ثبت‌نام ۲۴ هزار نفر در بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن، برگزاری آزمون یازدهمین دوره طرح مشکوة، زمان برگزاری مسابقات قرآن شهرستان‌های استان تهران، پخش فینال برنامه استعدادیابی «اسراء»، جزئیات ثبت‌نام در رشته قرائت تقلیدی مسابقات مشکات و ... همراه بود. 

آنچه که در بین سوژه‌های خبری بیشتر به آن پرداخته شد، احصای ویژگی‌های مدیران امور قرآنی و چگونگی ملزم کردن نهادهای قرآنی برای تبعیت از قوانین برای انتصاب این چنین مدیران بود. چکیده اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد در ذیل خواهد آمد؛

محمدرضا شهیدی‌پور در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

پیشکسوت قرآنی کشور و از مدرسان و داوران مسابقات بین‌المللی قرآن این روزها به دلیل وخامت حال در بستر بیماری قرار دارد و چشم به راه دعای خیر فعالان قرآنی است. او از چند سال پیش به دلیل ایجاد ضایعه ریوی در چندین مقطع تحت درمان قرار گرفته بود. پیگیری‌های درمانی در آن مقطع باعث کنترل بیماری شده بود.

از چند هفته گذشته بیماری این استاد پیشکسوت مجدد عود کرده و ضایعه، بافت‌های دیگری از ایشان را نیز درگیر کرده است. به دنبال این وضعیت، بلافاصله پرتودرمانی استاد آغاز شد. با انجام این مرحله از فرایند درمانی، حال استاد شهیدی‌پور رو به وخامت گذاشته و هم اینک در «آی سی یو» یکی از بیمارستان‌های شهر قم بستری است.

ایکنا برای سلامتی و صحت این استاد پیشکسوت قرآنی آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت دارد.

ایکنا

ثبت‌نام ۲۴ هزار نفر در بخش آوایی مسابقات سراسری قرآن

ثبت‌نام برای حضور در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آوایی شامل رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ پنج جزء قرآن، اذان، مدیحه‌سرایی و دعاخوانی ۳۱ خردادماه پایان یافت.

با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در این بخش که یک بار نیز تمدید شده بود (از ۲۵ تا ۳۱ خردادماه)، آمار ثبت‌نام در رشته‌های مختلف از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد، بر همین اساس در این دوره از مسابقات و در بخش آوایی ۲۴۰۲۷ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

براساس آماری که از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شده است رشته ترتیل با ثبت نام ۵۸۸۳ نفر بیشترین استقبال را در بین تمامی رشته‌های بخش آوایی به خود اختصاص داده است. همچنین رشته اذان با ثبت‌نام از ۱۵۸۰ نفر کمترین استقبال را در بین این رشته‌ها داشته است.

معیارها و شاخص‌های انتخاب مدیران قرآنی

برنامه افق رادیو قرآن در این هفته با حضور محمدحسین محمدزاده از اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به منظور بررسی معیارها و شاخص‌های انتخاب مدیران قرآنی به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

محمدزاده گفت: مدیران امور قرآنی به عنوان راهبران حوزه‌های تخصصی، تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی، آموزش تخصصی و پژوهش در قرآن کریم نقش‌آفرینی مهمی دارند، لذا ضروری است در رابطه با شرایط اختصاصی مدیران امور قرآنی شورای توسعه بر اساس وظایف ذاتی خود ورود داشته باشند.

همچنین طی این برنامه حدود 30 دقیقه‌ای به تنظیم پیش‌نویس آیین‌نامه انتصابات، ضمانت اجرایی مصوبات و ... تأکید شد.

کمک ۱۰ میلیاردی خیرین قرارگاه یاوران قرآنی شهید سلیمانی

تا امروز و به کمک ۲۰ کمیته این قرارگاه که از همه اقشار و صنوف در آن حضور دارند، ۱۰ میلیارد و ۵۵۱ میلیون تومان آورده در حوزه خدماتی و مالی برای محرومان انجام شد. قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با مشارکت و برنامه‌ریزی سازمان دارالقرآن کریم شکل گرفته است.

در مدت فعالیت‌های این قرارگاه شهید سلیمانی، مواردی همچون کمک به نیازمندان، رسیدگی به مناطق زلزله‌زده، کمک به افراد کم برخوردار منطقه سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان و همچنین در تهران، آزادی زندانیان غیرعمد، تهیه سبد‌های معیشتی، تهیه لوازم التحریر، کمک به بیماران صعب‌العلاج و تهیه دارو برای این قشر و همچنین تهیه جهیزیه به خانواده‌های کم‌برخوردار و بی‌سرپرست در دستور کار این قرارگاه قرار گرفت و به مرحله اجرا در آمد.

