آغاز فرایند جشنواره تلاوت مجلسی و خبر خوش برای معلمان قرآن «مهرآفرین»
کد خبر: 4082206
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
اهم رویدادهای قرآنی هفته

آغاز فرایند جشنواره تلاوت مجلسی و خبر خوش برای معلمان قرآن «مهرآفرین»

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهایی چون برگزاری هفدهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی اُسوه، غیر قانونی اعلام شدن حذف معلمان از جمله معلمان قرآن طرح مهرآفرین از طرح رتبه‌بندی، اعلام نام نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی، اعلام اسامی قاریان قرآن اعزامی به اربعین حسینی همراه بود و نیز جزئیات اجرای هفدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی اعلام شد.

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، آغاز هفته‌ اول شهریورماه 1401 در امور قرآنی کشور با اخبار و رویدادهایی چون برپایی هفدهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی اسوه، انتشار خبر خلاف قانون بودن حذف معلمان «مهرآفرین» از طرح رتبه‌بندی، تعیین نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی، اعلام اسامی قاریان قرآن اعزامی به اربعین حسینی، نشست هم‌اندیشی بانوان قرآنی با حضور وزیر ارشاد، برگزاری مرحله فینال مسابقات سراسری «مشکات» و همچنین بازدید بازدید معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از ایکنا و درگذشت آیت‌الله ناصری، معلم اخلاق، ... همراه بودیم. چکیده اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد در ذیل خواهد آمد؛

اعلام اسامی قاریان قرآن اعزامی به اربعین حسینی

اسامی کاروان نور اعزامی (مجموعاً 40 نفر) به اربعین حسینی ۱۴۰۱ از سوی کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین اعلام شد. این کاروان متشکل از ۲۱ قاری و اعضای دو گروه تواشیح بین‌المللی است و همچنین ۹ نفر عوامل اجرایی و رسانه‌ای است.

این افراد طی بازه زمانی عید غدیر خم تا اول ماه محرم اقدام به ثبت‌نام کردند که با توجه به سوابق، تجربیات، کیفیت تلاوت در دوره‌های اخیر و سطح امروز تلاوتشان و پراکندگی جغرافیایی انتخاب شدند که طی آن سیدمحمد موجانی، مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین معیار انتخاب قاریان اعزامی و فعالیت کارگروه قرآن اربعین حسینی را تبیین کرد.

نشست هم‌اندیشی بانوان قرآنی با حضور وزیر ارشاد

این نشست با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون قرآن و عترت وزیر بعد از ظهر هفتم شهریورماه با هم‌اندیشی درباره تشکیل مجمع بانوان قرآنی کشور (که زمان آغاز به کار آن ۱۲ آبان ۱۴۰۱ مصادف با روز ولادت امام حسن عسکری) است. در حال حاضر اساسنامه این مجمع تدوین و به تصویب هیئت مؤسس رسیده است.

گفت‌وگو درباره اقتضائات مجمع و بیان مطالب و انتظارات بانوان فعالان قرآنی حاضر در جلسه در مورد فعالیت‌های قرآنی حوزه بانوان از جمله مواردی بود که در این هم‌اندیشی به آن پرداخته شد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست بر حمایت ارشاد از تشکیل مجمع بانوان قرآنی تأکید کرد.

بازدید معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از ایکنا

همزمان با آغاز هفته دولت، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی، از تحریریه ایکنا بازدید کرد و در استودیومبین به پرسش‌های خبرنگار پاسخ داد و دستاوردها و فعالیت‌های آتی معاونت قرآن را برشمرد.

معاف در این بازدید که با حضور محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا همراه بود، ضمن تجلیل از عملکرد رسانه قرآن و فعالیت‌های دیگر مراکز سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در جریان جدیدترین فعالیت‌ها در حوزه‌های گوناگون خبری قرار گرفت.

دیدار معاون قرآنی وزیر ارشاد با نخبگان قرآنی مشهد

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سفر خود به خراسان رضوی در محل برگزاری دوره 40 روزه تحفیظ قرآن کریم در جمع 700 نفری شرکت‌کنندگان این طرح حاضر شد و از نزدیک در جریان روند برگزاری این دوره‌ها قرار گرفت.

