رزمندگان در اسارت هر روز شهید می‌‎شدند
کد خبر: 4078879
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷

رزمندگان در اسارت هر روز شهید می‌‎شدند

دبیر دومین کنگره سرداران، امیران، فرماندهان و هشت هزار شهید استان همدان با بیان اینکه رزمندگان در اسارت هر روز شهید می‎شدند، گفت: 90 درصد رزمندگانی که در دوران جنگ اسیر شدند تن به اسارت ندادند، بلکه آنها را به اسارت بردند.

نشست بازگشت پرستوها در کتابخانه های همدانبه گزارش ایکنا از همدان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، نشست معرفتی «بازگشت پرستوها» امروز به مناسبت 26 مردادماه سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، در سالن جلسات اداره کل کتابخانه و فضای مجازی اسکای روم برگزار شد.

مهدی فرجی، دبیر دومین کنگره سرداران، امیران، فرماندهان و هشت هزار شهید استان همدان اظهار کرد: همواره رزمندگان از اسارت وحشت داشتند و همیشه آروز می‌کردند که شهید شوند چرا که اسارت سختی بسیاری دارد.رزمندگان در اسارت هر روز شهید می‎شدند. 90 درصد رزمندگانی که در دوران جنگ اسیر شدند تن به اسارت ندادند، بلکه آنها را به اسارت بردند. متأسفانه در این حوزه کمتر صحبت شده است.البته امروز به همت نویسندگانی چون حمید حسام، بهناز ضرابی زاده، محسن صیفی‌کار و دیگر فعالان چندین کتاب تهیه و بخشی از موارد مهم بازگو شده است.

وی افزود: وقتی برای تحویل آزادگان به مرز رفتیم، سردار شهید همدانی و شهید علی شمسی‌پور حضور داشتند. سردار همدانی خودشان رانندگی اتوبوس را بر عهده گرفتند. آزادگان وقتی از اتوبوس‌های عراقی پیاده شدند، باور نمی‌کردند که بازگشتند. در آن زمان نمی‌توانستیم چهره‌های آنها را بشناسیم. انسان از شنیدن خاطرات اسیران وحشت زده می‌شود و سختی‌های دوران اسارات قابل گفتن نیست.لحظه تبادل اسراء به اندازه عمری گذشت. روز بسیارسختی برای اسراء بود. صلیب سرخ هم بیشتر با بعثی‌ها بود و صدام باز سعی می‌کرد که زهر خود را بریزد.

فرجی ادامه داد: نقش استان همدان در دفاع مقدس باید به خوبی تبیین شود. نقش مردم همدان در عملیات مرصاد بی‌بدیل است. همچنین باید 22 شهید سوباشی را نیز به شهدای مرصاد متصل کنیم چون ابتدا آنها را زدند تا بتوانند این عملیات را اجرا کنند. شهید صیاد شیرازی در خاطرات خود می‌گوید که وقتی شهید همدانی، آن شیر همدان را در مرصاد دیدم، دلم آرام گرفت.

وی افزود: نخستین کنگره هشت هزار شهید استان همدان در سال 89 برگزار و به یک الگوی کشوری بدل شد. موزه دفاع مقدس همدان یکی از بی‌نظیرترین موزه‌ها در نوع خود است که از برکات نخستین کنگره هشت هزار شهید استان همدان بود. امیدواریم که به همت همه مسؤولان و مردم دومین کنگره نیز به بهترین شکل در سال 1402 برگزار شود.

نشست بازگشت پرستوها در کتابخانه های همدان

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد: 26 مرداد سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی ایران برای همه ما یادآور بازگشت عزیزانی است که زجرها، سختی‌ها و دلتنگی‌ها را بر خود خریدند و مایه سربلندی و عزت مردم این سرزمین گشتند. بدون تردید بر همه ما واجب است که قدردان آنها باشیم و راه و روش آنان را الگو خود قرار داده و دنبال کنیم.

وی افزود: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، در ذیل دومین کنگره سرداران، امیران، فرماندهان و هشت هزار شهید استان همدان برنامه‌های متنوعی را برنامه ریزی و اجرا کرده است و نشست معرفتی بازگشت پرستوها نیز یکی از این برنامه‌هاست که با حضور اهالی فرهنگ و ادب و راویان و نویسندگان آزاده برگزار می‌شود. بدون تردید رسالت زینبی همه بازماندگان روزهای عشق و حماسه ایجاب می‌کند، آنچه دیده و با جان خود درک کردند را بازگو کنند و در این میان چه امینی بالاتر از کتاب می‌تواند، رساننده پیام این بزرگان به مردم به ویژه نسلی باشد که آن روزها را ندیده و تصوری نسبت به آن ندارند.

زارعی ابراز کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان وظیفه خود می‌داند که در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با محوریت کتاب‌های منتشر شده در قالب‌های مختلف به ویژه در ادبیات حماسی، تمامی تلاش خود را به کار گیرد. در همین راستا هر سال برنام ه‌های متنوعی در مناسبت‌های مختلف و با حضور یادگاران آن روزهای حماسی برگزار می‌کند که خوشبختانه همواره با استقبال اعضا به ویژه کودکان و نوجوانان و افرادی که آن روزها را درک نکردند، می‌شود.

نویسندگان وظیفه دارند که بنویسند بر خمینی(ره) و یارانش چه آمده است

محسن صیفی‌کار، نویسنده کتاب ملازم اول غواص، خاطرات جانباز و آزاده سرافراز محسن جامه‌بزرگ در این نشست اظهار کرد: یکی از تأثیرگذارترین افراد در دوران دفاع مقدس آزادگان هستند که کمتر به این نقش پرداخته شده است. متأسفانه در این عرصه آنگونه که باید نپرداخته و حق مطلب را ادا نکردیم. امریکایی‌ها به خوبی اهداف خود را با استفاده از تبلیغات، کتاب و فیلم سینمایی دنبال می‌کنند.