«نسیم رحمت» از رادیو قرآن می‌وزد

نسیم رحمت، عنوان برنامه صبحگاهی رادیویی قرآن است که حوالی ساعت ۶:۲۵ به مدت ۱۵ دقیقه به روی آنتن این شبکه رادیویی می‌رود.

این برنامه با محوریت بیان ترجمه و تفسیری روان و توضیحی مختصر از آیات و بیان احادیث و شرح آیه با آیات و پخش فرازهایی از تلاوت‌های متناسب با موضوع برنامه به نویسندگی علی حوری كامران و گویندگی محمدحسین نیكنام تقدیم شنوندگان و مخاطبان می‌شود.

دارالکتابه احیاگر خط نسخ و ثلث در ایران است

گردهمایی نسخ‌نویسان و ثلث‌نویسان ایران اسلامی نهم تیر در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س) به همت دارالکتابه قرآن کریم برگزار شد.

در این مراسم چهارده استاد ثلث‌نویس و نسخ‌نویس آثار ۱۶۰ هنرجوی خوشنویس شرکت‌کننده از سراسر ایران را داوری و بررسی کردند و نکات آموزشی را به آنها متذکر ‌شدند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله عبدالله‌زاده از اساتید و داوران این گردهمایی در رابطه با این رویداد گفت: بعد از دو سال و نیم وقفه از برگزاری این برنامه، دوستان جمع شدند که اتفاق خوبی است. هنرمندان یکدیگر را می‌بینند و الگو گرفته و اشکالات هم را برطرف می‌کنند و یک نوع مباحثه خطی دارند و تبادل اطلاعات رخ می‌دهد.

برگزاری آزمون یازدهمین دوره طرح مشکوة

آزمون یازدهمین دوره طرح حفظ تلفنی قرآن کریم (طرح مشکوة) ویژه نابینایان و توانیابان جسمی و حرکتی اواخر خردادماه، به صورت سراسری و تلفنی و با حضور 100 نفر برگزار شد. پیش‌بینی می‌شود دوره جدید این طرح در تیرماه آغاز شود.

طرح مشکوة به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از پاییز سال ۹۷ آغاز شده و در آن نابینایان و توانیابان جسمی و حرکتی سراسر کشور که از توانایی و استعداد حافظ قرآن شدن برخوردارند، حضور می‌یابند.

برگزاری دوره آموزشی توحید در مراتب رشد

سلسله جلسات در محضر قرآن کریم با عنوان دوره توحید در مراتب رشد ویژه مربیان، کادر اداری، فعالان فرهنگی، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و دانش‌آموزان پایه دهم به بالای مساجد برگزار  و این دوره با تدریس احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در روزهای شنبه از ساعت ۲۱:۳۰ برپا می‌شود.

علاقه‌مندان به منظور مشاهده جلسات می‌توانند از طریق لینک https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/rahbarenojavan اقدام کنند.

نشست تعامل و بررسی ظرفیت‌های مرکز امور قرآنی اوقاف و معاونت قرآن

ضرورت هم‌افزایی، تعامل دوسویه و بررسی ظرفیت‌های قرآنی با هدف اجرای بهتر برنامه‌ها، طرح‌ها و مسابقات قرآنی به منظور تبلیغ و ترویج هر چه بیشتر و بهتر فعالیت‌های قرآنی کشور و حرکت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مسیر هم‌افزایی با سایر نهادهای قرآنی کشور و ترویج اقدامات خلاقانه و نوآورانه در حوزه تبلیغ و ترویجِ فرهنگ قرآن و... از جمله مواردی بود که طی این نشست مطرح شد.

برگزاری هم‌اندیشی بانوان فعال قرآن

این نشست هشتم تیرماه با حضور ۴۰ نفر از اساتید و داور قرآن کریم به ‌منظور هم اندیشی پیرامون مسائل مختلف قرآنی حوزه بانوان به ویژه ایجاد هماهنگی، انسجام و ساماندهی در امور داوری قرآن کریم در بخش بانوان برگزار شد. از جمله موارد مطرح شده در این جلسه عبارتست از؛

