ابتکار مؤسسه گل‌واژه‌‌های عترت در حمایت از خانواده‌های کم‌بضاعت
کد خبر: 4081860
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۶

ابتکار مؤسسه گل‌واژه‌‌های عترت در حمایت از خانواده‌های کم‌بضاعت

مدیرعامل مؤسسه گل‌واژه‌های عترت بهارستان با اشاره به بخش شکوفه‌های قرآنی این مؤسسه گفت: فرزندان خانواده‌هایی که توانایی پرداخت هزینه پیش دبستانی را ندارند، طی چهار ترم یک جزء قرآن را به همراه آداب اجتماعی، رفتارهای شایسته و ... آموزش می‌بینند و کفایت آموزش به نحوی است که برای ثبت نام در کلاس اول با مشکل مواجه نمی‌شوند.

شکوفه‌های قرآنعلی شهریاری، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گل‌واژه‌های عترت بهارستان در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: برنامه‌های ما به صورت حضوری و غیر حضوری در چند شاخه از قبیل حفظ قرآن، تفسیر، نهج‌البلاغه، ارتباط با کودک، روخوانی و روان‌خوانی قرآن دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در مورد کلاس‌های حضوری حفظ، افراد به طور کلاسیک در کلاس شرکت می‌کنند و آموزش را از جزء یک دارند و با آداب درست تلاوت آشنا می‌شوند، کلاس‌های مباحثه دارند و یکسری آزمون از آن‌ها گرفته می‌شود و اگر موفق بودند به مراحل بعدی می‌روند. ما همیشه در مسابقات استانی و کشوری در رشته حفظ کل، 20 جزء و 10 جزء پایین‌تر شرکت‌کننده را داشته‌ایم. الان به جهت اینکه همه مؤسسات قرآنی باید در سامانه ثبت شوند ما همه قرآن‌آموزانمان را در سامانه حمد ثبت کرده‌ایم و در هر شاخه و رشته‌ای که باشند به راحتی می‌توانیم اطلاعاتشان را استخراج کنیم.

شهریاری اظهار کرد: عضو اتحادیه مؤسسات قرآنی هستیم و همینطور با بنیاد بقیة‌الله، اداره اوقاف و امور خیریه و ... تعامل داریم. غیر حضوری حفظ نیز به این شکل است که افرادی که تمایل دارند اعلام می‌کنند و تلفنی برایشان زمان گذاشته می‌شود، مربی به آن‌ها آموزش می‌دهد و حفظ می‌کنند و در زمان بعدی اشکالات حفظشان برطرف می‌شود و در نهایت به صورت حضوری در آزمون شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به آموزش تفسیر در این مؤسسه نیز گفت: ما یک دفتر مرکزی در بهارستان و 40 شعبه شامل شعبه‌های خانگی و مساجد داریم. در مساجد ممکن است تک کلاس به صورت مقطعی و موضوعی درخواست شود که ما برایشان مربی اعزام می‌کنیم، یا به صورت جزء به جزء و سلسله‌وار درخواست داشته باشند که هر 100 آیه یا یک جزء که تمام می‌شود آزمونی از آن‌ها اخذ می‌شود و برایشان نمره‌گذاری و کارنامه و گواهی صادر می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه گل‌واژه‌های عترت بهارستان اظهار کرد: طرح بشری را داریم به این شکل که با تفسیر نمونه همراه می‌شوند و جزء به جزء قرآن را به صورت فردی می‌خوانند و ما ماهی یک بار به‌صورت هماهنگ با حوزه علمیه سیدالشهدا(ع) اصفهان آزمونی برگزار می‌کنیم و به رتبه‌های برتر این آزمون هر ماه هدایایی را تقدیم می‌کنیم. این طرح به این شکل برنامه‌ریزی شده که هزینه رفت و آمد و اسکان یک سفر کربلا برای نفرات برتری که کل تفسیر را با ما همراه شوند و فرا بگیرند، اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: در مورد نهج‌البلاغه با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و امتحانات و آزمون‌هایی که به صورت سراسری برگزار می‌کنند، همراه هستیم. به عنوان موضوع تدریس درس‌نامه‌هایی به ما ارائه شده، کلاس نهج‌البلاغه را نیز به دو شکل برگزار می‌کنیم؛ به صورت سنتی مربی اعزام می‌کنیم و تدریس صورت می‌گیرد، یا اینکه کتابی به آن‌ها داده می‌شود و آن را در مدت زمانی که برایش در نظر گرفته شده است آموزش می‌بینند و بعد در آزمون شرکت می‌کنند و برای آزمون‌های سراسری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده می‌شوند و تاکنون تعداد نفرات موفقی که داشته‌ایم قابل توجه بوده است. الان در شهر بهارستان 150 نفر را به صورت فعال داریم.