معاف طی این بازدید مقوله حفظ را از امور مهم و اساسی در فعالیت‌های قرآنی کشور دانست و گفت: در دولت سیزدهم و در برنامه‌های معاونت قرآن و عترت برای آن نقشه گسترده‌ای ترسیم شده و عملیاتی کردن آن در زمره اولویت‌های اول برنامه‌های جاری قرار گرفته است.

درگذشت آیت‌الله ناصری و پیام‌های تسلیت‌ دستگاه‌‌ها و فعالان قرآنی

دستگاه‌ها و فعالان قرآنی در پی ارتحال عالم ربانی، مجتهد وارسته، استاد اخلاق و واعظ متقی، آیت‌الله محمدعلی ناصری، پیام تسلیت منتشر کردند.

عضویت حافظان قرآن روستای «سوها» در صندوق هنر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر استانی خود به اردبیل به عنوان نماینده هیئت دولت و همزمان با هفته دول،  سفر یک روزه‌ای به روستای قرآنی «سوها» از توابع شهرستان نمین داشت و در میان قاریان و حافظان قرآن این روستا حضور پیدا کرد.

وزیر فرهنگ در این دیدار بر حمایت وزارت فرهنگ از فعالان قرآنی و عضویت تمامی حافظان و قاریان قرآن روستای سوها در صندوق اعتباری هنر تأکید کرد تا این قاراین و حافظان از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند.

افتتاحیه هفدهمین دوره طرح «اُسوه» و تجلیل از قاریان حائز رتبه‌ در یکسال اخیر

مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی اسوه، با حضور جمعی از مدیران قرآنی کشور با هدف تجلیل از «برگزیدگان مسابقات ملی و بین‌المللی»، «دریافت‌کنندگان گواهینامه تخصصی در طرح ارزیابی قاریان و طرح ارزیابی حافظان» و «برگزیدگان آموزشی و انضباطی سه ترم اخیر تحصیلی طرح اُسوه» در شورای عالی قرآن برگزار شد.

حذف معلمان «مهرآفرین» از طرح رتبه‌بندی خلاف قانون است

تعدادی از معلمان طرح مهرآفرین(معلمانی که در پایان دولت دهم به صورت پیمانی جذب آموزش و پرورش شدند) اواخر مردادماه امسال به دلیل حذف از طرح رتبه‌بندی، مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند و خواستار مشمول شدن در این طرح و پرداخت معوقات شدند.

دراین باره، جبار کوچکی‌نژاد، سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی از مغایرت این حذف با قانون، خبر داد و گفت: هیئت تطبیق مصوبات با قوانین، آیین‌نامه دولت مربوط به حذف معلمان طرح مهرآفرین، از رتبه‌بندی معلمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مغایر با قانون تشخیص داد.

برگزاری سومین جلسه شورای راهبری پژوهش پیرامون حفظ قرآن

سومین جلسه شورای راهبری پژوهش «بررسی روش‌های حفظ قرآن در داخل و خارج از کشور و استخراج مدل‌های مطلوب حفظ» در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

این پژوهش که بر اساس تفاهم‌نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه و شورای توسعه فرهنگ قرآنی از محل بودجه سال ۱۳۹۸ ستاد راهبری حفظ قرآن کریم در حال انجام است، دارای چهار مرحله است که تاکنون دو مرحله شامل مبانی قرآنی و روانشناسی موضوع و بررسی روش‌های حفظ قرآن در خارج از کشور مورد بحث و بررسی در این شورا قرار گرفته است. در این جلسه کریم دولتی مجری طرح، توضیحاتی را درباره دو مرحله انجام پذیرفته این پژوهش ارائه کرد و سپس اعضا نظرات، سوالات و پیشنهادات تکمیلی خود را بیان کردند.

برگزاری نهمین نشست «تحلیل و آسیب‌شناسی وضعیت جلسات قرآن در ایران»

این نشست به صورت ارتباط زنده مجازی با حضور مصطفی حاجی‌حسنی کارگر، مدرس و قاری ممتاز قرآن طبق روال یکشنبه‌ها از سوی ایکنا برگزار شد. این نشست‌ها به صورت مجازی از طریق صفحه اینستاگرامی ایکنا به نشانی iqna_news پخش می‌شود.

