حجاب در نگاه عاشورایی + فیلم
کد خبر: 4083603
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
زندگی اجتماعی با سیدالشهدا(ع)/ ۵

حجاب در نگاه عاشورایی + فیلم

یک کارشناس قرآنی با بیان اینکه فضای جامعه‌ای که لبیک یا حسین(ع) می‌گوید باید با فضای دفاع از حجاب همراه باشد، گفت: امام حسین(ع) وقتی تنهای تنها شدند و خواستند با خواهر خود حضرت زینب(س) خداحافظی کنند ایشان را به حراست از حجاب توصیه کردند.

حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی

به مناسبت ایام اربعین حسینی، پای درس گفتار «زندگی اجتماعی با سیدالشهدا(ع)» از زبان حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی، کارشناس قرآنی نشسته‌ایم تا مروری بر درس‌های عملی از زندگی و سیره امام حسین(ع) برای زندگی امروز بشر داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی در پنجمین قسمت از این مجموعه به موضوع «اهمیت حجاب در دیدگاه امام حسین(ع)» پرداخت که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.

«با ظهور اسلام تحولی در جامعه آن دوره پیش آمد. پیامبر اکرم(ص) خرافات و قواعد جاهلیت را زیر پا گذاشتند و سنت‌های جدید با خود آوردند. یکی از خرافاتی که پیامبر(ص) به مقابله با آن پرداختند «برهنگی» بود. در عصر جاهلیت مردان و زنان با برهنگی رفت و آمد می‌کردند. حدیث داریم که شیطان برهنگی را و خداوند رحمان پوشیدگی را دوست دارد.

خداوند انسان را برای مقصد عالی آفریده و غریزه‌ای در وجود او قرار داده است که فقط در چارچوب ازدواج باید ساماندهی شود. یکی از افتخارات شخصیت بزرگی به نام حضرت خدیجه(س) این است که قبل از اسلام نیز حجاب داشتند و طاهره پاکیزه بودند.

حراست از حجاب یکی از آرمان‌های امام حسین(ع) است. امام حسین(ع) وقتی تنهای تنها شدند و خواستند با خواهر خود حضرت زینب(س) خداحافظی کنند ایشان را به حراست از حجاب توصیه کردند. یکی از انتقادات حضرت زینب کبری(س) در مجلس ابن زیاد و یزید این بود که به حجاب ما تعرض شده است و ایشان حتی ذره‌ای به ندادن آب و غذا انتقاد نداشتند.

امروز دنیای غرب با تمام قامت در مقابل حجاب بانوان مسلمان ایستاده تا به آن صدمه بزند و این ما هستیم که باید با زیرکی و هوشیاری مردان و زنان را به حجاب توصیه کنیم. سالار شهیدان(ع) زمانی که خسته و تنها بودند همه عزیزان خود را به حراست از حجاب سفارش کردند؛ پیغامی که ایشان برای آینده امت داشتند، پیغام پاکی بود.

خداوند مهربان در آیه ۲۶ سوره اعراف می‌فرمایند: «یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِکَ خَیْرٌ ذَٰلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ؛‌ ای فرزندان آدم، ما لباسی که ستر عورات شما کند و جامه‌هایی که به آن تن را بیارایید برای شما فرستادیم و لباس تقوا نیکوترین جامه است. این سخنان همه از آیات خداست(که به بندگان فرستادیم) شاید خدا را یاد آرند.»

خدای مهربان در سوره اعراف فرمودند که این لباس را از آسمان برای شما فرستادم همان‌گونه که قرآن را نازل کردم. جدا شدن مردم از حجاب یعنی در آغوش شیطان رفتن و این نکته‌ای است که از آیه ۲۶ سوره اعراف فهمیده می‌شود.

به هر ترتیب فضای جامعه‌ای که لبیک یا حسین(ع) می‌گوید باید با فضای دفاع از حجاب همراه باشد.»

انتهای پیام
captcha