فسادستیزی نیاز به مشارکت آحاد مردم دارد
کد خبر: 4076143
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰

فسادستیزی نیاز به مشارکت آحاد مردم دارد

نماینده ولی فقيه در استان و امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه هدف اصلی امام حسین(ع) از قیام این است که جامعه در مقابل هر نوع فساد در جامعه حساس باشد، گفت: فساد ستیزی نیاز به مشارکت همه مردم دارد.

حجت الاسلام حبیب الله شعبانی امام‌جمعه همدانبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام حبیب‌الله  شعبانی موثقی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان همدان، امروز ۱۴ مردادماه، در خطبه‌های سیاسی عبادی نماز جمعه همدان با بیان اینکه برای حرکت در مسیر اباعبدالله(ع) تقوای الهی لازمه اصلی است، اظهار کرد: گرچه امام حسین(ع) برای مبارزه با ظلم تنها بود اما حاضر نشد با ظالم زمانش کنار بیاید و این نشان می‌دهد هرکس هم قدم با حسین بن علی(ع) است نمی‌تواند زیر سلطه ظلم و ستم باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر حسین بن علی(ع) با یزید بیعت می‌کرد، ظلم در تاریخ به رسمیت شناخته می‌شد افزود: در مکتب امام حسین هر کس حسینی فکر می‌کند، نمی‌تواند ظلم و ستم را به رسمیت بشناسد.

شعبانی اظهار کرد: هدف از قیام حسین(ع) دست یافتن به قدرت نیست، بلکه اهداف انبیاء و مبارزه با فساد در جامعه است.

وی ادامه داد: حرکت انبیاء و حسین بن علی(ع) یک حرکت اصلاح‌گرایانه و تقابل با ظلم است تا معروف‌ها را در جامعه زنده و با منکرها تقابل کند چراکه اگر با فساد مقابله نشود، جامعه بستر رشد مجرم‌ها خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: یک مفسد اقتصادی زمانی در جامعه رشد می‌کند که مردم سکوت پیشه کنند. زمانی جرم اجتماعی توسعه پیدا می‌کند که مردم نسبت به‌ آن‌ ساکت هستند و زمانی لاابالی‌گری در جامعه رونق می‌یابد که برای مردم مهم نباشد.

وی با تاکید بر اینکه سکوت مردم، خواص و افرادی که می‌توانند در مقابل فساد بایستند، به توسعه فساد در جامعه کمک می‌کند، اظهار کرد: هدف از قیام امام حسین(ع) این است که جامعه در مقابل هر نوع فساد در جامعه حساس باشد، حال این فساد اقتصادی باشد و یا فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی باشد یا کم کاری، تنبلی یا فساد در مسئولان، بازار و یا مردم.جامعه نباید در مقابل فساد حساسیت خود را از دست دهد.

شعبانی با بیان اینکه پیامبر(ص) فرموده که اگر جامعه امر به معروف نکند، از برکات الهی محروم می‌شود، افزود:عدالت یکی از برکات الهی است و وقتی در جامعه رخ می‌دهد که امر به معروف باشد. اگر در جامعه آسیب اجتماعی، طلاق، اعتیاد، فساد و لاابالی‌گری است یعنی برکت الهی در جامعه نیست.
وی ادامه داد:حتی وجود گرانی هم به معنای عدم وجود برکت الهی در جامعه است چرا که گرانی مورد تأکید نیست و در روایات آمده که موجب قساوت قلب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان گفت:همچنین اگر امر به معروف نباشد، بصیرت جامعه از بین می‌رود، درک حقایق و واقعیت‌ها از بین می‌رود و جامعه تبدیل به یک جامعه فریب‌خورده خواهد شد.بنابراین لازم است برای نفی فساد همه باهم اقدام کنند و امام به تنهایی نمی‌تواند آیت کار را انجام دهد.

شعبانی با اشاره به اینکه باید مردم انبیا را در تحقق اهدافشان همراهی میکردند، افزود: اگر در جامعه انسان‌های ظالم، مفسد اقتصادی و رانت‌خواران قوی شدند چون ما انصاف را رعایت نکردیم، دین خدا را یاری نکردیم، امر به معروف نکردیم و در مقابل فساد حساسیت به خرج ندادیم.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم خداوند میفرماید اگر خدا توسط مردم فساد برخی را از بین نبرد،  فساد عالم را در بر می‌گیرد.تاکید کرد: برخی از مردم انتظار دارند همه فسادها را ستاد امر به معروف به تنهایی حل کند اما این اتفاق شدنی نیست، چراکه فساد در زمین محصول بی‌توجهی مردم است.

نماینده ولی فقيه در استان با تاکید بر اینکه مردم یک جامعه بر ضمه امام حق هدایت دارند، افزود: امام حسین(ع) به لشکری که برای به شهادت رساندن او آمده بودند، فرمودند شما بر گردن من حقی دارید، صبر کنید تا این حق را ادا کنم اما آنها بدون توجه به این‌ موضوع امام را به شهادت رساندند.

انتهای پیام
captcha