یادآور می‌شود، «تحلیل و آسیب‌شناسی وضعیت جلسات قرآن در ایران» عنوان پرونده ویژه‌ خبری است که از اردیبهشت‌ماه سال جاری در گروه فعالیت‌های قرآنی ایکنا پیگیری می‌شود و تاکنون با اساتیدی نظیر سیدمحسن موسوی‌بلده، علی‌اکبر حنیفی، حسن حکیمی، محمد کاظمی، غلامرضا شاه‌میوه، محمدحسین سعیدیان، امین پویا و احمد ابوالقاسمی در این زمینه گفت‌وگو شده است.

هدف از این گفت‌وگوها رسیدن به درکی صحیح از اهداف، کارکردها، مؤلفه‌ها و ظرفیت‌های یک جلسه قرآن و بررسی نواقصی است که مانع از رسیدن جلسات قرآن به نقطه مطلوب شده است. مرحله بعدی این پرونده خبری نیز به تحلیل وضعیت جلسات قرآن در جهان اسلام اختصاص دارد و در ابعاد بین‌المللی پیگیری می‌شود.

نام زنده‌یاد «بهمن‌ جاهی» در میان جمعیت قرآنی استان تهران ماندگار است

پس از مدت‌ها، دوازدهمین جلسه ششمین دوره شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران با حضور اعضای این شورا به منظور گرامیداشت یاد مرحوم بهمن‌ جاهی و قدردانی از خانواده مرحوم در حسینیه بیت‌الزهرا(س) برگزار شد.

درج نام زنده‌یاد استاد حاج بهمن‌ جاهی بر دیوار دفتر جمعیت قرآنی استان تهران، برگزاری جلسه مجمع عمومی جمعیت قرآنی استان تهران و انتخابات هفتمین دوره هیئت رئیسه در بیت‌الزهرا(س) در اول مهرماه از جمله مصوبات این جلسه بوده است.

اعلام نفرات برتر راه‌یافته به فینال مسابقات مشکات

مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم مشکات در بخش کشوری در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظمیم(ع) با حضور ۲۰۰ متسابق از سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود که اسامی نفرات راه‌یافته به فینال منتشر شد.

پیشنهاد راه‌اندازی شبکه اینترنتی قرآنی با همکاری اوقاف و ساترا

در دیدار رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با حسین زارعی، مدیر تعاملات بین‌الملل ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) بر همکاری فی مابین این دو نهاد تاکید شد.

مجیدی‌مهر در این جلسه بر پیشنهاد تأسیس اولین شبکه پخش اینترنتی قرآن تحت نظارت و مجوز ساترا تاکید کرد و از این نهاد خواست مرکز را در راه‌اندازی این شبکه تعاملی اینترنتی حمایت کند.

تخصیص وام به زائران اربعین از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت

صندوق قرض‌الحسنه کوثر زیر نظر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران به منظور رفاه حال زائرین اربعین حسینی اعضای مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع)، کمک‌هزینه‌ای برای این سفر معنوی در قالب وام تخصیص می‌دهد.

افرادی که تمایل به مشارکت در تأمین مبالغ مورد نیاز برای این امر دارند، می‌توانند به کانال منفقین صندوق کوثر در پیام‌رسان بله به نشانی ble.im/Monfeghin_Kosar بپیوندند یا به شناسه ble.im/Noore_Moshaver پیام دهند.

پیشنهاد خواندن گزارش تحلیلی ایکنا از فعالیت‌های سازمان دارالقرآن

سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان گسترده‌ترین شبکه تشکیلات قرآنی کشور با نگاهی متفاوت و با شعار «جهاد تبیین» تمامی برنامه‌ها و مسئولیت‌‌های سازمانی و ملی خود را پیش می‌برد که در ذات خود، امری پسندیده است، ولی نظر مدیران این سازمان به این نکته جلب می‌شود که برخی کارشناسان امور قرآنی معتقدند این سازمان با اهداف اولیه خود فاصله گرفته است.