شهریاری بیان کرد: در تمام این شاخه‌ها رده سنی خاصی مد نظر نیست چون کتاب‌های درسی نسبت به سن افراد تعریف شده و گروه‌های نوجوان، جوان و بزرگسال را داریم. در بخش کودک که ما اصطلاحاً به آن شکوفه‌های قرآن می‌گوییم، هم مهد کودک را داریم که پیش دبستانی 1 و 2 است که تلفیقی از فعالیت آموزش و پرورش، دستورالعمل بهزیستی و دارالقرآن هست، یعنی فعالیت‌های قرآنی که گروه سنی سه تا هفت سال را در بر می‌گیرد. بخش دوم شکوفه‌های قرآنی کسانی هستند که ممکن است از لحاظ بضاعت مالی توان پرداخت هزینه پیش دبستانی 1 و 2 را نداشته باشند، ما آن‌ها را ترم‌بندی می‌کنیم و در هر ترم، سوره پنج سوره، آداب اجتماعی، رفتارهای شایسته، نقاشی و مطالبی که لازم است یک کودک فرابگیرد را برایشان آموزش می‌دهیم در هفته دو روز و به عبارتی دو ماه و نیم به طول می‌انجامد، در نهایت از آن‌ها آزمون اخذ و کارنامه صادر و بعد ترم بعدی آن‌ها شروع می‌شود، یعنی یک جزء قرآن را در چهار ترم به کودکان آموزش می‌دهیم. با کارنامه‌هایی که برایشان صادر شده در مراجعه به مدارس برای ثبت نام به این دلیل که کفایت آموزش به نحو احسن بوده، ثبت نام انجام شده و وارد کلاس اول شده‌اند و نیازی به سپری کردن آمادگی و پیش دبستانی نداشته‌اند.

وی گفت: در شاخه روخوانی و روان‌خوانی، دوره‌های تربیت مربی، روخوانی و روان‌خوانی ساده، صوت و لحن و نغمات قرآنی را آموزش می‌دهیم. به تازگی دوره تربیت مربی قرآن را برگزار کردیم که 80 نفر در آن شرکت کردند. دوره را در قالب دو ترم ارائه دادیم، صوت‌ها در اختیارشان قرار گرفت و از دو مدرس نیز برای رفع اشکال دعوت کردیم، و در دو آزمون کتبی و شفاهی شرکت کردند و بنا بود با هماهنگی شورای قرآن بهارستان و دارالقرآن برای معدل بالای 15 گواهی مربی قرآن صادر شود. اردوهایی نیز برای دختران و پسران داریم. فعالیت‌هایمان در فرصت‌ها و ایام ویژه مثل ماه رمضان قطعاً بیشتر می‌شود و بیش از تعداد شعبه‌هایمان، به خصوص در منازل فعالیت داریم، در مساجدی که شعبه داریم پیوسته در هر هفته یک روز اساتید اخلاق را اعزام می‌کنیم و با موضوع سبک زندگی سخنرانی می‌کنند.

شهریاری به فعالیت دیگر این مؤسسه قرآنی اشاره کرد و گفت: یک مرکز نیکوکاری نیز تأسیس کرده‌ایم که سه چهار سال از عمر فعالیت آن می‌گذرد و طی آن خود را با رویکرد فرهنگی معرفی کرده‌ایم. خانواده‌های بدسپرست، بی‌‌سرپرست، فرزندان طلاق و یتیم را تحت پوشش آموزشی و مشاوره داریم، در کنارش از لحاظ معیشتی هم تا جایی که بتوانیم کمک می‌کنیم.

یادآور می‌شود، این مؤسسه مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده و دفتر اصلی آن به نشانی اصفهان، بهارستان، خیابان زمزم، نبش زمزم 11 واقع شده است.

انتهای پیام
captcha