عرفه؛ روزی برای استجابت دعا و بخشش گناهان
کد خبر: 4069477
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲

عرفه؛ روزی برای استجابت دعا و بخشش گناهان

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در روایات آمده که عرفه روزی برای استجابت دعا و بخشش گناهان است، گفت: فردی که دوست دارد گناهانش مستجاب شود باید غذای روح خود را تأمین کند. غذای روح دعاست و دعای عرفه نیز یکی از مهم‌ترین غذاهای روح انسان است.

روز عرفهحجت‌الاسلام غلامرضا بابایی اصل، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید زمانی که بندگان از تو درباره من سؤال کنند بگو من نزدیکم و دعاکننده هر زمان که مرا بخواند من نزدیکم، پس آنان باید مرا بپذیرند و ایمان بیاورند که از این کلام الهی می‌توانیم مفهوم دعا و اینکه درخواست از خداوند متعال به چه معنی است را دریابیم.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) در حدیث شریفی می‌فرماید که دعا و نیایش صلاح مؤمنان است، گفت: امام حسین(ع) پناهی را جز خداوند متعال نمی‌دید، زمانیکه به مکه رسید و احرام بست، وقتی به صحرای عرفات رسید یعنی جایی که حجاج باید از ظهر تا غروب بایستند تا حج‌شان مورد قبول درگاه الهی واقع شود، دعای عظیم و شریف روز عرفه را قرائت کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در روایات آمده که عرفه روزی برای استجابت دعا و بخشش گناهان است، ادامه داد: تاریخ دقیق روز عرفه شب عید قربان می‌شود یعنی روزی که امام حسین(ع) در صحرای عرفات وقوف کرده و دعای عرفه را قرائت کردند که ۹ ذی‌الحجه است.

وی با بیان اینکه روز عرفه عید نیست اما از عید نیز کمتر نمی باشد و دعا و‌ نماز در این روز ثواب بسیاری دارد، ابراز کرد: آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان می‌کند که اعتکاف در روز عرفه سنت حسنه‌ای در تاریخ بود که به خوبی اجرا نمی‌شد اما با پیروزی انقلاب اسلامی در مساجد محل، حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران مراسم اعتکاف به خوبی برگزار می‌شود.

بابایی ضمن تأکید بر لزوم احیای گفتمان حسینی در جامعه افزود: ۱۳۴۰ سال پیش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا با یاران ۷۲ تن شهید شدند اما هر سال مراسم پیاده روی در کربلا تکرار می‌شود و این امر در زمان ما گسترش یافته و مردم تلاش می‌کنند تا با حضور در مراسم پیاده‌روی، گفتمان حسینی را پر رنگ‌تر کنند.

وی با اشاره به اینکه مراجع عظام تقلید تأکید دارند که دعای عرفه بزرگ‌ترین دعا برای کسانی است که اعتکاف می‌کنند، یادآور شد: دعا به معنای درخواست الهی است، کسی که دوست دارد گناهانش مستجاب شود باید غذای روح خود را تأمین کند و غذای روح نیز دعاست و دعای عرفه نیز مهم‌ترین غذای روح انسان است.

گفت‌وگو از الهام حلاجیان

انتهای پیام
captcha