نشست تشریح برنامه‌های حوزه قرآن و عترت

نشستی به منظور تشریح برنامه‌های حوزه قرآن و عترت به مناسبت هفته دولت با حضور محمدمهدی اسماعیلی، معاونان و مدیران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

ارائه گزارشی از فعالیت‌های جاری و پیش‌روی معاونت قرآن، اهتمام و توجه همه ارکان و کارکنان این معاونت مبتنی بر سیاست‌ها و منویات مقام معظم رهبری و اهداف دولت سیزدهم، رح ملی ایجاد پایگاه‌های قرآنی مساجد منطبق بر فرمایش رمضانیه مقام معظم رهبری، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت در زمینه تربیت حفاظ قرآن، تأسیس قرارگاه قرآنی فضای مجازی (مسک)، تأسیس اندیشگاه قرآنی، تأسیس شورای ایده‌پردازی قرآنی، طراحی خانه‌های خلاق قرآنی، حمایت از تربیت استعدادهای نوجوان در حوزه قرائت و حفظ قرآن و ... از جمله مواردی بود که طی این نشست درباره آن گفت‌وگو شد.

اجرای طرح شباب‌الرضا(ع) در بندرانزلی و ۳ شهرستان جنوب کرمان

پیرو اجرا و ثبت‌نام‌های یازدهمین دوره طرح ملی تلاوت قرآن، شباب‌الرضا(ع) تا 10 شهریورماه، این بار شهرهایی چون بندرانزلی، سه شهرستان عنبرآباد، جیرفت و کهنوج در جنوب کرمان و ... به این طرح‌ها پرداختند.

فراخوان دوره توانمندسازی مهارت‌های تبلیغ قرآن در فضای مجازی

این دوره از سوی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و با مشارکت اتحادیه‌های استانی با بهره‌مندی از فضای مجازی با هدف شناخت ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه فضای مجازی، آشنایی با تهدیدها و فرصت‌های موجود در فضای مجازی، ارتقای سطح مهارت‌های عمومی مدیران در حوزه تبلیغی و ترویج رسانه و ایجاد شبکه فعالان حوزه فضای مجازی مؤسسات قرآنی، برگزار می‌شود.

محمد شجیعی در جلسه آموزش قرآن دعوت حق را لبیک گفت

محمد شجیعی از اساتید پیشکسوت مؤسسه دارتحفیظ القرآن الکریم، پنجم شهریورماه در جلسه آموزشی خود در مسجد امام حسن مجتبی(ع) سه‌راه طالقانی (پیچ شمیران، معروف به مسجد آیت‌الله خوشوقت) بر اثر ایست قلبی، دار فانی را وداع گفت.

استاد شجیعی سال‌ها در امر تربیت و پرورش علاقه‌مندان به قرآن کریم در حوزه مختلف صوت و لحن، ترجمه، مفاهیم به تربیت نسل قرآنی همت کرده است.

نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی تعیین شد

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد: علیرضا مُکاری به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته قرائت تحقیق به بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور کرواسی اعزام خواهد شد.

 در مسابقات سال گذشته در رشته حفظ کل، سینا طباخی، حافظ کل قرآن کریم کشورمان با رأی «عالی» و اجماع نظر داوران و در میان ۳۳ حافظ از ۲۶ کشور به مقام اول دست یافت. مسابقات این دوره به صورت حضوری در اواخر شهریور و اوایل مهرماه در مرکز اسلامی زاگرب برگزار می‌شود.

برگزاری مرحله فینال مسابقات سراسری «مشکات»

مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم مشکات در بخش کشوری در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با حضور ۲۰۰ متسابق از سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

در بخش آقایان اساتیدی ازجمله مهدی‌ قره‌شیخلو، عباس امام‌جمعه و بهروز یاریگل، داوران تجوید و محمدحسین سعیدیان، احمد ابوالقاسمی و حامد ولی‌زاده داوران صوت خواهند بود. همچنین اساتیدی ازجمله هاشم روغنی و غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی داوران لحن، سیدجواد سادات‌فاطمی و سعید رحمانی، داوران وقف و ابتدا، امیر آقایی، مهدی عباسی و معتز آقایی، داور صحت حفظ و شهریار پرهیزکار، هدایت حفاظ را برعهده خواهند داشت.

