راه‌اندازی موزه تخصصی نسخ خطی در مسجد جامع زنجان
کد خبر: 4075613
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵

راه‌اندازی موزه تخصصی نسخ خطی در مسجد جامع زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: بیش از ۶ جلد نسخه خطی در مسجد تاریخی زنجان گردآوری‌شده که به‌ زودی با تشکیل موزه و کتابخانه تخصصی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

موزه تخصصی نسخ خطی

به گزارش ایکنا از زنجان و به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سعید صفوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اظهار کرد: در مسجد تاریخی جامع زنجان معروف به مسجد سیدلر، گنجینه‌های متعددی از جمله قرآن‌های چاپی، مخزن مخطوطات، کتاب‌های نفیس و منابع ویژه است که به‌ زودی کتابخانه و موزه آن در زیرزمین این مسجد تاریخی تشکیل و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

وی افزود: مسجد تاریخی جامع زنجان با کاربری موزه نسخ خطی بیش‌ از پیش قسمتی از مجموعه گردشگری مذهبی زنجان خواهد شد؛ کتب خطی و اسناد مکتوب تاریخی فرهنگ و تمدن تثبیت‌ شده با اثرگذاری مستقیم بر نسل‌ها و تجربه‌پذیری آن‌ها، از گذشتگان و آینده‌ای روشن برای نسل‌های آتی ترسیم می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ادامه داد: مردم استان زنجان برای جلوگیری از تخریب آثار قدیمی که در اختیار دارند، می‌توانند برای حفظ این آثار قدیمی، آن‌ها را به این موزه اهدا کنند.

این مسئول درباره بهترین و مطلوب‌ترین شیوه برای نگه‌داری نسخه‌های خطی، خاطرنشان کرد: موزه‌ها و کتابخانه‌ها باید بخش‌های مستقلی داشته باشند که این نسخ در آنجا جمع‌آوری، طبقه‌بندی و مرمت شوند و باید در جلسه‌ای با حضور هیئت‌ امنای مسجد، اوقاف و پیمانکار پروژه در مورد ادامه و اتمام سریع پروژه مخزن و افتتاح سریع‌تر این بخش جلسه‌ای تشکیل شود و اقدامات سریع‌تر انجام شوند.

انتهای پیام
captcha