  • گلایه از تشکیل دیرهنگام جلسه هم‌اندیشی رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف با بانوان فعال در حوزه قرآن کریم 
  • انتقاد از رعایت موارد شرعی و امنیت شرعی تلاوت بانوان در حضور داوران(آقا) در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن
  • بسیاری از بانوان حتی اگر مرجع تقلیدشان نیز اجازه دهد حاضر نیستند در فضایی که اساتید آقا حضور داشته باشند، حتی اگر برای ارزیابی باشد، تلاوت انجام دهند و این یکی از ضعف‌های بزرگ طرح ساماندهی بود
  • بازتاب فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف تنها مسابقات و برخی کلاس‌های آموزشی است و به نظر نمی‌رسد ۹۲ فعالیت قرآنی داشته باشد

یادآوری می‌شود، ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی، مجموعه‌ای متشکل از ۲۷ عضو حقوقی و حقیقی است که مسئولیت سیاستگذاری و سامان دهی مسابقات قرآنی در سطح کشور را برعهده دارد و دبیرخانه آن در سازمان اوقاف و امور خیریه مستقر است.

فرازی از همخوانی سوره شمس توسط اعضای کاروان نور

جمعی از قاریان بین‌المللی و از اعضای کاروان قرآنی نور حج تمتع ۱۴۰۱، با حضور در طبقه دوم بیت‌الله الحرام و مشرف به ناودان طلای خانه کعبه به اجرای همخوانی قطعه‌ای از تلاوت ماندگار سوره شمس استاد شحات پرداختند.

همخوانی در این اجرا از سوی امیرحسین رحمتی، علیرضا مکاری، یوسف جعفرزاده و مهدی کرمی انجام شده است.

18 تیر؛ اعلام نتایج آزمون مرحله اول طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن

مرحله اول هفدهمین دوره آزمون‌های طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال جاری در مراکز استان‌ها و در تهران به صورت متمرکز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

براساس اعلام سازمان دارالقرآن نتایج آزمون مرحله اول هفدهمین دوره آزمون‌های طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن هجدهم تیرماه ۱۴۰۱ قابل مشاهده خواهد بود.

شرکت‌کنندگان در مرحله اول می‌توانند در تاریخ اعلام شده با مراجعه به سایت تلاوت نسبت به وضعیت قبولی خود کسب اطلاع کنند.

اعلام اسامی برگزیدگان هفتمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان

اسامی برگزیدگان مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان اعلام شد. مرحله کشوری این مسابقات طی دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار شد که مرحله نهایی آن طی روزهای چهارم تا ششم تیرماه در رشته‌های قرائت، حفظ کل و حفظ ۱۰ جزء قرآن، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام در مشهد مقدس برگزار شد.

اعزام طلاب مدارس قرآنی خوزستان به اردوی فرهنگی

طلاب مدارس قرآنی استان خوزستان از ۷ تیر به منظور شرکت در اردوی فرهنگی و قرآنی به اردبیل اعزام شدند. مدت این دوره ۲۱ روز است.

پخش فینال برنامه استعدادیابی «اسراء»

پخش تلویزیونی مرحله فینال فصل یازدهم مسابقه استعدادیابی اسراء از ششم تیرماه و از طریق شبکه قرآن و معارف سیما آغاز می‌شود. ضبط دوره یازدهم مسابقه تلویزیونی اسراء که تنها مسابقه استعدادیابی رسانه ملی و کشور در حوزه قرآن کریم است، از دی‌ماه سال قبل آغاز شد. محل ضبط این فصل حسینیه امینی‌ها در استان قزوین بوده است.

در مرحله اول این مسابقه بیش از هزار نفر در سه رشته تقلید از سبک محمد صدیق منشاوی، مصطفی اسماعیل و عبدالباسط حضور داشتند که از بین آنها ۱۴۰ نفر به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند. در ادامه از بین ۱۴۰ قاری راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی ۳۹ نفر به انتخاب هیئت داوران به فینال دوره یازدهم مسابقه تلویزیونی اسراء راه یافتند. مسابقه تلویزیونی اسراء در دوره یازدهم با حضور سیدمحمدجواد حسینی، حامد ولیزاده و مهدی غلام‌نژاد داوری می‌شود.

در این مرحله ۱۵ قاری در رشته استاد منشاوی، ۱۵ قاری در رشته استاد مصطفی اسماعیل و ۹ قاری نیز در رشته استاد عبدالباسط حضور دارند. در فینال این مسابقات هر شرکت‌کننده حدود چهار دقیقه تلاوت خواهد داشت.