در بخش بانوان نیز داوران مطرح کشوری چون معصومه عباسی‌نظری و اعظم الماسی داوران تجوید، خدیجه بیرانوند و زهرا هیبتیان داوران صوت، سمانه کوچکی و پرنیان عصابخش داوران لحن، هاجر حیدری و فرشته مسجدی داوران وقف و ابتدا و نجمه شبانی‌قهرودی و فاطمه‌سادات حسینی‌فر داوران صحت حفظ و الهام ماندگارمهر، هدایت حفاظ این دوره از مسابقات را عهده‌دار است.

جلوه‌گری دغدغه آموزش قرآن در زندگی شهید کوهستانی

سومین دیدار جمعی از اساتید، قاریان و مدیران قرآنی در راستای گرامیداشت شهدای قاری، حافظ، معلم و فعال قرآن کریم و در ادامه دیدارهای هفتگی قرآنیان پیرو مکتب شهید سلیمانی با خانواده‌های شهدای قرآنی نهم شهریور در منزل خواهر شهید حسن کوهستانی انجام شد.

در این دیدار حبیب مهکام، از پیشکسوتان جامعه قرآنی گفت: صحبت درباره شهید و شهادت سخت است، فقط اشاراتی می‌کنم که چرا شهید را شهید می‌گویند. چند وجه دارد، دو وجه آن را عرض می‌کنم اول اینکه خود شهید شاهد شهادتش است، دوم اینکه شهید در عالم برزخ شاهدی برای ما زندگان است و همه ما زنده‌ها وارث هر شهیدی هستیم که به درجه شهادت نائل شده است، همه ما وارث هستیم نه فقط خانواده شهید.

فرایند هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی آغاز شد

هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی در تمامی استان‌ها و در بیش از ۳۰۰ شهرستان از دهم شهریور تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی‌ تهران (تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان مولوی) برگزار می‌شود.

این جشنواره برای تعیین برترین قاری جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ از دیدگاه مردمی در دو بخش بانوان و آقایان، کار خود را آغاز خواهد کرد. بر این اساس برترین مرتلان و برترین حافظ کل قرآن سال ۱۴۰۱ از دیدگاه مردمی و فنی رقابت خود را آغاز می‌کنند.

برگزاری رقابت‌های مسابقات قرآن بانوان شاغل آجا

مرحله نهایی بیست ودومین دوره مسابقات بانوان شاغل، همسران و فرزندان کارکنان ارتش طی بازه زمانی سه روزه، تا هشتم شهریورماه به میزبانی اداره عقیدتی ـ سیاسی پدافندهوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش برگزار شد.

این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق (به صورت تقلیدی) و ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل و اذان در بخش فرزندان پسر و مفاهیم در دو سطح یک و دو براساس جزء ۲۲ تفسیر نمونه (به صورت کتبی) برپا شد.

برپایی کرسی تلاوت قرآن به یاد شهدای امنیت شیراز

کرسی تلاوت قرآن کریم از سری برنامه‌های «دوشنبه‌های قرآنی» حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) ۷ شهریورماه به یاد شهدای امنیت شیراز برپا شد. این محفل همراه با اقامه نماز مغرب و عشا در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به یاد شهیدان محمد اسلامی، فرزند مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس و محمد سجادی‌زاده که در هفته گذشته در حین مأموریت به شهادت رسیدند، برگزار شد.

رمزگشایی از معنای آفرینش انسان از «صلب» و «ترائب»

اولین همایش «قرآن و علم» با محوریت تبیین اعجاز علمی آیات ۶ و ۷ سوره طارق (راز صلب و ترائب) دهم شهریور، از سوی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا(ع) تهران و مؤسسه فرهنگی و خیریه شهیدان تقی‌زاده برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین علی رجبی، کارشناس علوم قرآن و حدیث و فاطمه زهرا روستایی، کارشناس علوم آزمایشگاهی به ارائه مقاله خود درباره راز صلب و ترائب پرداختند.

ادامه برپایی مرحله استانی چهل‌وپنجمین مسابقات سراسری قرآن اوقاف

مرحله استانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه این هفته نیز در استان‌های قزوین و اصفهان نیز ادامه داشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha