طراحی جایزه‌ای برای تجلیل از بانوان به نام مریم کاظم‌زاده + صوت و فیلم
کد خبر: 4068095
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
وزیر ارشاد خبر داد:

طراحی جایزه‌ای برای تجلیل از بانوان به نام مریم کاظم‌زاده + صوت و فیلم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین بزرگداشت مریم کاظم‌زاده روزنامه‌نگار و عکاس دفاع مقدس از طراحی جایزه‌ای ملی برای تحلیل از بانوان به نام این بانو خبر داد.

جایزه‌ای ملی برای تجلیل از بانوان به نام مریم کاظم‌زاده طراحی شده است + صوت و فیلمبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین بزرگداشت مریم کاظم‌زاده، روزنامه‌نگار و عکاس دفاع مقدس، 11 تیرماه در باغ زیبا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بیان کرد: جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام انقلابی بیانیه روشن و پاسخ‌های صریحی به مسائل و چالش‌های مهم حوزه حکمرانی دارد. در 200 سال پیش که تجدد وارد جهان اسلام شد، صدر مسائلی که پدید آمد تعریف جایگاه زن در جامعه بود و این چالش 200 ساله در دنیای اسلام است که پاسخ‌های مختلفی در همه دنیای اسلام به این چالش داده شده است.

وی ادامه داد: توقع این بود که انقلاب اسلامی به عنوان یک نظام دینی مدعی اداره جامعه به این مسئله مهم هم بتواند پاسخ معتبری ارائه دهد. نگاه انقلاب اسلامی به حضور زن در کنشگری‌های اجتماعی چیست و چه نگاهی را باید دنبال کند؟ این مسئله مانند بسیاری از مسائل دیگر در اندیشه امام راحل(ره) پاسخ روشنی دارد.

اسماعیلی اضافه کرد: امام حضور زنان را در جامعه به عنوان یک عنصر سازنده در کنارها نقش‌های اصلی و با اولویت همسری و مادری ضروری می‌دانستند. طبیعی است که امروز در چهل و چهارمین سال حیات نظام جمهوری اسلامی وقتی به کارنامه انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم باید بتوانیم زنان متعددی را به عنوان مصداق این تفکر و تبلور این اندیشه معرفی کنیم. مرحوم مریم کاظم‌زاده یکی از مصادیق این اندیشه امام راحل (ره) و رهبری است.

کد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: مریم کاظم‌زاده ضمن ایفای نقش مادری و همسری در طول دفاع مقدس، دوشادوش رزمندگان اسلام تصویرگر جهاد بزرگ مردم ایران بود. تهاجم همه جانبه فرهنگی تلاش می‌کند تا نقاط افتخارآمیز دیده نشود و الگوهای بدلی را معرفی می‌کند. وقتی در رابطه با یک زن شایسته ایرانی صحبت می‌شود، به جای اینکه مریم کاظم‌زاده به عنوان نقطه عطف و برجسته معرفی شود عناصر بدلی و مخالف فرهنگی اسلامی و ایرانی معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: این جنگ روایت و جهاد تبیین است که رهبری از ما توقع دارد. در جهاد تبیین و جنگ روایت ما باید بتوانیم با کارهای پیش‌برنده نقاط عطف تاریخی را در مقابل همه روایت کنیم. این جلسه و جلسات نظیر آن در معرفی الگوهایی نظیر خانم کاظم‌زاده است.

اسماعیلی با بیان اینکه ما نیازمند معرفی این بانوی بزرگ به عنوان الگو و نمونه هستیم، ادامه داد: در معاونت مطبوعاتی تنها به برگزاری این مراسم اکتفا نکردند و این موضوع را به عنوان یک اتفاق جریان‌ساز دنبال می‌کنند و جایزه ملی‌ای را به نام مریم کاظم‌زاده طراحی کردند تا محملی برای تجلیل از بانوان ارجمند و شایسته ایران‌زمین باشد.

الگوهایی برای حرکت رسانه‌ای کشور

فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: تجلیل از یک همکار روزنامه‌نگار وظیفه ماست. مریم کاظم‌زاده به عنوان شخصیت ممتاز و اختصاصی از یک زن در عرصه روزنامه‌نگاری تجلی پیدا کرد. ایشان در بسیاری از اماکن حضور داشتند که هیچ خبرنگاری حضور نداشت و این یکی از ویژگی‌های روزنامه‌نگار در دوران انقلاب اسلامی است که زن و مرد در تجلی این گفتمان تلاش کردند.

وی ادامه داد: خانم کاظم‌زاده به جهت شهود و شهادتی که در این عرصه کرد، به عنوان شاهد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش ویژه‌ای دارد؛ چنین فردی را باید بیشتر بشناسیم و تلاش کنیم که چنین الگوهایی را برای حرکت رسانه‌ای کشور ایجاد کنیم.

معاون امور مطبوعاتی اضافه کرد: دیروز خانم سبا بابایی از مادران شهید و همکاران مطبوعاتی فوت کردند که از دیگر بانوان چهره‌های متجلی و استثنایی مادران شهید هستند که باید معرفی شوند. 

تعریف کنشگری حوزه اجتماعی زنان

فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با خوانش متنی از صفحه مجازی مریم کاظم‌زاده گفت: کاظم‌زاده زنی است که با رشادت‌ها و مقاومت‌ها، لطافت‌ها و احساس‌های زنانه‌اش وارد عرصه اجتماعی می‌شود و این عرصه‌ها را فتح می‌کند و نکات جدید را برای انقلاب اسلامی به بار می‌آورد. 