وی افزود: کتاب ملازم اول؛ غواص، خاطرات محسن جامه بزرگ در 700 صفحه تدوین و توسط انتشارات حوزه هنری منتشر شده است. اگر برای هر آزاده یک کتاب 200 صفحه‌ای بنویسیم، چندین هزار صفحه لازم است که حق مطلب به خوبی ادا شود. ضروری است یک المان ماندگار با موضوع آزادگان برای بزرگداشت این عزیزان ایجاد شود.

نویسنده کتاب ملازم اول غواص تصریح کرد: جای بسیار تأسف اشت که خاطرات آزادگان در سینه آنها بماند. فقط درباره تونل مرگ می‌توان یک کتاب نوشت. چنین جنایاتی که در حق اسراء انجام شده کمتر تاریخ به خود دیده است. نویسندگان وظیفه دارند که بنویسند بر خمینی و یارانش چه آمده است.

وی با بیان اینکه سخت‌ترین لحظه برای آزادگان، خبر رحلت حضرت امام خمینی(ره) بوده است، ادامه داد: محسن جامه‌بزرگ از رزمندگان با سابقه دفاع از وطن است که در عملیات کربلای 4 در حالی که می‌توانست به عقب بازگردد، ایثار کرد و دشمن او را به اسارت گرفت. البته در همان زمان نیز تلفات بسیاری از دشمن گرفت.

محسن جامه‌بزرگ، آزاده و راوی کتاب ملازم اول؛ غواص اظهار کرد: همه مردم ایران و به ویژه حضرت امام خمینی(ره) در جنگ تحمیلی حضور داشتند و باید بر این نقش هم تأکید ویژه کرد. پیر زنی که کوپن خود را دریافت و به جبهه هدیه می‌کرد، نقش بزرگی در این جنگ نابرابر که بر ما تحمیل شده بود، داشت. صبر و استقامت مردم بزرگ ایران، پشتیبان رزمندگان بودند.

نشست بازگشت پرستوها در کتابخانه های همدان

وی افزود: از اتفاقات و رویدادهای آن روز فیلم‌های بسیاری می‌توان ساخت. البته در برخی از فیلم‌ها، بعضی از مسائل سرسری گرفته می‌شود و به سادگی از آن می‌گذرند و برخی از فیلم‌ها نیز مشمئز کننده است. هرچه در جبهه‌ها بود، همه معنویت بود و رزمندگان و مردم در جبهه‌ها و در شهرها و روستاها حامی یکدیگر بودند. روحیه‌ای که امروز کمتر دیده می‌شود و هرکس به فکر خودش است.

آزاده و راوی کتاب ملازم اول؛ غواص تصریح کرد: در کتاب غواص تمام سعی ما بر این بود که واقعیت‌ها را بیان کنیم. در واقع می‌شود عراقی‌ها را به چند دسته تقسیم کرد. بعثی‌های که گوش به فرمان کامل صدام بودند و مردم عادی که به دو دسته تقسیم می‌شدند برخی ناآگاه و برخی نیز شیعه بودند. در آن زمان به شکلی نشان داده بودند که ما به کشور آنها تجاوز کردیم. اما بخش دیگر شیعه بودند. یک سرباز عراقی شیعه از ما در بیمارستان مراقبت می‌کرد که مقلد حضرت امام بود و به ما محبت بسیاری داشت. از او پرسیدیم که چرا خود را برای کمک به ما به خطر می‌اندازد و او پاسخ داد که دو بسیجی ایرانی پس از انجام عملیات که اسیر شده بود به او رسیدگی و سپس آزاد می‌کنند. در حالی که باور نمی‌کرد این اتفاق افتاده است.

امیر نوبرانی، آزاده و نویسنده کتاب وداع شیرین نیز اظهار داشت: اسراء در ایام عزاداری فوتبال یا والیبال بازی نمی‌کردند و این مسأله برای عراقی‌ها بسیار عجیب بود. وقتی موضوع را فهمیدند در مناسبات آزادگان را مجبور می‌کردند که به بازی مشغول شوند که با مقاومت رزمندگان مواجه می‌شدند. اسراء آرزو داشتند که به ایران بیایند و امام خمینی را بیشتر ببینند تا خانواده خود را. وقتی به ایران آمدیم نمی‌دانستیم که به ما آزاده می‌گویند و مفهوم پلاکاردها و پرچم‌ها را نمی‌فهمیدیم تا بلاخره متوجه کلمه آزاده شدیم.

آزاده و نویسنده کتاب وداع شیرین تصریح کرد: به دنبال بیان خاطرات خود نبودم تنها به خاطر انتقال فرهنگ والای ایثار رزمندگان که در کنار آنها حضور داشتم دست به نگارش زدم تا پیرو سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند هرچه در حوزه ادبیات پایداری کار کنیم کم کار کردیم، حرکت کنم.

نشست بازگشت پرستوها در کتابخانه های همدان

نوبرانی با بیان اینکه غربی‌ها در ثبت و ضبط فرهنگ مقاومت خود تلاش بسیاری کردند، ادامه داد: تولستوی در کتاب جنگ و صلح همه خوبی‌ها را به ارتش خودی و وبدی‌ها را به دشمنان نسبت داده است. این کتاب به اکثر زبان‌های دنیا ترجمه شده و بر روی همه اثر گذار است. در کتاب وداع شیرین سعی کردم به نکات مثبت دوران اسارت بیشتر اشاره کنم.

انتهای پیام
captcha