سبک زندگی نیازمند مطالعات میان‌رشته‌ای است
کد خبر: 4068120
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

سبک زندگی نیازمند مطالعات میان‌رشته‌ای است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، از چاپ جلد 35 فرهنگنامه سبک زندگی اسلامی خبرداد و گفت: سبک زندگی نیازمند مطالعات میان‌رشته‌ای است و صرفا با بیان روایات نمی‌توان آن را تولید کرد.

عیسی عیسی زادهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 11 تیرماه در نشست علمی «نقد کتاب پوشش براساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)»، با اشاره به فلسفه نوشتن این کتاب، گفت: سالی که مقام معظم رهبری به خراسان شمالی تشریف برده بودند، بحث صبر را مطرح کردند و در کنار آن نقبی هم به مسائل سبک زندگی زدند و تأکید بر این داشتند که پژوهشگران باید سبک زندگی اسلامی را از منابع دینی استخراج کنند که ما هم در این راستا، گروهی تشکیل دادیم و پیشینه بحث مورد توجه قرار گفت.

وی ادامه داد: در سال 1393، این کار شروع و به شورایی 12 نفره که نمایندگان نهادهای مختلف پژوهشی و به خصوص سیره‌پژوهی حضور داشتند واگذار شد. در شورا، پیشنهادات مختلفی ارائه و آئین‌نامه نوشته و طرح تفصیلی آن ارائه شد و آقایان گفتند که یک نمونه را به شورای پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارجاع دهیم تا کارشناسان متعددی که در آنجا حضور دارند، نظراتشان را ارائه دهند و در آنجا دفاع شود.

حجت‌الاسلام عیسی‌زاده اظهار کرد: ما آئین‌نامه کار را به همراه یک نمونه به این شورا ارائه دادیم و بنده هم در این جلسه حضور یافتم و از طرح دفاع کردم. یکی از پیشنهاداتی که شد، این بود که ما بتوانیم بر مبنای آیات و روایات، سبک زندگی قوی و خوبی را استخراج کنیم؛ بنابراین بنای ما این بود که روایات پراکنده در منابع مختلف در مورد سبک زندگی را جمع‌آوری کرده و در مرحله بعد، آن را در اختیار یک محقق اندیشمند و متخصص تحلیل‌گر قرار دهیم.

وی تصریح کرد: این کار در قالب فرهنگنامه سبک زندگی 500 صفحه‌ای دسته‌بندی و مداخل به تصویب رسید. ابتدا بنا بود کار فقط قرآنی باشد ولی بعدا روایات هم به مجموعه اضافه شد. دفتر تبلیغات در آن مقطع، نمایشگاهی را در محضر آقا برگزار کردند و ایشان دست روی این کار گذاشتند و فرمودند که در عرصه سبک زندگی چنین کارهایی لازم است که هم مختصر است وهم آیات و روایات را در ساختار زیبا و مختصر آورده است. بعد هم فرمودند که اینها را در اختیار عموم مردم قرار دهید.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در پاسخ به برخی نقدها، افزود: بنای ما تحلیل و نگاه جامع اجتهادی نبوده است وگرنه منکر تحلیل اجتهادی و ارائه الگو نیستیم، ضمن اینکه افرادی که دنبال نگاه‌های تحلیلی باشند می‌توانند به تحقیقات عمیق‌تر رجوع کنند. 

چاپ 35 جلد از فرهنگنامه سبک زندگی

وی بیان کرد: تاکنون 35 جلد از فرهنگنامه سبک زندگی چاپ شده و 15 تا 16 جلد دیگر هم در دست تألیف و چاپ قرار دارد. پنج جلد اول که چاپ شد آن را برای رفع نواقص به استادان حوزه و دانشگاه ارائه کردیم و نکاتی از سوی آن‌ها ارائه شد؛ از جمله، این پیشنهاد که استادان فرمودند شایسته است در مقدمه درباره گستره و تعریف سبک زندگی و اهمیت آن توضیحاتی ارائه شود تا فرد با آمادگی ذهنی وارد متن شود.

رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: خوردن، آشامیدن، مهمانی رفتن و کسب و کار و سفرکردن، شیوه عبادت، نحوه تعامل با سایر افراد جامعه اعم از مؤمنان و منافقان و اهل کتاب، جوانان و سالمندان، نیازمندان، بیماران، مصیبت‌دیدگان و... از جمله موضوعاتی است که در این مجموعه کتب به آن پرداخته شده است.

سبک زندگی نیازمند مطالعات میان‌رشته‌ای است 

وی اضافه کرد: بنده اعتقاد دارم در سبک زندگی فقط متخصصان علوم اسلامی نمی‌توانند با توصیه مشکلات را حل کنند بلکه باید مردم‌شناسان و جامعه‌شناسان وارد این مقوله شوند و با همکاری میان رشته‌ای و متخصصان علوم مختلف، راهکارهای مؤثری تولید شود. ما در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم میزی با عنوان سبک زندگی داریم که مأاموریت آن مطالعات بین‌رشته‌ای در این عرصه است تا کتب نوشته شده مبنایی برای طراحی الگو و مدل برای سبک زندگی باشد.

حجت‌الاسلام عیسی‌زاده اظهار کرد: الان برخی مراکز سبک زندگی هم که از قبل فعالیت داشته‌اند عمدتا در کارهای خود تغییر جهت داده‌اند تا خروجی‌های آنان به نحوی باشد که بتواند برای جامعه مفید باشد زیرا تنها روایات نمی‌تواند مشکل را برطرف کند، البته یکی از کمیته‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اقداماتی در این عرصه انجام داده است.

وی تصریح کرد: طراحی در زمینه سبک زندگی اسلامی باید به جزئیات عرصه‌های مختلف پوشش، خوراک و سلوک و روابط اجتماعی و ذائقه مردم وارد شود و اندیشمندان علوم اجتماعی و دینی با همکاری همدیگر الگوهایی طراحی کنند تا ضمن جذابیت بتواند اهداف سبک زندگی اسلامی را هم محقق کند وگرنه صرف روایت نمی‌تواند تجویز ایجاد کند. 

انتهای پیام
captcha