راه‌اندازی پویش قرائت یک صفحه از قرآن

پویش قرائت یک صفحه از قرآن کریم هدیه به پیشگاه پیامبر اعظم(ص)، حضرت زهرا(س) و ائمه بقیع علیهم السلام به همت شورای قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین، در فضای مجازی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند پس از قرائت یک صفحه از قرآن کریم نام خود همراه با شماره صفحه قرائت شده را تا دوشنبه ۶ تیرماه، ساعت ۱۸ به شماره ۳۰۰۰۹۷۵۰۰۰۹۰ پیامک و در این پویش مشارکت کنند.

کسانی که در این پویش شرکت کرده و شماره صفحه قرائت شده از قرآن کریم را به شماره مربوطه ارسال کنند، به نیابت آنها و والدینشان در مدینةالنبی(ص) زیارت انجام می‌شود.

راه‌اندازی مجمع قرآنیان استان لرستان

مجمع قرآنیان استان لرستان به منظور ارتقای سطح اساتید، قاریان، حافظان، و نخبگان قرآنی استان لرستان در تصمیم‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این حوزه، در اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی این استان تشکیل شد.

ایجاد زمینه هم‌اندیشی، اظهار نظر و اعلام مواضع صریح اساتید، نخبگان و چهره‌های موثر قرآنی استان در خصوص برنامه‌ها، سیاست‌ها و رویداد‌های قرآنی و حساسیت در برابر مسائل فرهنگی روز جامعه از اهداف این مجمع است.

رفت و برگشت دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن به معاونت پرورشی

با بازگشت مجدد دبیرخانه کمیسیون به معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، ایکنا طی یادداشتی به گذشت دو سال از زمان واگذاری دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن به شورای عالی آموزش و پرورش و تنها تشکیل چهار جلسه و بازگشت مجدد این دبیرخانه به معاونت پرورشی آموزش و پرورش پرداخت.

برگزاری محفل قرآنی با حضور قاریان ایران و عراق

هیئتی متشکل از فعالان، قاریان و حافظان شهر کرکوک کشور عراق به‌ منظور آشنایی با فعالیت‌های نهاد‌های قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری و استفاده از تجربیات شورای عالی قرآن، مرکز طبع و نشر قرآن کریم و کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، ششم تیرماه در محل این نهاد‌های قرآنی حاضر شدند.

این هیئت ابتدا در مرکز طبع و نشر قرآن حضور یافت و سیدعلی سرابی، قائم‌مقام مرکز، مرتضی توکلی، مدیر واحد تحقیق و حیدر کسمایی از اعضای شورای تحقیق مرکز طبع و نشر قرآن، توضیحاتی در مورد فعالیت‌ها و دستاورد‌های این مجموعه ارائه کردند.

در ادامه این برنامه، هیئت عراقی در محفل قرآنی به میزبانی شورای عالی قرآن حضور یافتند. در طلیعه این محفل، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن به معرفی مأموریت‌های شورا و کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم پرداخت.

سپس مهدی غلام‌نژاد، علی قاسم‌آبادی و سیدمحمد حسینی‌پور از قاریان ممتاز و بین‌المللی، همچنین محمد عبدالکریم محمد، محمدمهدی علاء‌الدین ساقی و گروه تواشیح از جمع میهمانان عراقی به اجرای برنامه پرداختند.

معرفی مؤسسه  کشوری مهد قرآن در برنامه زنده سیمای خانواده شبکه اول

برنامه زنده سیمای خانواده شبکه اول رسانه ملی با موضوع آموزش حفظ عمومی قرآن، با دعوت از سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه کشوری مهد قرآن همراه بود. وی ضمن معرفی فعالیت مؤسسه، بر ضرورت همراه کردن تربیت‌ فرزندان با آموزه‌های دینی و قرآنی و سیره اهل‌بیت(ع) تأکید کرد.

اعلام جزئیات ثبت‌نام در رشته قرائت تقلیدی مسابقات مشکات

مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم مشکات، به منظور ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور و فراهم آوردن زمینه‌ای جهت انس بیش از پیش با مصحف شریف و انسان‌ساز قرآن کریم و مفاهیم تعالی‌بخش و همچنین نشر و بسط فضای معنوی و عطرآگین قرآن در محیط جامعه برگزار می‌شود.
ثبت‌نام در چهارمین دوره مسابقات سراسری و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات از ۲۱ خرداد آغاز شده و تا ۱۹ تیرماه ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند در این دوره در چهار رشته حفظ کل، ترتیل و قرائت تقلیدی قرآن و اذان شرکت کنند.
مسابقات این دوره برای دو گروه سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال برگزار خواهد شد. مرحله مقدماتی و افتتاحیه این دوره از مسابقات قرآن مشکات نیز از ۲۷ تیرماه الی ۱۴ مردادماه در شهر کوهسار البرز با رمز یا علی در روز عید غدیر آغاز خواهد شد.

