شیوه اجرا در رقابت‌های رشته اذان نیازمند بازنگری است
کد خبر: 4082218
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵

شیوه اجرا در رقابت‌های رشته اذان نیازمند بازنگری است

شرکت‌کنندگان رشته اذان در مرحله استانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در اصفهان معتقدند رقابت‌های این رشته باید به‌صورت اجرای زنده و حضوری برگزار شود تا حق متسابقان ضایع نشود.

مرحله استانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در اصفهان

مرحله استانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در اصفهان، هم‌اکنون در امامزاده سیدمحمد خمینی‌شهر در حال برگزاری است. یکی از رشته‌های بخش آوایی این مسابقات، اذان نام دارد که ویژه آقایان برگزار می‌شود و در این دوره از مسابقات، رقابت در این رشته از مرحله استانی آغاز شده است. خبرنگار ایکنا در اصفهان با سه نفر از شرکت‌کنندگان این رشته درباره کیفیت برگزاری مسابقات در مرحله استانی، گفت‌وگویی انجام داده که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

رسول امین، اهل کلیشاد از توابع شهرستان فلاورجان است. وی برنامه‌ریزی و کیفیت برگزاری مسابقات امسال را بهتر از سال گذشته می‌داند و می‌گوید سیستم صوتی و نحوه تردد در مقایسه با سال قبل بهبود پیدا کرده است، ولی در عین حال به این نکته اشاره می‌کند که سال گذشته، شرکت‌کنندگان رشته اذان در حضور داور به اجرا می‌پرداختند و امسال، اجرای آنها ضبط می‌شود که مشکلاتی مثل اشتباه در شنیدن را به دنبال دارد.

وی با تقلید در اذان موافق نیست و معتقد است با توجه به تفاوت صداها، هر کس باید سبک خاص خودش را داشته باشد، همچنین کیفیت و سطح اجرای شرکت‌کنندگان را نیز عالی و بعضی از آنها را در حد اجراهای بین‌المللی می‌داند.

این شرکت‌کننده از زمان برگزاری مسابقات در روز کاری و ساعت اداری، شکایت دارد و با توجه به اینکه کارمند است و برای گرفتن مرخصی با مشکل مواجه می‌شود، ترجیح می‌دهد که مسابقات در روز تعطیل برگزار شود.

رقابت در رشته اذان تمرکز بالا نیاز دارد

محمدمهدی طهماسبی از شهرستان شهرضا، دیگر شرکت‌کننده رشته اذان است. وی تاکنون شش بار در رشته قرائت تحقیق شرکت کرده و امسال برای اولین بار است که در رشته اذان شرکت می‌کند. رتبه‌هایی که تاکنون به‌دست آورده، شامل مقام سوم کشوری در جشنواره باران وحی در سال 99 و مقام سوم جشنواره تلاوت‌های مجلسی منطقه هشت کشور در سال 1400 است.

وی سطح مسابقات را عالی توصیف می‌کند، ولی از طرف دیگر معتقد است با توجه به اینکه رقابت در رشته اذان به تمرکز بالایی نیاز دارد، تردد زیاد در محل برگزاری رقابت‌های رشته اذان، مانع تمرکز شرکت‌کنندگان می‌شود.

به نظر این شرکت‌کننده، اینکه اجراها در رشته اذان ضبط و برای داوری ارسال شود، برای زمانی مناسب است که شیوع کرونا حاد باشد، ولی در زمان حاضر، اجرای زنده و حضوری بهتر جواب می‌دهد. فایل ضبط شده ممکن است حذف شود و حق شرکت‌کنندگان را ضایع کند، ضمن اینکه با این شیوه، داور نمی‌تواند به صوت، لحن و تجوید نمره دقیق بدهد.

طهماسبی برخلاف شرکت‌کننده قبلی، اذان را تقلیدی می‌داند و معتقد است این به ذوق مؤذن بستگی دارد که بتواند در قرائت خود ابداع ایجاد کند و از طرف دیگر، باید در تمرین مداومت داشته باشد.

درخواست وی از مسئولان برگزاری مسابقات این است که در سال‌های آینده، مکان بزرگتری برای رشته‌هایی نظیر اذان در نظر گرفته شود و شرایط به‌گونه‌ای باشد که تمرکز شرکت‌کنندگان به هم نریزد.

ظرفیت مؤذنان در محافل مختلف استفاده شود

رسول زارعان از شهرستان برخوار که تاکنون در مسابقات متعددی شرکت کرده و در سال‌های پیش از کرونا موفق به کسب رتبه اول استان نیز شده است، امسال برای اولین بار در مسابقات سراسری قرآن شرکت می‌کند و می‌گوید در سال گذشته، به‌دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف موفق به شرکت در مسابقات نشد، ولی امسال اطلاع‌رسانی‌ در فضای مجاری مناسب‌تر بوده است.

وی معتقد است مسابقات بهتر از آنچه هست، می‌تواند برگزار شود، به‌خصوص اگر شاهد بی‌نظمی در برگزاری رقابت‌های رشته اذان نباشیم و این رقابت‌ها در مکانی کوچک و محصور برگزار نشود، ضمن اینکه در حضور داوران باشد و ارزش بیشتری برای این رشته قائل شوند. در شیوه غیرحضوری، داور نمی‌تواند با شرکت‌کننده ارتباط برقرار کند و براساس دیده‌ها و شنیده‌های خود به داوری اجراها می‌پردازد.

درخواست این شرکت‌کننده این است که از ظرفیت مؤذنان در محافل مختلف مثل نماز جمعه و بقاع متبرکه استفاده شود تا تمرینی برای ارتقای سطح آنها باشد. به نظر وی، فعالیت در رشته اذان نیازمند تمرین، ممارست و گوش دادن زیاد است و در این صورت می‌توان به کسب موفقیت امیدوار بود.

انتهای پیام
captcha