وی ادامه داد: ممکن است عزیزان و بزرگواران دیگری باشند که لازم است تا قبل از اینکه آنها را از دست دهیم دور هم جمع شویم و روایت‌های آن‌ها را بشنویم، درباره آن‌ها گفت‌وگو کنیم و مسیر آن‌ها را به عنوان مسیر و حرکت گفتمان حوزه زنان در گفتمان انقلاب اسلامی قرار دهیم.

قاسم‌پور افزود: این جلسه علاوه بر اینکه یادبودی برای خانم کاظم‌زاده است، یک حرکت عمده دیگری را باید رقم بزند که وزارت ارشاد به این مهم اهتمام داشته و طراحی جایزه مریم کاظم‌زاده این مسئله را مورد توجه قرار داده است. مسئله ما تعریف کنشگری حوزه اجتماعی زنان است که متأسفانه این کنشگری آن‌طور که باید و شاید برای دختران جوان و نوجوانمان تعبیر و تفسیر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه زنان اصلاً با تجلی خانم کاظم‌زاده و امثالهم در تضاد نیست، ادامه داد: این تجلی اصل گفتمان انقلاب اسلامی در موضوع زنان است. جهان به دنبال شنیدن این صدا است که اثربخشی عمیق اجتماعی دارند اما تفاوت اصلی میان زن و مرد را به رسمیت می‌شناسند و اختلاط را کنار می‌گذارند و عفیفانه وارد عرصه‌های اجتماعی می‌شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امثال خانم مریم کاظم‌زاده باید روایتگری شوند، امثال ایشان در تاریخ انقلاب اسلامی کم نیستند؛ ما در رابطه با آن‌ها کم گفتیم. هیچ وقت گفت‌وگویی مبنی بر اینکه زنان می‌توانند کنشگر و حلال مسائل اجتماعی باشند، نکردیم.

وی ادامه داد: الگوی سوم زن 44 سال است که متجلی شده ولی ما در غفلت نتوانستیم این الگو را معرفی کنیم. امروز این الگوی غریبانه بین دختران و زنان جامعه شناخته شده نیست. اگر از همه ما بپرسند که چند زن الگو و طراز را می‌شناسیم و می‌توانیم به جامعه معرفی کنیم، حتماً دچار لکنت زبان می‌شنویم زیرا نتوانستیم آن‌ها را معرفی کنیم. امیدوارم این حرکت آغازی برای معرفی الگوهای متجلی شده سوم انقلاب اسلامی باشد که به دور از دو سوی تحجر و غرب‌گرایی زن را به میانه میدان می‌آورد.

کاظم‌زاده برای همه الگو بود

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در این مراسم بیان کرد: من با شهید اصغر وصالی نزدیک به سه سال در یک بند بودیم. اصغر از همان موقع معلوم بود که آدم استثنایی هست زیرا نکته‌سنج، فداکار و شجاع بود. من از اصغر شنیده بودم که وصلتی با خانم کاظم‌زاده داشتند.

وی ادامه داد: خانم کاظم‌زاده با آن فتوایی که از حضرت امام(ره) گرفته بودند کارشان را آغاز کرده بودند. ایشان کار خبرنگاری را با حفظ مبانی دینی و شرعی به هم آمیخته بودند. ایشان برای همه الگو بودند و کارشان تنها در روزنامه کیهان منحصر نمی‌شد.

شریعتمداری اضافه کرد: همواره عقربه قطب‌نمای خانم کاظم‌زاده به سمت حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بود و همه امور را از این زاویه می‌سنجیدند که این خیلی ارزشمند بود. همانطور که اشاره شد نیاز به معرفی الگوها هستیم. الگوهای ما وقتی مطرح می‌شوند جداً پرطرفدار هستند و الگوهای اسلام ناب محمدی همین افراد هستند.

کاظم‌زاده نشان داد که خبرنگار جنگی یعنی چه

عباس فروتن از آشناهای مرحوم مریم کاظم‌زاده در این مراسم یادبود بیان کرد: مرحوم کاظم‌زاده نشان دادند که خبرنگار جنگی یعنی چه. کاظم‌زاده درست مانند یک رزمنده در خط مقدم حضور پیدا می‌کند و در مکان‌هایی می‌رود که هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و حتی اسیر شود.

اولین زن خبرنگار در دوران دفاع مقدس

مرتضی کاظم‌زاده، برادر مریم کاظم‌زاده ضمن بیان خاطرات و بخشی از زندگی‌نامه مرحوم مریم کاظم‌زاده گفت: مریم الفبای مجاهدت و مبارزه را از مرحوم دایی‌اش صدرالدین حائری یاد گرفت. او به امام(ره) نامه نوشت که آیا خانم‌ها هم می‌توانند خبرنگار باشند که امام پاسخ دادند «اصل موضوع اشکال ندارد مگر به حفظ حجاب».

وی ادامه داد: مریم اولین زن خبرنگار در دوران دفاع مقدس بود که بعد از شهادت شهید اصغر وصالی دوباره به جبهه بازگشت. او ۲۰ سال در روزنامه کیهان قلم زد. یک سال پیش از بیماری‌اش صفحه‌ای را در فضای مجازی باز کرد و خاطرات و یادداشت‌های خود را در آنجا منتشر می‌کرد.

در انتهای این مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خانواده مریم کاظم‌زاده تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha