ایرانی و اسلامی بودن؛ دو ویژگی بالقوه جهاددانشگاهی خراسان رضوی
کد خبر: 4081177
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی مطرح کرد؛

ایرانی و اسلامی بودن؛ دو ویژگی بالقوه جهاددانشگاهی خراسان رضوی

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: کاری که جهادگران انجام می‌دهند و تغییری که می‌توانند در جامعه ایجاد کنند بسیار ارزشمند و گره‌گشا است و دو ویژگی بالقوه ایرانی و اسلامی بودن جهاددانشگاهی زمینه موفقیت این نهاد را فراهم کرده است.

جواد مهدوی‌نسب رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی، حمیدرضا بیدخوری، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد مهدوی‌نسب رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی، امروز 5 شهریور در نشستی مشترک با دکتر حمیدرضا بیدخوری، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و پژوهشگران و مدیران این سازمان، با اشاره به اهمیت علم و دانش از جنبه نرم‌افزاری در دین اظهار کرد: خوب است که مسئولین استانی و کشوری از دستاوردهای سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بازدید داشته باشند.

وی افزود: یک لحظه تفکر دانشمندان، پژوهشگران و جهادگران برای دغدغه مردم و جامعه بهتر از 70 سال عبادت است، لذا کاری که جهادگران انجام می‌دهند و تغییری که می‌توانند در جامعه ایجاد کنند بسیار ارزشمند و گره‌گشا است و دو ویژگی بالقوه ایرانی و اسلامی بودن جهاددانشگاهی زمینه موفقیت این نهاد را فراهم کرده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی ادامه داد: جهاد دانشگاهی در بسیاری از زمینه‌ها پژوهش دارد، از همین رو این نهاد باید اتاق فکر دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی باشد.

مهدوی‌نسب با بیان اینکه جهادگران با توجه به جایگاه‌ علم و اندیشه در دین اسلام، از مرتبه بالایی برخوردار هستند، گفت: غرب و دشمنان ما تنها با جنبه اسلامی بودن انقلاب مشکلی ندارند، بلکه دشمنان با کشوری مشکل دارند که بخواهد استقلال داشته باشند، روی پای خود بایستند و حرف خود را بزنند.

وی به عقب ماندگی200 ساله کشور در زمان پهلوی در زمینه علم و فناوری اشاره و تصریح کرد: این عقب ماندگی با روحیه جهادی اندیشمندان و جهادگران ایرانی که جهاد دانشگاهی یکی از نمونه‌های بارز آن است جبران خواهد شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری برای جهادگران جهاد دانشگاهی سنگ تمام گذاشته اند، گفت: اگر در حال حاضر روی پای خودمان ایستاده‌ایم محصول تلاش‌های نهاد و سازمان‌هایی چون جهاد دانشگاهی است.

مهدوی‌نسب با بیان اینکه مدیریت کلان کشور بیشتر درگیر معیشت مردم شده است، گفت: کوتاهی طول عمر مدیران میانی نیز باعث شده در ارائه برنامه‌های بلندمدت که دانشگاه‌ها می‌توانند در آن نقش‌آفرینی ویژه‌ای داشته باشند، غفلت و کوتاهی صورت بگیرد.

وی ضمن تاسف از عدم آشنایی کامل اعضای دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با بسیاری از فعالیت‌های جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: از ظرفیت جهادگران، پژوهشگران و کسانی که در این نهاد کارهای زیربنایی انجام می‌دهند متاسفانه بهره کافی صورت نگرفته است، استفاده از این ظرفیت باید بیشتر از این‌ها باشد. همچنین مسئولان بایستی برای استفاده از محصولات جهاد دانشگاهی و برقراری تعامل با این نهاد رغبت بیشتری نشان دهند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با اشاره به اینکه پژوهشگران و اندیشمندان جهاد دانشگاهی برای کشور و جامعه جایگاه مغز و سیستم عصبی را دارند، ادامه داد: مجلس باید سهم ویژه‌ای در تصمیمات بودجه‌ای کشور برای این نهاد در نظر بگیرد تا تفکرات و دستاوردهای این نهاد در شاهرگ‌های مهم کشوری دیده شود.

مهدوی‌نسب بر ضرورت تشکیل یک شبکه دانشگاهی در استان تاکید و بیان کرد: با وجود سطح 2 حوزه علمیه در مشهد و همچنین دانشگاه های مطرح پیوند بین این 2 نهاد در استان به خوبی شکل نگرفته است و امیدواریم در این زمینه جهاد دانشگاهی ما را یاری کند.

وی با بیان اینکه شناسایی نخبگان بالقوه و بالفعل از خواسته‌های ما است، عنوان کرد: مطابق تاکیدات مقام معظم رهبری در پرورش نخبگان هیچ کوتاهی نباید صورت بگیرد. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان به صورت بالقوه هرکمکی از دستش برآید در این زمینه انجام خواهد داد. از همین رو نخبگان خاص دانشگاهی و استانی را به جهاد دانشگاهی معرفی کرده و به این نهاد متصل خواهیم کرد.

مهدوی‌نسب با تاکید بر اینکه همانطور که به کشور تعهد داریم باید به استان خود نیز تعهد داشته باشیم، تصریح کرد: صنعت گردشگری خراسان رضوی با توجه به حضور امام رضا(ع) در مشهد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سطح دانش صنعت گردشگری استان باید توسط این نهاد مورد بازنگری و بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به وجود منابع کثیر طبیعی و زیرزمینی در خراسان رضوی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند در ارتباط میان علم و دانش در نحوه استفاده از ثروت‌ها و منابع طبیعی نقش آفرین باشد.

مهدوی نسب با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید دچار تغییر و تحول شوند، افزود: جایگاه مشخص جهاد دانشگاهی نیز در این تغییرات در همیاری دانشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد تا دانشگاه‌ها از ظرفیت جهاد دانشگاهی در این تغییر و تحول نهایت استفاده را ببرند.

در ابتدای این جلسه دکتر حمیدرضا بیدخوری رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، در تشریح رویکردهای جهاددانشگاهی در دوره جدید پرداخت و شعار انتخاب شده برای این نهاد را برآمده از چهار دهه تجربه این نهاد ضرورت‌های زمانی و نیازهای جدید دانست.

وی ادامه داد: شعار «زیست بوم نوآوری نخبگان ایرانی» به معنی باز بودن درهای جهاددانشگاهی  به روی همه نخبگانی است که معتقد هستند ما می توانیم گره ها و مسائل کشور خودمان را حل کنیم و همچنین به ظرفیت‌های این نهاد اعتماد دارند.

در ادامه این جلسه، دکتر احمد مولودی مدیر گروه پژوهشی مواد نوین، دکتر مریم عامری مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوزی صنعتی میکروارگانیسم‌ها و هادی رفیعی عضو هیات علمی گروه اقتصاد گردشگری، گزارشی از فعالیت ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی خراسان رضوی ارائه دادند.

انتهای پیام
captcha