اعلام زمان برگزاری مسابقات قرآن شهرستان‌های استان تهران

اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران، برنامه زمانی مرحله شهرستانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در شهرستان‌های این استان را اعلام کرد.

بر همین اساس این مسابقات از روز شنبه یازدهم تیر در دو بخش بانوان و آقایان آغاز می‌شود و در دو نوبت تا روز ۲۳ این ماه ادامه خواهد داشت. (۱۱ تا ۱۵ تیر و ۲۰ تا ۲۳ تیرماه).

بر اساس این گزارش در بخش آقایان روزهای یازدهم و دوازدهم تیرماه مسابقات مناطق غرب، جنوب‌غرب و ناحیه سه به میزبانی آستان مقدس امامزاده معصوم(ع) واقع در خیابان قزوین تهران برگزار می‌شود.

همچنین روز سیزدهم تیرماه نیز مسابقات مناطق شهریار، شهرقدس و ملارد در آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) ملارد برگزار می‌شود. روز ۱۴ تیر نیز شاهد برگزاری رقابت شرکت‌کنندگان مناطق اسلامشهر، رباط‌کریم و بهارستان در آستان مقدس امامزاده عقیل(ع) اسلامشهر خواهیم بود.

پخش جشنواره ملی قرآنی «آرام جان» از شبکه قرآن

جشنواره ملی قرآنی «آرام جان» در تابستان ۱۴۰۱ با هدف ترویج فرهنگ و هنر قرآنی، معرفی استعدادها و تجلیل از اساتید و فعالان قرآنی از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.

»آرام جان» به تهیه‌کنندگی مسلم کوهی و با اجرای کاظم احمدزاده از ۱۰ تیرماه هر روز ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.

این برنامه به صورت میدانی با حضور اقشار مختلف مردم در اماکن عمومی شهرها از جمله مساجد، امامزادگان و بوستان‌ها شامل بخش‌های متنوع تلاوت قران کریم، گفت‌وگو با نمایندگان ولی فقیه و معرفی اساتید پیشکسوت، قاریان، حافظان و نخبگان قرآنی از استان‌های البرز، قزوین، زنجان، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، همدان، اصفهان، کردستان، مرکزی، قم، تهران، مازندران، سمنان، گلستان و خراسان رضوی خواهد بود

گاهی به آمار ثبت‌نام در بخش آوایی و نغماتی مسابقات سراسری قرآن

در گزارش تحلیلی کوتاه ایکنا با عنوان «استقبال گروه‌های مدیحه‌سرایی و مشارکت پائین استان‌های برتر» به میزان استقبال گروه‌های مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم پرداخته شد. طی روزهای گذشته با پایان یافتن فرصت ثبت‌نام بخش آوایی و نغماتی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن (شامل رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۵ جزء، اذان، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم) میزان مشارکت علاقه‌مندان به رقابت‌های قرآنی در این رویداد اعلام شد.

در این دوره از مسابقات در دو بخش آوایی و نغماتی مجموعاً ۲۴۰۲۷ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. در رشته قرائت تحقیق ۲۵۱۹ نفر ثبت‌نام کرده‌اند، همچنین در رشته‌های ترتیل ۵۸۸۳ نفر، حفظ کل قرآن کریم ۱۷۱۰ نفر، حفظ ۲۰ جزء ۲۰۳۴ نفر، حفظ ۱۰ جزء ۳۵۳۲ نفر، حفظ پنج جزء ۴۴۳۸ نفر، رشته اذان ۱۵۸۰ نفر و رشته دعاخوانی نیز ۲۲۶۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

۶۸ گروه مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن ثبت‌نام کرده‌اند، در حالی که هشت استان هیچ نماینده‌ای در این رشته ندارند و استان‌هایی که نمایندگانشان در دو دوره اخیر رتبه برتر را کسب کرده‌اند، استقبال اندکی از این رشته داشته‌اند.

اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله کشوری مسابقات قرآن بسیج

دارالقرآن بسیج اسامی راه‌یافتگان به مرحله کشوری بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج را اعلام کرد که بر اساس آن ۲۰۰ در رشته‌ها و بخش‌های مختلف این رویداد به مرحله نهایی راه یافته‌اند. مرحله کشوری این مسابقات روزهای ۲۱ تا ۲۳ تیرماه به صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود.  

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha