رنج اسارت و روحیه‌ای که رنگ نباخت
کد خبر: 4078410
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۹

رنج اسارت و روحیه‌ای که رنگ نباخت

حمید حسنوند، آزاده لرستانی با بیان اینکه آزادگان غالباً شکنجه جسمی را بیان می‌کنند و این در حالی است که شکنجه روحی سخت‌تر از جسمی بود، اظهار کرد: دوران اسارت را تکلیف و امتحان الهی می‌دانستیم و براساس تکلیف رنج اسارت را تحمل می‌کردیم.

آزادگانحمید حسنوند، آزاده ۵۸ ساله لرستانی اهل روستای سرآستان خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس و در عملیات رمضان به اسارت نیروهای بعثی عراقی درآمدم و مدت ۹۸ ماه در زندان‌های عراق بودم، گفت: در عراق از اول تا پایان جنگ ۲۳ اردوگاه وجود داشت که اسرا به‌طور متناوب در این اردوگاه‌ها اسیر بودند و سخت‌ترین اردوگاه عراق ابوغریب در بغداد بود که زندانی‌های خاص و زندانی‌های سیاسی عراقی نیز در آنجا نگهداری می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه بعثی‌ها از انواع شکنجه‌های روحی و جسمی، از فلک کردن تا اعدام در زندان‌های اسرای جنگی استفاده می‌کردند، ادامه داد: بسیاری از آزادگان غالباً شکنجه‌های جسمی را بیان می‌کنند و این در حالی است که شکنجه‌های روحی به مراتب از شکنجه‌های جسمی سخت‌تر بود، چراکه آثار شکنجه‌های روحی تا مدت‌ها و بعضاً هنوز هم وجود دارد اما آثار شکنجه جسمی بعد از چند روز از بین می‌رفت.

این آزاده لرستانی با اشاره به اینکه در بازه زمانی سال ۶۳ تا ۶۶ در اردوگاه موصل یک بودم که در این مدت چهار سال، حاج آقا ابوترابی که رهبر و دلسوز اسرا بود نیز در این اردوگاه حضور داشت، یادآور شد: صلیب سرخ هر دو ماه یک‌بار به اردوگاه سر می‌زد و در یکی از بازدیدها از حاج‌آقا ابوترابی پرسید من ۳۰ سال مأمور صلیب سرخ بوده و از همه زندان‌های کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی بازدید کرده‌ام اما در زندان‌ اسرای ایرانی شرایطی خاص وجود دارد.

وی در ادامه گفت: مأمور صلیب سرخ از ابوترابی پرسید در طول بازدیدهایی که از زندان‌های مختلف داشتم و هرگاه که به زندان‌ها رفته‌ام زندانیان نسبت به سری قبل از لحاظ روحی در وضعیتی بدتر بودند اما در اردوگاه اسرای ایرانی هر سری نسبت به سری قبل روحیه اسرا شادتر و بشاش‌تر می‌شوند، دلیل آن چیست؟.

حسنوند افزود: حجت‌الاسلام ابوترابی در پاسخ به سؤال مأمور صلیب سرخ گفت: ما صاحب دین و مکتب هستیم و از امامانمان پیروی می‌کنیم و این روحیه شاد اسرای ایرانی ریشه در مکتب و مسائل دینی دارد. ما اسارت را امتحان می‌دانیم و بر این اعتقادیم که باید از امتحان سربلند بیرون بیاییم پس براساس تکلیف، سختی‌های اسارت را تحمل می‌کنیم و بر این اساس است که روحیه اسرای ایرانی هر روز بهتر از روزهای گذشته است.

این آزاده لرستانی با اشاره به اینکه مجموعه آزادگان لرستان مشکلات واضح و مشخص دارند، تصریح کرد: با آنکه قوانین در خصوص آزادگان در حد قابل قبول وجود دارد، اما برای این قوانین ضمانت اجرایی وجود ندارد و قوانین مربوط به آزادگان به‌طور کامل اجرا نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه آزادگان امروز در حوزه اشتغال فرزندان، مسکن، مسائل رفاهی و درمانی مشکل دارند، گفت: امروزه بسیاری از آزادگان به خاطر مشکلات متعدد دچار آسیب شده‌اند و این در حالی است که آزادگان از حیث تسهیلات فرزندان و همسران و... نیز با مشکلاتی جدی مواجه هستند.

حسنوند با بیان اینکه آزادگان در بحث درمان و بیمه تکمیلی، مسکن، حداقل رفاهیات و... مشکلاتی دارند، اضافه کرد: دولت‌های گذشته فعالیت‌هایی در خصوص حل مشکلات آزادگان داشتند، اما این اقدامات کفاف حل مشکلات آزادگان را نمی‌دهد و توقع جامعه آزادگان اجرای قوانین مصوب در خصوص آزادگان است.

این آزاده لرستانی بیان کرد: قوانین مربوط به آزادگان در عمل باید اجرا شود و مشکلات به‌گونه‌ای پیگیری شود که در عمل همه نتیجه آن را ببینند، گاهی مدیران گزارش عملکرد می‌دهند اما در عمل مشکلات آزادگان هنوز سر جای خود باقی است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
الهاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۷ - ۰۸:۴۹
0
0
عالی بود
captcha